Är det någon som i runda slängar vet vad det kostar att bygga in bergsvärme i nybygge.
(om det spelar någon roll så kommer huset att bli omkring 100-120 kvm)

Hur mkt är vinsten per år?
 
I ett nybyggt hus som är så litet måste det vara högst tveksamt om det lönar sig. Någon vinst jämfört med något frånluftvp alternativ eller luft/luft lär du inte kunna se på många år.

Om du utgår från specificerad förbrukning för huset så går det ju att göra lite uppskattningar?
 
det var ju ett vlädigt litet hus. men det lönarsig alltid, frågan är bara på hur många år man räknar (hur länge ska ni bo i huset)

jag skulle själv inte instalera bergvärme i ditt hus! jag skulle satsat på ytjordvärme & sett till att samårdna markarbetena så dom lägger slangen samtidigt & på så sett får bättre pris.
 
Runda slängar 100´ (drive i Östergötland just nu) och jag ställer mig bakom CarMan.

"det lönarsig alltid, frågan är bara på hur många år man räknar (hur länge ska ni bo i huset)" (CarMan)
 
Hur fixar man vent när man kör jordvärme?
 
En central frånluftsfläkt för kök och våtutrymmen samt friskluftsventiler i alla övriga rum och ev. egen fläkt för spiskåpa
 
jaha h´jag trodde inte man klarade boverkets krav då...
 
Allmänt om ventilation för nybyggnad

Ett ventilationssystem ska utformas så att tillräcklig mängd uteluft tillförs byggnaden, samtidigt som föroreningar från verksamhet och hälsofarliga ämnen ska föras bort med ventilationen.

Luftväxling är ett måste för rum som används i nya byggnader. God ventilationseffektivitet är normalt uppfylld om effektiviteten i luftutbytet är minst 40 %.

Varje rum i bostäder avsedda för daglig samvaro ska ha minst ett fönster eller en vädringslucka som kan öppnas utåt, mot det fria.

Installationer som till exempel ventilationskanaler ska förläggas så att de är åtkomliga för rensning och ska förses med rensningsanordningar. (Läs mer om detta via länken nedan.)

För nybyggnad gäller:
Boverkets byggregler – hygien, hälsa och miljö
Boverkets byggregler, BBR 6:23 Ventilation, 6:24 Installationer
 
Andreas_Hansson skrev:
Hur fixar man vent när man kör jordvärme?
Alla dom stora värmepumpstilverkarna har ett tillbygnadsagrigat att köpa till såm sköter ventelationen & ser till att värmepumpen tar vara på vis del at utlufts värmens energi.

men rent energimessigt så är nog et vanligt FTX agrigat efektivare på att ta tilvara på energin, men den kostar ju lite mer i inköp & då energin blir så bilig med värmepump, så tar det ju många många år att räkna hem ett FTX agrigar.
 
körde in bergvärme i mitt nybyggda hus på 156 kvm + garage på 50kvm.

Slutsumman blev 80 000kr för en Nibe 1215-7, 185m borrhål, kulvert till garage och installation. Merkostnaden jämfört med frånluftspumpen som var standard blev
ca 50 tkr. Räknar med att tjäna in denna installation på ca 5 år.

 
Sedan får du lägga till frånluftsfläkten.

80 000 låter som ett oerhört bra pris!
 
Samba - korde du detta genom Gotene, eller drog du bort franluftspumpen och skaffade en egen leverantor av bergvarmeanlaggningen? (Gotene kor val IVT vill jag minnas?) Vad fick du i sa fall for avdrag for flvp'n?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.