Nu har jag läst alla trådar jag hittat här på forumen och på fler ställe ang. det här med att lägga (vattenburen) golvvärme på ett oisolerat källargolv.

Mina slutsatser är följande.
  • Normen är att inte ha golvvärme utan isolering av 2 skäl. Dels omvänd fuktvandrings-problematiken, och dels p.g.a. att det inte är så energieffektivt.
  • Skall man ändå ha det skall man försöka ha hela ytan istället för bara vissa rum, för att hålla fukten borta från hela huset istället för att öka ångtrycket på vissa ytor.
  • Man skall se till att ha den på hela året så att man inte får ett forcerad omvänd fuktvandring när man stänger av golvvärmen, och marken blir varmare än grunden,
  • Många har gjutit in golvvärme i oisolerade källargolv och har haft det så i decennier utan att uppleva något problem alls.

Utifrån ovan resonemang förstår jag att bila ut, gräva ner, isolera och gjuta om är den "rätta" vägen att gå.

Men i mitt hus blir det lite bekymmersamt. Det är nämligen så att huset är byggt med träbjälklag på en bärande stålkonstruktion bestående av bärlinor i form av HEA-balk som står med 80x80 KKR-rör lite här och där i källaren. Källaren är alltså helt öppen sånär som på dessa stolpar, och med 2,10 höjd.

Så skall jag bila ut måste jag ta hänsyn till dessa stolpar överallt. Och jag vet inte huruvida de står på varsin "plint" eller om de bara har en stålfot ingjuten i den vanliga plattan. Därför är det lurigt att sätta igång.

Det jag vet är att huset byggdes 93 på ett område nedanför ett berg som har ganska mycket vatten (i volym sett) som passerar genom marken här. Så därför var man mycket seriös med dräneringen med dåtidens mått mätt. Det ligger 30-40cm makadam under sulan enl. ritning/säljare och det finns en dräneringsbrunn som är mycket djup på ovansidan av huset, där man kan hålla koll på grundvattennivån. Denna ligger långt under källargolvet. Vidare är det dubbla dräneringsslangar överallt, och de är regelbundet (årligen) spolade. Jag var själv med senast det gjordes då vi tillträdde huset i oktober. Vidare består källarväggarna av prefabricerade isolerade betongelement, med 120mm cellplastisolering mellan inner/ytter betongskikt.

Huset ligger i sluttning och min långsiktiga plan är att gräva fram ned-sidan av huset för att göra om det till suterräng, men steg ett får bli att göra i ordning källaren och inreda den.

Jag tycker alla förutsättningar här är optimala för att inreda källaren ända till jag började läsa om detta och kom fram till det jag punktat upp ovan. För isolerat är det inte.

Men enl. säljaren är sulan 10cm tjock och armerad, så den lär inte vara någon lek att bila upp bortsett från problematiken med plintarna/stolpskorna.

Hur tycker ni man skall göra?

Nedan är en skiss på tvärsnittet på väggen. Den har kall-asfalt och platon på utsidan, men ingen isodrän eller liknande.

Kan tillägga att det är snustorrt där nere. Idag står där en vedpanna som jag stödeldar i, men jag håller på handlar upp bergvärme som kommer installeras före nästa vinter. Även när jag inte eldar går det aldrig under 15-16 grader där.

tvärsnitt.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Brukade man inte isolera plattan -93? Säker på att den är oisolerad?

Är det så torrt som du skriver och med 30-40cm makadam under så borde inte fuktvandringen vara ett problem väl, eller? (jag vet alltså inte, utan tycker bara att det skall mycket till för att dra fukt genom 30cm makadam),
Värmeförlusten är då det enda jag ser som motivering för ett större ingrepp.

Vad säger experterna här?

EDIT: Såg nu att du poängterat särskilt att "för isolerat är det inte" så den frågan kan du bortse ifrån. Jag är ändå intresserad av ifall det inte brukade vara isolerad platta -93.
 
Det låter väldigt märkligt att det inte skulle vara isolering under plattan i ett hus från -93!
Jag skulle tro att du har isoleringen "inne i" makadamen...
 
Tack för svaren.

Enl. säljaren är de ingen isolering men har Inge provborrat genom plattan. Huset är dessutom byggt som fritidshus ursprungligen om det gör någon skillnad på vad byggnormen sa om isolering. Men det är klart, makadamen borde ju teoretiskt kunna verka som ett isolerskikt om det är torrt nog. Så länge luften står still så.

Får göra ett provborrande och försäkra mig om hur det ser ut.
 
Jag skulle rekommendera det, ja. Är det ju isolerat har du en mycket enklare (och säkrare) lösning...
 
Man kan isolera ovanpå golvet med cellplast och lägga golvärmen ovanpå i plasträls. Sedan gjuter man ett lager betong ovanpå för att sedan avsluta med plattor eller liknande. Eftersom du har isolering i väggen så återstår bara en köldbrygga i hörnen, där man får lägga rören tätare.

golvvarme.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Redigerat: Självklart kan du inte isolera hur tjockt du vill, du får titta på en dyrare och effektivare isolering i så fall, jämnfört med om du lägger under.

Jag påpekar detta eftersom du har isolering i väggen, och därför får du mindre köldbrygga med isolering ovanpå plattan istället för under.
 
Redigerat:
Har funderat vidare på detta en del.

Och på senare tid har jag snöat in mig en del på mekaniskt ventilerade golv.

Jag har ändå tänkt mig ett FTX-system eftersom befintlig ventilation är väldigt begränsad i huset. Och då funderar jag på om man inte skulle köra en slinga som drar ur golvet. Jag har varit projektledare för ett större byggprojekt då vi la 600kvm Granab-golv och tycker onekligen detta system verkar ganska smart.

Kanske är detta en bra idé. Kanske inte :)

Men så till en följdfråga på detta.
Om man leder in genom FTX-system förvärmd luft och sedan leder den ner efter det kalla källargolvet (kallt eftersom granab-golvet är isolerat), riskerar det då inte att kondensera och skapa fukt i luftspalten?
 
Betonggolv + 30-40 cm torr makadam är väl en utmärkt isolator. Du har redan en varm källare, du har alltså ingen nämnvärd effektförlust genom golv/väggar. Vid ev golvvärme så kan du inte ha speciellt varma golv utan att det blir för varmt i rummen, dvs värmeförlusten nedåt genom betong och makadam blir minimal.
LK (och andra) har system som inkl lite isolering, fix och klinkers bara bygger ca 25 mm. Gjort att limmas direkt på plant betonggolv.
 
Är det den här typen av isolering du pratar om? (Bild nedan)
Skall man lägga den direkt på betongen då? Inte ens platon mellan?

Se nedan oxå en bild på hur väggen ser ut i tvärsnitt. ca: 150mm cellplast är det. Känner på mig att källarväggarna totalt sett har bättre K-värde än mina väggar uppe i huset i övrigt :)
 
  • JP-varmegulvplade.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4193_s.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.