Förstår vad du menar! Jag är också uppvuxen med att man köper sitt hus och sen bor man kvar. Samtidigt är jag väldigt glad över att vi köpt detta och lärt oss vad vi INTE vill ha, men som vi trodde att vi ville ha. Huset vi har idag är ett 1,5-plans byggt i början på 1900-talet och sen renoverat/moderniserat. Charm med vedspis och kamin finns kvar, vilket är härligt.
Huset ligger ordentligt lantligt med enstaka grannar, vilket vi ville ha (och vill väl eg fortfarande, men med barn blir bristen på lekkamrater så småningom ett problem).
Lätt städat är det INTE. Huset dräller av skrymslen och vrår där smutsen fastnar. Det är trångt och bökigt att städa!

Vi trodde att vi ville ha ett äldre 1,5-planshus med charm, vilket vi fick. Så här med facit i hand håller vi på att bli galna på att springa i trappen i tid och otid! Charmen är fantastisk, men priset vi får betala är inte värt det. När vi gjorde om sonens rum trodde vi att det "bara" var att skruva upp renoveringsgips. Men ack vad vi bedrog oss! Det blev att skära till, måttanpassa och lägga pussel med varje skiva pga huset är galet snett och vint. Det tog en dryg månad bara att få upp gipset på väggarna! JAG renoverar inte ett äldre hus igen! Det får i så fall proffs fixa och ska vi köpa ett renoveringsobjekt och låta proffs renovera, ja då kan vi med vår kommuns priser lika gärna bygga nytt och få det som vi vill ha det direkt.

Lycka till med planerna och kämpa på med sparandet!
 
luscious skrev:
Vilka bra svar som ramlar in!

Just nu kikar vi väl mest på att köpa befintligt och renovera i den mån vi kan. Men drömmen om nybygge finns ju ändå kvar där under... vi kommer försöka spara så mycket vi bara kan. Bilen kommer ju ge en del/månad men vi kan säkerligen dra in en del på telefoner, tv osv. också. Så vi får se vad vi landar på i slutändan :) kanske får vi ihop mycket mer än vad vi tror. Det känns som att bygga är något man gör en gång och aldrig mer och då vill jag inte behöva välja det absolut billigaste i alla lägen. Nu är inte husen vi drömmer om några riktiga dyrgripar men det kostar ju en del ändå.

Måste bara inflika att jag tycker det är lite väl tråkig/hård stämning här inne stundtals. Jag är helt grön vilket jag tycker jag varit helt tydlig med och jag frågar om råd för att jag inte har en aning om vad som är rätt och riktigt.
Min personliga uppfattning är att det är väldigt lätt att bli hård eller fördömande när man samtidigt kan vara anonym och välja att inte stå för det. Det är baksidan med en annars livsnödvändig funktion, att kunna vara anonym. Sen kan ju alltid det skrivna ordet missuppfattas eftersom man inte får ett tonfall, kroppsspråk eller känsla att gå på. Ta inte åt dig negativt utan selektera den information du intresserar dig av :)

Om huruvida ni har råd att bygga nytt eller inte så är det i slutändan bara du och din sambo som vet. Alla är olika som personer, värderar olika och är olika riskbenägna. Lita på din magkänsla, skulle jag säga. Någon annan kanske rekommenderar dig att gå på kalkyler endast. Ingen har helt rätt eller helt fel, det är ju bara du som vet vad du tycker.

Hur ni än väljer att göra så önskar säkerligen vi alla er ett stort lycka till!
 
Hej,var i era kläder,fast året var 1980.
Bodde i lägenhet
Tjänade 7000:- före och 5000:-efter skatt .Med frugans 3000: efter skatt satsade vi på ett nytt hus för 330000.
0 kronor i kontantinsats
Så kallade topplån finansierade den egna insatsen.
Matpriserna var lite högre då än nu.
Räntorna var tvåsiffriga dvs runt 11%
Tummen mitt i näven hade vi bägge två
Efter kontakt med en husförsäljare ,och en kostnadskalkyl drog vi igång,och jag kan säga trots att dom första 10 åren var kämpiga med höga räntor och visserligen bra möjligheter till ränteavdrag,men dålig ekonomi hade vi,men det var absolut värt priset.
Nu 33 år senare bor vi kvar i samma hus med betydligt bättre ekonomi pga amorterade lån etc.
Så nu kan vi låna igen för att renovera varsamt, med Rot odyl.
En ny bil står i garaget,och det mesta är frid och fröjd.
Satsa på ett nytt hus om möjligt,och slipp tråkiga kvällar och helger med aldrig sinande renoveringar.
Vi gjorde i princip inget underhåll förutom målning ,och köksmaskinerdom första 25 åren,och höll ihop äktenskapet också.
Härligt för den som har "tummen" mitt i näven.
Go for it!
Lycka till!
 
