Hej.

en dag i början av Okt. ringer min telefon på jobbet.
jag svarar, personen säger att han ringer ifrån min hyresvärd och grannen under har ringt dom och sagt att det kommer vatten ifrån taket/väggen. dom frågar om dom får gå in med huvudnyckel. såklart får dom det och jag ber dom ringa tillbaka när dom vet vad det är som skett.

(jag har bott i samma hyresrätt sedan 2001 och jag har haft/har akvarium hela tiden och hyresvärden har varit inne och sett dom innan med)

han ringer tillbaka och säger att det är blött under akvariet (nähä), med en pöl ifrån akvariepumpen (så vill jag iaf minnas att han sa) men att den inte verkade bli större, jag har även för mig att dom torkade upp runt filtret och den verkade inte läcka mer. Han ber mig kolla exakt vad som hänt när jag kommer hem och så gör jag (mer om vad jag finner längre ned)

Jag frågar om elen är på och ja det är den, men jag vet även att jag fått någon lapp om att vårt lokala elbolag skulle stänga av elen i 2h planerat samma dag

jag vill minnas att detta var på en måndag och att jag, som vanligt, byter vatten i akvarierna på söndagar och då "toppar upp" akvarierna. så att det borde ha skett även då.dvs ett fyllt 60*60*150cm akvarium.
när jag kommer hem ser jag att det saknas ca 3cm av vatten i akvariet, (ca 18l då) och säger detta i vidare kontakter med min värd.
Värden vill ju "komma till" och jag har ju ett stort akvarium i vägen, så det dröjer till efter den 28okt innan jag kan flytta akvariumet. då tar min värd dit anticimex och dom mäter fukt, skär upp golv och åtgärdar och torkar, men golvet är till dags datum fortfarande uppskuret. vi fick behålla mattbitarna som tur var annars hade vi bara haft rå betong att gå på.

ingen gång under resan har värden sagt att vi skulle få betala för detta, men i förra veckan ringde dom och sa att dom nu betalt fakturorna för detta och att vi skulle kontakta vårt hemförsäkringsbolag.

-jaha... det får jag la göra då sa jag... typ.. var ju lite paff. men har inte hunnit, det kom ett besök på BB. och en liten tös på bara 1880g som behöver vård.

men jag hann iaf. leta lite på nätet om detta. så jag hittade detta. http://www.notisum.se/rnp/domar/hd/HD991476.htm

så jag undrar om inte detta passar in på mig oxå.

jag tänker såhär:
jag är inte hemma. ingen är hemma. jag har haft akv. länge och det berörda akv. uppsatt 2006. och filtret köpte jag begagnat på tradera, men det har funkat ett par år nu, med regelbunden skötsel, som alla andra filter jag har.
det som jag kan "konstatera" hänt är: när elen stängs av, bildas ett tryck, och en packning, eller flera håller inte tätt i pumpen och då, under dom 2h som är planerade att det skall vara avstängt så rinner ca 18 liter ur.
-"Enligt 12 kap 24 § JB skall en hyresgäst under hyrestiden väl vårda lägenheten med vad därtill hör. Han är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som hör till hans hushåll eller av vissa andra personer."

Jag har inte vållat det, jag har inte varit vårdslös och ingen har varit hemma hos mig. (bristande underhåll som vållande på eheim har jag svårt att tro dom vill dra, det är det mest driftsäkra på marknaden)

jag har i tankarna att Bestrida fakturan helt enkelt, egentligen inte alls blanda in mitt försäkringsbolag, men vad tycker ni?.

vh: Magic.
:surprised:
 
lite mer info,. jag har 3 underfakturor(kopior) 1st med anticimekx för fuktmätning på 2125:-
1st från XXX bygg ab för rivning matta/slipning limrester 1865:-
och så 1st Torkuppdrag (total energiförbrukning 396kWh) 5500:-
(dessa har förfallit och betalats av värden som även är beställare på fakturorna)
och så huvudfakturan som är specifierar med
Torkuppdrag samt kringarbete efter vattenläckage från akvarium enl. bifogade fakturor. 9481:-
 
Självklart ska du betala detta via din försäkring. Det är ditt akvarium som har orsakat problemet.
 
jag anser att: det är inte mitt akvarium som lett till denna skada, det är El leverantörens planerade stopp av el leverans till bostadsområdet. en yttre händelse., läs gärna domslutet ovan.
 
MagicFingers skrev:
jag anser att: det är inte mitt akvarium som lett till denna skada, det är El leverantörens planerade stopp av el leverans till bostadsområdet. en yttre händelse., läs gärna domslutet ovan.
Men enligt vad du själv skriver så beror läckaget på din pump. På vilket sätt är det elnätföretagets fel att du har en undermålig pump?
 
Beltis skrev:
Självklart ska du betala detta via din försäkring. Det är ditt akvarium som har orsakat problemet.
Självklart ska han INTE betala detta och försäkringsbolaget kommer inte heller att per automatik ersätta.

För att ansvar skall uppkomma är det precis som TS skrivit klen förutsättning att han med uppsåt eller oaktsamhet vållat skadan vilket inte är troligt i detta fall. Ansvarsskyddet i hemförsäkringen har just de rekvisiten så den ersätter inte mer generöst än skadeståndslagen.

Fastighetsförsäkringen för hyresvärden är den som troligen kan ersätta men den kan ha hög självrisk på allt från 5-40 000kr så därför de vill slippa använda denna.

