Vad säger lagen?

Får man grilla på balkongen?

Fär min granne som bor på bv grilla ute och fylla min lägenhet med kraftig rök?

Då jag bad henne att flytta grillen så hon att jag får stänga mina fönster!!!

Vad säger lagen???

Jag ber inte om gissningar utan om fakta.Vad är det som gäller???
 
Det finns ingen lag som säger att man inte får, men dom flesta värdar bruka sätta upp det som praxis...

Jag vet själv att det är rätt så vanligt att folk som bor på botten våningen tror att dom får grilla på uteplatsen för att det skulle vara mera "brandsäkert" än att elda på balkongen, men dom verkar helt glömma röken.
Så egentligen bordet vara tillåtet att grilla om man bor högst upp =))

Men ett tips kolla med värden, eller kolla om det står ngt på erat kontrakt
 
Jag sitter i styrelsen på en bostadsförening och vi har diskuterat just detta. Vi beslöt att grillning är tillåtet mest därför att de som klagade även föreslog att barnen bara skulle få vara ute och leka på bestämda tider. (Demokrati i praktiken!)

/OK
 
Ring brandkåren och säg att du känner röklukt när grannarna nedanför grillar. Det är visserligen kanske slöseri med allmänna medel men det borde inte behövas mer än en utryckning för att grannarna ska sluta.
 
ha ha ha den måste jag prova....
 
eller knalla ner med en trave kotletter å en back bira, säg att allemansrätten gäller och att du oxå är hungrig :)
 
Vill man inte ringa brandkåren kan man införskaffa en vattenslang och släcka elden själv. Förena nytta med nöje...



 
Nu har jag fått det.
Svart på vitt!!!
Lagen förbjuder inte grillning på balkongen.
Men brandkåren rekomenderar inte grillning med kol eller briketter. helst en elgrill skall användas.
Däremot grannen som stör med röken kan anmällas till miljöförvaltningen.
Det är förbjudet att störa andra!!!
Även rök som kraftig lukt kan klassas som sanitär olägenhet.
Stör grannen med röken?
Ring miljöförvaltningen!
 
Jävla gnällspik! Det är väl för 17 ingen restaurangverksamhet grannen bedriver!
Så länge man inte bor ensam på en ö får man väl stå ut med påverkan från människor runt omkring sig. Vad spelar det för roll om det osar eller låter från grannen nån gång ibland - de har ju trevligt.

Det är den här intoleranta attityden från folk som gör att det ar så fantastiskt att ha en egen stor tomt utan känsliga öron eller näsor eller ögon för den delen i närheten.

Jag kan tänka mig att Adam skulle börja gnälla även i ett villaområde med säg 6-700 kvm tomter. Vinden kan ju faktiskt blåsa åt fel håll där också.

GF, du kanske ska testa brandkårsteorin på nya tomten om grannen har den dåliga smaken att grilla eller, gud förbjude, elda löv? Testa ni andra också så jag ser att jag får valuta för skattepengarna. ::) (Utropar härmed det förslaget till nominering till Citronpriset - det absolut sämsta förslaget i det här forumet genom tiderna.)

Det ok skrev är ju riktigt förskräckligt, det lades förslag på att barn bara skulle få leka bestämda tider. Det är ju riktigt kul att se barn vara ute och leka idag; de flesta tycks ju sitta inne och titta på tv...
Men knappast förvånande. Inte efter att ha läst en sån här tråd.
 
För att fatta vad jag menar skulle DU behöva uppleva det själv.

En lägenhet fylld med rök.

Visst får de grilla, men de bör se till att placera grillen på ett bättre ställe.

Det lovade de att göra efter ett besök hemma hos mig!

Under deras 2:a grillning!!!

Rätt ska vara rätt!
 
Bob_the_builder
Nåja. Det handlar i slutändan om att visa ömsesidig hänsyn. Bor man i lägenhet blir det mer påtagligt än i en villa med en tomt stor som Gästrikland.

För att ytterligare komplettera utredningen om eventuella lagar och regler så kan jag säga att balkonggrillning ofta regleras i den lokala ordningsstadgan. Den kan också tex reglera biltrafik i centrum på nätterna. Dock styr den inte barnens lektider. Tack och lov.
 
Efter att du hade ringt Miljöförvaltningen?
Eller tog du reda på det trots att allt var frid och fröjd, just-in-case, trots att de flyttat grillen?
Och i så fall - vad är ditt nästa drag?
 
KarlXII skrev:
GF, du kanske ska testa brandkårsteorin på nya tomten om grannen har den dåliga smaken att grilla eller, gud förbjude, elda löv? Testa ni andra också så jag ser att jag får valuta för skattepengarna.  ::) (Utropar härmed det förslaget till nominering till Citronpriset  - det absolut sämsta förslaget i det här forumet genom tiderna.)
Ett pris? Till mig?! Meddela bara tid och plats så kommer jag till utdelningen. :D
 
Att bråka är det sista jag vill.

Mina grannar är trevliga.

Men det är alltid bra att veta "vad lageb säger" ifall...

Mina andra grannar trodde att det är strängt förbjudet att grilla på balkongen, medan det är ok om man har en litten täppa.
Att tro är en sak.Att veta är bättre.

Att de flesta vet inte vad en högersväng är har du nog märkt. Folk tror att man måste lämna företräde om man kommer från en liten gata! Min son råkade ut för detta. Försäkringsbolaget ville inte ens höra att det var en liten gata.

Jag menar att de som grillar måste känna till risker!
Tänk dig en situation där du lämnar ett sovande barn hemma vid öppet fönster och själv sticker för att handla.
Grannen lägger inte märket till att vinden blåser in röken /från tändvätskan bl annat in i det lilla rummet och ditt barn skadas.

Jag pratar inte om "normala" situationer där lite rök och lukt tränger in.

Jag själv har två hundar som jag är rädd om. Då vi kom hem var lägenheten verkligen fylld med rök!!!
Det var bara att stänga alla fönster och öppna dörren till trapphuset.

Därför!!!

Tänk på när och hur ni grillar!!!

Adam.
 
Jureit!
Mitt i prick!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.