Nu så här i kylans tider sitter jag och funderar lite över ventilationen..

Vi har bergvärme, med en elpatron som stöd när det är riktigt kallt, som uppvärmning. Ventilationen är mekanisk frånluft (fläkthuv på taket) som suger luft ur ventiler i badrummen och tvättstugan.

Det känns lite surt att behöva suga ut all mödosamt uppvärmd luft ur huset, samtidigt som man släpper in iskall luft utifrån vilket faktiskt kan upplevas som drag från väggventiler och/eller fönsterventiler..

Jag sitter och funderar på en värmeväxlare, som värmer upp inkommande luft med den gamla. Jag har kikat runt på webben och hittar inte speciellt mycket info. En som verkar intressant är http://www.villavent.se/produkter/vm/index.asp


Är det nån som vet något matnyttigt om såna här produkter och vad en värmeväxlare kan tänkas kosta?
 
Luftkuben 100 verkar vara prisvärd ca 12000 inkl m&fra,
själv hade jag tur o fick köpa nybeg 480S för 5000:-
den har en verkningsgrad på 80% o ett elektrofilter
(mindre damm) sen tillkommer spirorör o ventiler mm
i mitt fall ca 5000:- 50 m rör 125mm diam samt en stor
kartong med böjar o ventiler.Det var mycket enkelt o
snabbt gjort att montera,mycket beroende på att vi har
ett 1 1/2 plans hus.
 
Karl XII jag tog in en offert från villavent,dom skulle då ha ca 35000:- injusterat o klart.
 
Luftkuben ser bra ut...jag vill ju bara ha en enkel liten rackare för att värma inluften en smula..

Var hittar man begagnade grejer?
Offerten från villavent, var det inkl deras montering av luftrören och material också?
 
Bob_the_builder
Ekke skrev:
Det var mycket enkelt o snabbt gjort att montera,mycket beroende på att vi har
ett 1 1/2 plans hus.
Var har du dragit rören? I kattvindarna och sedan ut i golvbjälklaget? Var sitter växlaren?
 
Jag har en liggande vindmodell,som jag placerat i kattvinden o även dragit matarledningen 160 mm för
att sedan gå ner o mellan bjälklaget.Suger i toa,badrum
tvättstuga o kök (ej spiskåpa) blåser ut i övriga rum.
Tar in luften på norrgaveln pga sommartemp.
 
Vi ska också ha en bergvärmepum och mekanisk ventilation. Till bergvärmepumpen ska vi ha en frånluft tilläggsmodul som skickar energin tillbaka till pumpen innan den släpper ut luften från badrum, tvättstuga, kök.

Nibe 1210 och agreggaten Nibe FLM 30.

Bergvärmepumpen kostar 33000 + moms
Frånluftsvärmepumpen kostar c:a 7.3 + moms.

 
Dina vent-kanaler kommer sotaren att rengöra Micke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.