Gällande TS så kan du välja att bara bestrida eller kontakta ditt försäkringsbolag och använd deras kompetens.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
MagicFingers skrev:
jag anser att: det är inte mitt akvarium som lett till denna skada, det är El leverantörens planerade stopp av el leverans till bostadsområdet. en yttre händelse., läs gärna domslutet ovan.
Men snälla nån!
Elleverantören har ju förvarnat om att de skulle stänga av strömmen.
Då borde du ha försäkrat dig om att din utrustning klarade av ett elavbrott.

Troligen är din filterpump defekt, med ej fungerande backventiler, så att den vid strömavbrott fungerar som en hävert.
Eller något liknande.

Klart att du skall ersätta vattenskadan, med eller utan försäkring.


För övrigt tycker jag att HD-domen i det rättsfall du länkade till är mycket märklig.
Hyresgästens inventarier har orsakat en skada, men hyresvärden skall betala.
Det är ju bakvända världen!
Allt snack om vårdslöshet och skötsel är ju rent trams.
 
Redigerat:
Du kan aldrig hävda att ett elavbrott är en yttre oförutsedd händelse. Har du prylar som kan skada egendom eller människor pga. ett elavbrott så är dte ditt ansvar att ha skyddsmekanismer som går in.

Nu tycker jag inte att det är det frågan handlar om.

Utan huruvida skadan beror på vårdslöshet eller ej. Det som tas upp i det länkade målet är ju grundprincipen för de flesta typer av skadståndsfrågor. Många uppfattar att om jag på något sätt vållar en skada, ex. genom att äga ett träd som ramlar på grannens hus, så är jag ersättningsskyldig. Så är det för det mesta inte. Utan för att jag skall vara skadeståndsskyldig så måste jag ha varit vårdslös (eller skadat medvetet. med uppsåt).

Då reduceras ju frågan till huruvida det var vårdlöst att använda den där pumpen som inte klarade strömavbrottet. Det finns inget uppenbart svar på den frågan.

Om det ex. finns en serviceinstruktion som du har följt så har du troligen inte varit vårdslös. Finns det ingen instruktion att följa, så kan det vara knivigare. Då skulle det kunna hävdas att det är vårdlöst att inneha en pump som man inte vet hur man skall sköta.
 
Till att börja med tycker jag du ska kontakta ditt försäkringsbolag direkt och tala med dem om vad de anser. Det kan ju ligga i deras intresse att du inte åker på detta och kanske bistår de dig med hjälp där.

Vad gäller ditt betalningsansvar så har jag mycket svårt att tänka mig att hyresvärden kan kräva dig på pengar med mindre än att de först gett dig chansen att själv åtgärda problemen på det sätt du finner bäst. Du kanske hade kunnat ordna en lika bra lösning till betydligt lägre kostnad. Det då givet att du har ersättningsansvar, vilket inte alls behöver vara fallet, och jag är tveksam då du knappast varit vårdslös, men det är å andra sidan din pump som läckt.

Vad jag menar är att du har mer än en grund att bestrida fakturan, nämligen att hyresvärden inte gett dig info och möjlighet att själv åtgärda felet och därtill kommer ansvarsfrågan. Faller det på det första behöver ansvarsfrågan kanske inte ens dryftas, eller i alla fall till mindre del.
 
i min lägenhet hade jag vid tillfället då olyckan skedde, fler akvarium, och då 3 st ytterfilter av märket Eheim, med en ålder av kanske 0-10(kanske) år gamla (mod.2226, mod 2227(som läckte i detta fall) och en 2080), vid all hantering av filtrena så ser jag till att dom är täta när jag sätter ihop dom. jag kollar på packningarna, och om det mot all förmodan skulle läcka packar jag ner och upp det igen tills det inte läcker.
jag skall slå en signal till mitt FB imorgon och se vad dom tycker om det hela.
 
Nu är jag lekman på området men en vattenskada från en trasig akvariepump borde väl betraktas på samma sätt som en skada orsakad av en defekt diskmaskin, tvättmaskin, kylskåp eller liknande?
 
  • Gilla
Fredrik Å och 1 till
  • Laddar…
Tomasx, det där med att ts borde ha fått möjlighet att själv reparera skadan, är det något det finns juridiskt stöd för?
 
Låter otroligt. TS äger inte lägenheten, det gör hyresvärden, som då lär få bestämma över hur skadan åtgärdas.
 
Precis som entreprenörer och hyresvärdar m.fl. har första tjing på att åtgärda ett fel de är ekonomiskt ansvariga för har hyresgästen så klart samma rätt. Om den ansvarige däremot inte åtgärdar felet kan de berörda göra så på den andres bekostnad. Det omvända fallet är betydligt vanligare, att hyresvärdar inte åtgärdar fel hos hyresgäster som de är ansvariga för, och hyresgästen då går in och åtgärdar felet på hyresvärdens bekostnad. Men inte förrän hyresvärden fått sina chanser.

Den som är ekonomiskt ansvarig har naturligtvis alltid första tjing på att åtgärda ett fel, så att denne kan kontrollera och begränsa sin ekonomiska skada. Vem vet vilken svåger hyresvärden anlitat på TS bekostnad utan att TS fått någon info om att han förväntas betala kalaset i efterhand.....

Men i detta fallet råder dessutom tvekan kring hyresgästens (TS) ansvar.
Antag att det visar sig att han har ett ansvar, och att det dessutom skulle gått på hans försäkring, då kanske försäkringsbolaget haft avtal som gett en billigare reparation.
 
Redigerat:
thomasx, anledningen till att jag frågar är att det inte alls är så som du beskriver det i andra liknande situationer. Har du något stöd i lagen eller är det du skriver bara något du tycker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.