Hej, håller på att renovera badrummet, har idag bilat upp golvet, hade tänkt dra helt nya rör i rör men trodde jag skulle komma ner under golvet, vidare till pannrummet i källaren men det verkar vara grus hela vägen, 1,6m som jag inte vill gräva bort pga bärighet.
Idag är kopparrören splittade till både det ena och det andra, och det vill/får man ju inte ha idag.
Så nya planen är att dra pex i de gamla kopparrören och sätta fördelaren i badrummet stället.
Nån här som dragit pex i kopparrör? Får men det? Eller måste det vara plast?
 
Det går nog om du har ett rakt rör som hylsa, minsta lilla kopparböj så är kört.
Kemiskt är det nog ingen fara...men jag vet inte säket...
 
Enligt vad jag kan se är det typ rakt, så borde gå, i värsta fall kan man ju dra igenom en fjäder, frågan är om man får?
 
Det står nog inte i någon monteringsanvisning att man ska göra så, det står nog heller inte i säker vatten att man bör göra så.

Så svaret är enkelt, du får inte göra så, om du är är rörmokare som ska montera slang enligt branschregler.
Men det kan mycket väl vara så att det går alldeles utmärkt att göra så.

Ring slangens tillverkare och fråga.
 
Har gjort så när husägaren inte ville bryta upp golv i hall, bit av vardagsrum. I de bef. 22mm cu rör tryckte jag i 15 pex i så de kom fram i källaren, sträckan som det rörde sig om var ca 5m, skarvade rör i rör höljet med armerade slangbitar inv.mått cirkus 25mm, längd 20 cm st mot kopparn och slangklämmor. Grada av kopparröret innan så inga vassa kanter river i pexen gäller alla ändar. Detta är ju inte enligt regelboken men kunden ville ha så och nöjd vart han iallafall för att slippa riva en massa golv, givetvis en avikeserapport på detta noterades:)

mvh
 
Redigerat:
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Bra ide dock så kommer ju alla matningar få dela på då 15 el 16, blir för tajt ju.

Skit!

Blir till att konsultera "min" rörmokare som får komma med bra lösning.
 
Jag har haft två badrum där alla förbrukare delade på en 15mm PEX matning, jag upplevde aldrig några nackdelar med det. Dock var det kommunalt vatten med bra tryck in i huset.

Hur ofta fyller du badkaret samtidigt som du duschar?
 
I detta fall kommer 2bad samt kök dela påm15mm - blir nog tajt?
 
spekerök skrev:
Har gjort så när husägaren inte ville bryta upp golv i hall, bit av vardagsrum. I de bef. 22mm cu rör tryckte jag i 15 pex i så de kom fram i källaren, sträckan som det rörde sig om var ca 5m, skarvade rör i rör höljet med armerade slangbitar inv.mått cirkus 25mm, längd 20 cm st mot kopparn och slangklämmor. Grada av kopparröret innan så inga vassa kanter river i pexen gäller alla ändar. Detta är ju inte enligt regelboken men kunden ville ha så och nöjd vart han iallafall för att slippa riva en massa golv, givetvis en avikeserapport på detta noterades:)

mvh
...och med en avvikelserapport på det så uppfyller du även kraven i säkervatten, eller hur? Ibland går det ju inte att följa anvisningarna....
 
Ja, eftersom man påtalar kund/beställare problemen man kan få med sitt försäkringsbolag med förläggning av rör som trådskaparen har funderingar på att göra, t.ex att avika från säker vatten installation, så överlåter man man ev. framtida problem till husägare och inte installatören genom att fylla i detta papper.

Väldigt många väljer avikelsrapport p.g.a kostnader, pengarna skall räcka till mycket i ett badrum.

Kan vara en viktig sak att titta på om man är hus köpartagen med nygjorda våtrum om det finns avikleserapporter noterade

mvh
 
Redigerat:
Något jag har funderat över dessa avvikelserapporter! Vad händer om ägaren säljer huset men "glömmer" att visa detta papper? Är det lagrat på annat ställe eller är det endast husägaren som får ett exemplar?
 
spekerök skrev:
Har gjort så när husägaren inte ville bryta upp golv i hall, bit av vardagsrum. I de bef. 22mm cu rör tryckte jag i 15 pex i så de kom fram i källaren, sträckan som det rörde sig om var ca 5m, skarvade rör i rör höljet med armerade slangbitar inv.mått cirkus 25mm, längd 20 cm st mot kopparn och slangklämmor. Grada av kopparröret innan så inga vassa kanter river i pexen gäller alla ändar. Detta är ju inte enligt regelboken men kunden ville ha så och nöjd vart han iallafall för att slippa riva en massa golv, givetvis en avikeserapport på detta noterades:)

mvh
Riktigt smart
 
lorens skrev:
Något jag har funderat över dessa avvikelserapporter! Vad händer om ägaren säljer huset men "glömmer" att visa detta papper? Är det lagrat på annat ställe eller är det endast husägaren som får ett exemplar?
Rörkrökaren/totalentreprenören bör ha ett ex för att kunna bevisa att kunden gått med på det.
 
Tjohoo! Idag vad dagen D gick att ersätta kopparrören med 20mm slang inkl skyddsrör så nu sitter fördelaren i sopskåpet i köket - överlycklig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.