Hej samlade kompetensen på detta forum. Jag behöver hjälp.

Gjuter snart platta för garage och förråd. Se ritning nedan. Har byggt med L-element, och i garaget med sådana där upphöjda kantelement (de blåa väggarna) 20 cm höga för att slippa mura med lecablock senare.
Själva betongplattan är 10 cm hög.

Garaget skall alltså gå att spola vatten i och kommer vara tomt på prylar, fast en arbetsbänk/avställningsyta längts in skall finnas. Väggar i vattentåligt material, t.ex. kakel el dyl.

Man kan alltså spola friskt med vatten, men i praktiken kanske man inte vill blöta ner allt bara för tvätta av en bil. Min grundtanke har därför varit att lägga rännan närmast porten, med fall i hela garaget dit ut. Vid nerblötning ställer man sig så nära rännan som möjligt och spolar.

I mitten ligger två försänkta gropar för saxlyft. I botten på groparna finns vanliga golvbrunnar. Dessutom finns en oljeavskiljare à la Gunwerth placerad där med brunngaller i toppen.

Nu till de olika problemställningarna. Jag vill helst att de stora mängderna vatten rinner till rännan och inte ner i sax-groparna.Jag vill ha toppen av saxgroparna vågräta. Jag vill ha ett fall till rännan.
Ett garage på 8 m borde kräva 8 cm fall. Då har jag bara 2 cm betong kvar vid rännan vilket inte fungerar. Porten bör placeras i plattans normalnivå, och sen bör det luta utåt från porten (genom väggpartiet) och avslutas med ett sånt där speciel kantjärn. Då hamnar garageporten 8 cm ovanför aco-rännan som ligger precis innanför.

Några idéer:
* Sänka garageporten
* Ta bort isolering i vänsterkanten av garaget för att få tillräckligt mycket betong under där.
* Höja högerdelen av garaget några cm ovanför plattan grundnivå (bör fungera med 15 cm förhöjda kantelement).
* Lokalt fall från kanterna på saxgroparna så rinner minimalt med vatten ner. Funkar det?
* Låta vatten från högra delen rinna ner i oljeavskiljaren, vatten från vänstra delen i rännan. Blir konstigt med två fall.

Hur skulle ni gjort?
Fall i garage.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du planerar att parkera över saxlyften så blir den nog ordentligt blöt oavsett om du tvättar bilen eller bara kör in bilen vintertid. Tänk på att saltvattnet som smälter av vintertid är ordentligt korrosivt och din lyft kommer snabbt att rosta.

Jag har personligen valt att göra två bilplatser med fall och ränna samt placera saxlyften 5m framför ena bilplatsen. Detta förutsätter ju såklart på att man har plats och möjlighet att bygga på det sättet.

Vidare valde jag att endast göra fall på golvet där bilplatserna är, verkstadsdelen (där lyften står) har helt plant golv.
 
Redigerat:
Jag håller med Gabbe1....går det inte att lösa skulle jag lagt rännor runt om lyftens gropar och ha fall från fyra håll.....
 
Om du nu ska ha golvbrunnar i groparna varför inte lega vattnet dit? Det kommer inte att funka rent praktiskt med ett så stort fall åt ett håll.
 
Garaget är drygt 7x4 m innermått, gott om plats för en bil när det ska mekas men det finns ingen möjlighet att bygga på att annat sätt.

Rännor runt groparna är så klart en möjlighet, eller att låta vattnet rinna ner i groparna och brunnen i botten på dem. Kan inte riktigt se det framför mig ännu, vilken lösning som blir bäst.

Varför skulle det inte fungera med ett så långt fall som Matti skriver?
 
Största problemet som jag ser det är att leda vattnet förbi groparna för lyften. Det är lätt att rita in fall på en ritning men att göra det i betong är inte lika lätt, men visst inget är omöjligt.
 
Matti_75 skrev:
Största problemet som jag ser det är att leda vattnet förbi groparna för lyften. Det är lätt att rita in fall på en ritning men att göra det i betong är inte lika lätt, men visst inget är omöjligt.
Precis, då är vi överens. Ett fall på åtta meter utan saxgropar i mitten av garaget hade varit lätt, problemet är just att leda förbi vattnet där eller komma på en annan smart lösning.

Träffar min kommande gjut-kille i morgon, ska då se vad han anser är rimligt att klara av att forma i betongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.