Igår la jag ut första artikeln i serien "Månadens prefab", en artikelserie där vi systematiskt kommer att granska den mest sålda husmodellen hos alla hustillverkare, en efter en. För att artiklarna ska få så stort läsvärde som möjligt börjar vi med den största och arbetar oss neråt. Här kan du läsa mer om artikelserien.

Klicka här för att komma till Charlottes granskning av Älvsbyhus Höner.

Här i tråden tänkte jag att ni som faktiskt har byggt ett Älvsbyhus ska dela med er av era erfarenheter. Inlägg från de som inte har byggt ett Älvsbyhus kommer att flyttas till separata trådar eller raderas. Tack på förhand!
 
När vi fick beskedet att vi väntade tvillingar jobbade vi båda i Stockholm. Vi hade en bostadsrätt i Årsta strax utanför tullarna. Den var en 2a på 57 m2 och vi trivdes bra i den. Vi kände dock att det skulle bli lite trångt att bo 4 personer i den så vi bestämde oss för att sälja. Finanskrisen hade dock sagt sitt och det var inte helt lätt att få det vi ville ha för den. Vi själva hade köpt den när räntorna var som lägst och bostadsmarknaden i Stockholm var som hetast. Efter en långdragen budgivning stannade den på 25,000kr under det vi själva hade gett för den och vi tyckte det va ok så vi sålde. Vi hade dock renoverat lägenheten och med mäklararvodet så slutade förlustaffären på ungefär -100,000kr. I princip hela vår handpenning…


Vi bestämde oss för att leta efter ett större boende att hyra. Vi hade bara tre månader på oss innan vi skulle vara ute ur lägenheten och med två 3-månaders bebisar kändes det något stressigt. Vi fick tag i en villa i Sollentuna som vi fick hyra för 13,000 kr/månad. Där bodde vi i ca 1 år innan vi hittade ett underbart radhus om 8 rok i Vallentuna norr om Stockholm. Radhuset var jättefint men det var dyrt… vi räknade ut att vi betalade ca 20,000kr/månaden bara för boende… Vi packade dessutom in hela familjen i bilen varje helg och åkte till Gävle, där jag har min släkt eller till Tierp där Sofia har sin.


Vi ledsnade till slut på detta och Sofia ville även följa en dröm hon haft om att bli barnmorska. Men för att kunna säga upp sig från sitt jobb för att börja studera så behövde vi få kontroll på våra utgifter.


Vi tjänade bra båda två men att studera skulle innebära betydligt förminskad inkomst. Vi beslutade oss därför för att flytta uppåt till våra hemtrakter igen. I Tierp låg priserna för en villa runt 1,5 till 2 miljoner kronor. Ett sådant hus skulle innebära en halvering av månadskostnaden för boende. Sagt och gjort, radhuset såldes med nöd och näppe till en +-0 affär…


Attans… Fortfarande ingen handpenning för att köpa ett hus… Vi hade dock bra inkomster så ett 100 %igt lån var ingen omöjlighet. Nu skulle vi hitta vårt drömhus på 3 månader var det tänkt… Vad vi inte hade tänkt på var att Tierp var en så pass liten ort att omsättningen på hus var extremt låg. De hus som fanns blev dyra och man var ändå tvungen att lägga ner massor med arbete och pengar på dem för att få dem i gott skick. Jaha, tänkte vi, vi får väl hyra en lägenhet då? Inte heller det gick vägen då det var långa köer till lägenheterna i Tierp.


När det var ca 1 månad kvar innan vi skulle flytta ut fick vi till sist tag i en hyresrätt i Månkarbo ca 1,5 mil utanför Tierp. Det här blev ju inte riiiiiktigt som vi hade tänkt oss… Vi hade länge tittat på att bygga nytt och var storkonsumenter av huskataloger osv. Det var helt klart våran största dröm att få bygga nytt och från hyresrätten i Månkarbo satte vi igång på allvar.


Vi jämförde husleverantörer till höger och vänster, tog in offerter från i princip samtliga större husleverantörer. Det som såg ut att vara så bra pris på blev alltid i princip en miljon dyrare i verkligheten… Kommunen hade några tomter i centrala Tierp till salu för 100kr/m2… Löjligt billigt! Vi hade läst mycket om Älvsbyhus och även sett en del i media för ett antal år sedan, så vi hade faktiskt inte hört med dem förrän vi nästan bestämt oss för en annan leverantör.


Efter 2 besök hos säljaren och även en provtitt på visningshuset i Uppsala så bestämde vi oss! Ett Älvsbyhus skall vi ha!! Det passade oss precis! Med småbarn har man så mycket annat att tänka på och vi hittade ett hus (Oden) som var precis som vi ville ha det, 4 rum och ett stort kök. Vi fick det klart för oss tidigt i processen att anledningen att man kunde hålla nere priserna var att man i princip inte kunde göra några ändrningar på planritning osv… perfekt! Vi är så veliga och kan aldrig bestämma oss så det var jättebra att någon annan bestämde åt oss! Det fanns dock lite tillval att göra. Bland annat inbyggnadshäll och ugnar, spotlight i tak i kök och badrum och en tak-kupa!


Eftersom vi inte hade någon handpenning valde vi att göra en del av entreprenaden själva med eget arbete som insats. Måla huset, anlägga tomten, bygga altan, sätta staket bland annat. Detta tror vi kommer att ge oss de 15% som behövs.


Svärfar skulle även utföra grävningen men då han blev sjuk blev vi tvungna att leja bort det. Vi valde Kämpedal, som även Älvsbyhus själva använder sig av för att utföra de arbetena. Det är egentligen det enda jag tyckte va lite bökigt. Nu gick det ju fantastiskt bra eftersom det va samma gubbar som skulle montera grunden sen så dom visste ju precis vad som skulle göras, men där hade jag nog velat haft den biten inbakat direkt i avtalet med Älvsbyhus om jag fick bestämma . Många gör nog detta själva dock och spar en hel del pengar på det men Älvbyhus borde dock ha totalentreprenad som val. Men men, man kan inte få som man vill jämt!
En tidig morgon i april när jag satt i bilen på väg till jobbet så ringer telefonen. Det var Kämpedals gubbar som hade börjat gräva på tomten. Fyra dagar senare var grunden på plats. Ett par veckor efter det kom huset och 6 veckor efter första spadtaget flyttade vi in i vårt härliga hus! Nu väntar en hel del arbete utvändigt under semestern men vi är så glada över att vår dröm gick i uppfyllelse!


Slutligen vill jag tacka alla duktiga hantverkare, Älvsbyhus samt Tierps kommun för att ni förverkligat vår dröm!


Med vänliga hälsningar


Martin med familj
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.