besök en byyghandel så får du veta vad som finns.
det finns rotgolv som är 12mm tj o sponta finns tunnare än då.
 
12 mm spontad spån säljs inte på t ex Bauhaus, utan isfåfall måste jag handla på t ex Beijers. Rotgolv är ungefär dubbelt så dyrt som en vanlig spånskiva 12 mm.
 
Vad det gäller priset mellan olika köpställen kan jag inte svara på men det går mycket bra att ringa runt till lite olika butiker / byggvaruhus o kolla var du kan handla biligast
Om det nu är som du påstår att det är dubbelt så dyrt så skulle jag i alla fall välja riktig rot eller gips.
Är tyvär inte biligt att bygga o renovera
 
heij skrev:
Rotgolv är spånskivor det också.
Skivorna ligger antagligen kvar utan att du fäster dem (gisning tveksam till det)
En homogen skiva som det blir med ett riktigt rotgolv är klart bättre.
Övrigt tycker jag den lösning så föreslagits verkar lite som hemmpular lösning.
Jag är hempulare! Och stolt över det! :)

Det är klart att en homogen skiva är bättre. Bäst är väl att riva upp allt gammalt och höja reglarna med 12mm och lägga helt nytt golvspån men nu gäller det inte ett golvunderlag utan förhöjning av ett redan befintligt golvunderlag!
 
höjningen blir det nya underlaget
 
Jag har nu lagt golvgips. Limmade fast skivorna med PL600. Har ett problem med att det är mindre "ryggar" på betongplattan vilket gör att vissa skivor ligger och "rider" på ryggarna, kanske 3-4 plattor. Detta gör att de glappar några mm mot de skivor som ligger plant.
Har ni några bra förslag på lösningar?
 
Fredrik_1976 skrev:
Jag har nu lagt golvgips. Limmade fast skivorna med PL600. Har ett problem med att det är mindre "ryggar" på betongplattan vilket gör att vissa skivor ligger och "rider" på ryggarna, kanske 3-4 plattor. Detta gör att de glappar några mm mot de skivor som ligger plant.
Har ni några bra förslag på lösningar?
Hej Fredrik

Synd att du inte kollade golvet innan du la skivorna.
Du skriver att de glappar , på vilket sätt då.
Är det att skivorna inte ligger an mot golvet eller ?
Eller har du en höjdskilnad mellan skivorna.
Om det rör sig om ett par mm så kan ma lägga dubbla stegljuds isolering på de lägre platsen och bara enkel stegljuds isolering på toppen för att minimera skilnaden.
 
Jah har ungefär samma situation som du, @Fredrik_1976 Hur blev det till slut.

Jag lutar åt 12mm spontat golvspån, inte så farligt dyrt änså. I så fall blir det flytande med plast och lumppapp under.
 
M -MH- skrev:
Jah har ungefär samma situation som du, @Fredrik_1976 Hur blev det till slut.

Jag lutar åt 12mm spontat golvspån, inte så farligt dyrt änså. I så fall blir det flytande med plast och lumppapp under.
Många år sedan nu, men golvet blev bra 👍🏻
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.