Kommer att börja måla med en Wagner PROJECT PRO 117 de närmaste dagarna. Står att man ska stoppa sprutmunstycket i en blöt handduk under kortare förvaring. Vad menas med kortare förvaring? 10 min eller 2h ?

Någon som har några andra tips eller är det bara att följa instruktionerna?
 
Ta loss och lägg i en burk med vatten. Ligger den i blöt så kan det inte torka.
men har du tryck i systemet kan du låta det vara över natten utan problem.
bättre för resten av maskinen då du inte får in luft i systemet och torkproblem
 
Kan man ta bort munstycket med tryck i systemet? Jag funderar på jag ska göra mellan två sprutningar med samma färg. Jag räknar med 2 gånger grundfärg och sedan 2 gånger täckfärg och ca 3h mellan sprutningarna.
 
Går inte att ta loss med tryck i systemet.
är det bara 3 timmar emellan vänd munstycket och blås rent det med färgen när du börjar
 
När ni har använt project pro 117 färdigt - vad rengör ni med vid t.ex fasadfärg?

- Vattenlösliga färger: Ljummet såpavatten?
- Lösningsmedebaserade färger: ?

Och hur mycket lösningsmedel krävs för att rengöra?
 
ullberg
Har en PP119, men det känns ju som samma approach. Det längsta jag vågat lämna den i blöt handduk är 2h, det funkade bra, men man vill ju liksom inte ta reda på var gränsen går... ;)

Till vattenburna färger kör jag bara vatten, ingen tvål. Färger med starkare lösningsmedel har jag aldrig kört, just av anledningen att jag inte vet hur jag ska göra rent.

/U
 
Hej! Ett tips jag fick av målaren som spacklade var att stoppa handtaget i en hink med vatten. Funkade för mig även om det blev lite ytrost på handtaget. Hade min så övernattning, men utan tryck i systemet.
 
Vad rengjorde du sedan maskinen med efter målning med lösningsmedelbaserad färg?
 
Jag har bara använt vattenbaserad färg
 
Lyfter gammal tråd. Tänkte måla en hel del i en lägenhet och har ingen annanstans att göra rent än just i lägenheten.
Två frågor.
Är det "bara" att spola igenom ett 10-20 liter vatten genom systemet för att göra rent?
Kan man rengöra vattenlöslig färg i en lägenhet, dvs att vattenlöslig färg hamnar i avloppet. Finns det risk för att slamma igen. Visst låter vattenlöslig som risken skall vara minimal på sikt, men bäst att kolla :)

Är sugen på att köpa en wagner 117, men priset har tydligen gått upp en hel del :(
 
Häll använt tvättvatten i de använda färghinkarna, på med locket och kör till åvc.
 
ok tackar. Har faktiskt en åvc runt hörnet så det blir perfekt.
Men andra frågan. Det är i stora drag "bara" att köra igenom en hel del vatten genom systemet om man använt vattenlöslig färg på en project pro 117? Vill ju ha en så enkel men också gedigen lösning så möjligt. Och ju enklare att rengöra, desto mer pluspoäng.

Mvh
 
Det går åt mindre vatten om du cirkulerar det genom systemet några gånger innan du byter än om du bara kör genom nytt rent hela tiden.
 
Såg en video på wagner 995 tror jag det var där de använde två bunkar. Var väldigt smidigt. Skulle du säga att det är samma procedur på 117?
1. Avlägsna överflödig färg antingen tillbaka till färgburken eller annan hink.
2. Cirkulera vattnet i fräsch bunke med vatten ett par minuter.
3. Upprepa i en ny bunke med fräscht vatten

klart?
https://youtu.be/FdJuV3TVbB0?t=194
 
Vilken maskinolja använder ni för långtidsförvaring av Project Pro 117 enligt manualen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.