Har ett badrum från 60-talet som ska renoveras. På golvet ligger klinkers med original golvvärme, sannolikt kopparrör ingjutna i betong (kan vara stål också) så livlängden på det systemet är ju ordentligt lång. Golvet är i bra skick helt utan sprickor, sättningar eller liknande.

För att slippa bila upp och ge mig på golvvärmesystemet skulle jag vilja lägga nytt tätskikt ovh klinkers direkt på det gamla men då uppstår lite frågor:

- Hur tar värmen sig igenom de folie/gummimattor som används som tätskikt idag? fixen och plattorna lär ju leda värme relativt bra

- Vilket underarbete behövs på befintliga klinkers innan man lägger tätskiktet, bara flytspackel?

- Om detta inte är nån bra idé hur tunn vattenbuten golvvärme finns det idag?

/Dea
 
Ett litet tillägg, eftersom det inte finns några organiska material i golv/platta eller väggar antar jag att det fortfarande även är godkänt med rollat tätskikt?

/Dea
 
T
Du får inte lägga dubbla tätskikt, då binder du ju fukt emellan dessa. Bila upp den gamla klinkersen och slipa bort det gamla tätskiktet och lägg sedan på nytt tätskikt och ja det är godkänt med rollat tätskikt på betongbjälklag.
 
Som tank77 säger så kan du inte ha dubbla tät-skikt så det beror på om det finns ett tät-skikt under eller inte. Vet du inte det är det enklaste att försiktigt knacka loss ett klinker i ett hörn som inte är utsatt för vatten (=zon 2) och sen skrapa bort fix tills du kan se om det finns något tät-skikt eller inte.
Finns det inte är det bara att köra på med nytt.

Rollat skikt är godkänt på betongkonstruktion men man brukar ändå rekommendera folie eftersom man ju då kan reparera det och byta ut ev. skadad plattor i framtiden.

Det du måste ta i beaktande är golvbrunn och ev. rör genomföringar och hur du kan lösa dem då golvet kommer att höjas upp med ett nytt lager våtskikt.
Finns inget våtskikt som är godkänt så måste du antagligen bila ur och byta golvbrunn så du kan tätskikta det korrekt.

Mvh,
Anders
 
Det är tätskikt enligt 60-tals standard, alltså asfalt enligt konstruktionsritningarna så frågan är om det är särskilt tätt längre....

Brunnen ska bytas så där ska det bilas loss.

/Dea
 
Jo det kan vara tätt nog för att ställa till problem.

Sedan skulle jag nog tycka att det är dags att byta de gamla gjutjärnsrören (avloppen) i golvet, om de är från 60 talet. Även om de är täta idag så kommer de att ligga i riskzonen inom 10 år, dvs under det här nya badrummets livstid.
 
Enligt GVK eller BKR (kommer inte ihåg vilken) så får man inte lägga tätskikt på asfaltstätat badrum. Jag ringde och kollade det när vi bodde i en lägenhet i ett hus byggt på 60-talet.
Alternativet är i så fall att lämna det utan nytt tätskikt men då måste du ha badkar eller sluten duschkabin eftersom du inte kommer att ha någon godkänd "zon 1".
 
Bra info!

Nu är detta "andra"-badrummet i huset som ska göras om till kombinerat badrum och tvättstuga och i detta kommer det bara vara badkar men med dusch på väggen ovanför.
Badkaret kommer att sitta i en "nisch" in i väggen så det kanske går att hitta en lösning där man inte behöver nya tätskikt på golvet utanför badkaret?
Om man kan få till det är det ju bara att lägga ny klinker ovanpå den gamla och övriga väggar för att fräscha upp, skulle vara en kanonlösning!

Tvättmaskin och vanliga handfat med överrinningshål i kräver väl inga tätskikt alls?

/Dea
 
T
Äsch, gör det ordentligt istället för att hålla på med snållösningar som kommer att bita dig i röven senare!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Iofs helt rätt men jag har två badrum till som ska göras i huset så det finns inget alternativ till budgetvariant tyvärr.
 
Kan bara hålla med tank77 till 100% och jag lägger tyvärr inga fingrar emellan för att tipsa om lösningar som egentligen inte är godkända...

Jag hade också tagit ett i taget och gjort det ordentligt då jag förmodar att det är ett hus du äger och således ökar ju faktiskt det i värde när man gör vid ordentligt och fackmässigt...
I annat fall sjunker det bara i värde med en massa hemmapulande speciallösningar... :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.