Hej!
Jag har köpt ett chippendal-skrivbord på auktion i maserbjörk.
Bordsskivan är i rätt dåligt skick, mycket lacksläpp och en del ringar efter glas.
Jag skulle vilja slipa ner skivan och ytbehandla den på något sätt, det jag är rädd för är att själva skivan ska vara någon typ fanérskiva, så att jag förstör den om jag börjar slipa den.
Hur ser jag om borskivan är en fanérskiva och bör jag ytbehandla bordsskivan?
Bifogar en bild.
Tack på förhand!
skrivbord.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som vet om bordskivorna brukar vara massiva eller om man brukar limma på fanér?
 
Ytan är troligtvis faner, en sickel är troligtvis bättre än slipmaskin.
 
Vågar säga att skivan garanterat är fanèrad. Det är inte masurbjörk utan flammig björk som är betsad och sedan har du troligtvis Cellulosalack eller en schellacks polering på det.
 
You Tuba french polish, restore/repair, shellac så kommer du få massor av tips på hur du skall gå till väga.

Pär
 
Om det nu troligtvis är en fanér. Kan jag slipa ner den med maskin?
 
Som sa kolla på you tube innan du gör något för med största sannolikhet så är den behandlad med shellack. och det kan gå att reparera. Men det är svårt att avgöra med halvdana bilder om det är reparerbart eller om du måste ta bort lacken. Och många gånger är det lättare att titta på filmer än att läsa massa text om hur man skall gå till väga.

Och det är faner.

Om du kan slipa ner det kan jag inte svara på. Det jag försöker säga är att om man är en hejare på slipmaskiner så kan man det men om man är lite osäker och inte riktigt har koll så slipa inte med maskin.

Mvh Pär
 
Det är en del hack i skivan, så det känns som man bör slipa ner den.
 
Det är som sagt faner. Är det hack i så blir det svårt att få bort dem. Är det riktiga hack (inte ytliga repor) kan du förmodligen inte slipa bort dem med mindre än att du riskerar slipa sönder faneret. Kan bara instämma med tidigare rekommendationer. Youtuba. Där får du bra tips om hur du kan restaurera ytan. Djupare hack och jack lär du inte bli av med, men med en varsam restaurering behöver de inte synas så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.