Har köpt mig en handöverfräs en Dewalt 621k.
Frågan är vad för märke på frässtål ska man kolla på?
Ska fräsa en del i ekskivor och antar att man lär ha bra kvalite då på frässtålet.
Priserna verkar skilja duktigt allt från 199:- till 2500:- för ett set med 6-12 stål. Sen finns det ju även frässtål där bara ett enda stål är upp i 1000:-
Så tips på bra frässtål och gärna vart man kan köpa dom till ett bra pris tas gärna emot :D
 
  • Gilla
C.Bernhard
  • Laddar…
KumlaEkeby skrev:
Frågan är vad för märke på frässtål ska man kolla på?
Ska fräsa en del i ekskivor och antar att man lär ha bra kvalite då på frässtålet.
som du säger skall man för bra resultat ha bra kvalitet på frässtålen. Men för fräsning skall man också ha ett stort urval av frässtål. en svår och dyr start. Det jag gjort, och tror på, är att köpa ett stort set frässtål (Harald Nyborg, Clas Ohlson) för att ha att välja på. Ett litet set av bättre stål, för att ha att välja på och lita på. Därefter ett efterhand ökande set av högkvalitativa stål (Cobolt, CMT).

Det är en enorm skillnad på bra och dåliga stål. Men det är också en enorm skillnad på att ha och inte ha stål.

En sak det tog mig lite tid att lära är att lager kan man själv sätta på stålen om man köper dem löst. Det är ibland bra med lager, men ibland är de i vägen.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Det jag tycker mig ha märkt när det gäller billiga kontra dyra är fyra saker. Dom har sämre tolerans på slipningen av skären vilket resulterar i att stålen kan bli i obalans och skär ojämt. Mindre mängd och sämre kvalitet på hårdemetalen tappar skärpan snabbare. Och slipningen av tappen där kullagerna sitter är ofta icke i centrum vilket resulterar i att frässtålet vibrerar när man kör mot en kant Och kullagerna är sämre kvalitet.
Den absolut största nackdelen är att när fräs stålet är i obalans av något ovanstående så gör det att det sliter mera på fräsmaskinens kullager. Men det låter som alla fräs stål är dåliga men så är det inte.

Två av fyra kan man göra något åt. Ett litet diamantbryne är toppen gör underverk skärp på baksidan av frässtålet . Och kullagerna dom går att byta när dom rasar.

Så köp billiga till en början ett sett med stål brukar kosta som två dyr stål.

Pär
 
Redigerat:
Tack för tipsen ska ha dom i åtanke när jag sonderar i terrängen. Cobolt CMT är alltså riktigt fina stål om man vet exakt vad man kommer använda mest. Såg det här setet med Dewalt stål 12st för 999:- nån kampanj på en sida jag hittade. Torde väl var lite bättre kvalite en Jula och Clase stålen men ändå hyfsat bra pris?
http://www.toolab.se/produkt/DeWalt-Frassats-12-delar
 
Det är inta alls säkert att det är bätre kvalitet
Pär
 
Du kan kolla på Wealden tools i UK. De har väldigt prisvärda produkter. Även om huvudparten är med 1/2"-skaft, så finns det en del med 8 mm-skaft också. Wealden brukar leverera vansinnigt snabbt
 
KumlaEkeby skrev:
Tack för tipsen ska ha dom i åtanke när jag sonderar i terrängen. Cobolt CMT är alltså riktigt fina stål om man vet exakt vad man kommer använda mest. Såg det här setet med Dewalt stål 12st för 999:- nån kampanj på en sida jag hittade. Torde väl var lite bättre kvalite en Jula och Clase stålen men ändå hyfsat bra pris?
[länk]
Det setet var det första jag köpte, mycket prisvärt. Stålen är genomgående bra, och på en helt annan nivå än jula/clas ohlson/biltema etc. De har mer gemensamt med cmt än med förstnämnda.
 
mattiasp: Det där såg intressant ut :). Daniel_N låter bra blir nog ett sånt set som första. Det hade dom stålen jag tror jag kommer ge mig på först. Ska göra ett köksbord.
 
Nån som testat Boschsatsen som kommer i trälåda?
Verkar komma i grön förpackning.
Frågan är om det är samma stål som säljs lösa, i Proffessional serien.
 
Johan_A_M
Jag stjäl din tråd lite KE med en liknande fråga. Såg precis att Verktygsboden har 50% på stål från Dewalt. Är det någon som har någon kommentar om deras kvalitet? Det är ett antal stål i varsin liten plastlåda, ligger på runt 450 innan rabatten. Allas namn börjar på DR, tex DR1801 och är 8 mm. Jag hittar dem inte på Dewalts hemsida, bör väl kanske vara något utgående.
 
Redigerat:
Cobolt, dyrt men bra. Hade ett billigt stål som brände träet. Är ingen expert, men jag har använt 2 dyra Cobolt och resultatet blev perfekt. Vet inte vad jag ska ha dom till sen-väntar på nåt lämpligt objekt...F.ö. var det ena ett dubbelslipat stål som var perfekt för att fräsa konkav/konvex sida på ribbor till ett kanotbygge. Har nog fräst nån kilometer med det stålet, känns som nytt fortfarande. Köp dyrt, slipp ångra dig...
Tobbe från Skellefte
 
Mitt råd är att köpa dom stål man behöver just nu. Istället för ett set med stål som man aldrig eller sällan behöver. Jag har köpt "kina"-stål på e-bay.;) Dom funkar hyfsat bra. Men dom är så billiga att man kan köpa ett gäng till en tiondel av vad ett stål från Bosch eller DeWalt skulle kosta. Vet du att ett stål kommer att användas ofta och länge kan det vara idé att köpa ett högkvallitetsstål.
MDF är svårt att fräsa i. Stålet sätts igen av smörjan dom är gjorda av. Men dom går att rädda, bara lägg dom i en lösning av vanlig såpa eller tvål och vatten över natten. (Tvålen löser upp träfibrer). Rengör med en gammal tandborste. Och stålet är som nytt igen.:)
Det finns flera andra goda råd om frässtål på YouTube. Googla! :D

/P-O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.