Jovial skrev:
Man blir ju alldeles mörkrädd när man läser vissa svar.

Hur kan man rekommendera någon som helst vill bygga ett nytt hus att köpa ett renoveringsobjekt fixa till det bo där några år och sedan sälja och bygga.

Jag och min fru flyttade in i vårat hus för 2 månader sedan. Det finns lite att göra (dränering är det stora) annars mest lite pyssel så man får det som man själv vill ha det. Vi började med vardagsrummet för 2 veckor sedan, imorgon blir vi troligtvis klara, dök upp saker som vi inte hade räknat med. Allt tar mycket länge tid än man tror och beräknat. Hade det gått som det skulle hade vi varit klara på 3-4 dagar. Något jag vet är att det är ganska jobbigt i ett förhållande att hålla på att renovera och fixa, skulle vi köpt ett renoveringsobjekt så hade vi nog inte varit tillsammans länge till. Jag räknar med att bo i det här huset så länge jag kan, iaf en 40-50 år. Skulle inte köpa ett hus om jag inte skulle vilja bo där så länge.

För övrig information, vi är 27 & 25 år. Jag får ut cirka 28k efter skatt och min fru 18k. Hon har pluggat i 3.5 år på högskolan och inte jag. Huset kostade 1.2 miljoner, 100k till kontantinsatsen och betalade pantbrev och lagfart.
Jag vet inte om du blandar ihop flera inlägg. Jag som föreslog att köpa ett mindre hus till att börja med för att sedan byta upp sig till ett större efter behov, har aldrig föreslagit nåt renoveringsobjekt.
Det handlar om att köpa det man har råd med, om några (10-20) år har man kanske annan ekonomi och råd att köpa större. Många i min bekanskapskrets har bytt hus. Det har inte jag än, jag trivs för övrigt bra. Det var bara ett tips, frågeställaren väljer sedan det han/hon tycker blir bäst.
Jag blir ibland mörkrädd när jag hör om de yngre nyutexade som lånad upp till skorstenen utan att amortera och tycker de gjort ett klipp. Sedan går huset på exekutiv auktion. Skräckscenario, så klart, men rätta mun efter matsäck. Ni som vill bo på ett ställe, gör det. Ni som kan tänka er att börja smått och byta senare, gör det. Inget är fel.
 
Jag skulle säga att ni har två helt vanliga inkomster som avsolut INTE är ett hinder för att bygga nytt hus.
Jag rekomenderar att bygga nytt framför att köpa ett äldre, mest med tanke på underhållet. Köper du ett nytt behöver ni inte ens tänka underhåll de första 10 åren. Och det här med att ni behöver ha en kontantinsats på 500 tkr stämmer inte alls då vissa av husleverantörerna hjälper till med kontantinsatsen.
Men självklart så beror det på vilket hus ni är ute efter..
Ni klarar lätt av ett lån på 2,5milj med era inkomster och för de pengarna kommer ni att hitta ett nyckelfärdigt hus!!
Lycka till!!
 
  • Gilla
Vick Gul
  • Laddar…
Om jag lägger fram två förslag då, vilket rekommenderar ni; spara längre och köpa nytt eller spara kort tid och köpa befintligt?
Hus snart lockar ju mer då vi har en liten som förhoppningsvis får syskon om några år och det vore så otroligt fint att se dem få växa upp i hus med vänner på gatan, en trädgård att leka i osv. Sånt där som man absolut inte tänkte på när man flyttade upp till storstan... Men nytt lockar ju också.
 
Det är så oerhört svårt att rekommendera något då man precis som man kan läsa i den här tråden är olika. Jag har ett sekelskifteshus, mer att göra än jag trodde, men stormtrivs med charmen. En annan här tycker att det är rena skiten.

Vad är det som lockar med nytt? Handlar det bara om renoveringsfrågan?
 
Fortsätt spara och gå på visningar, lägg bud om ni hittat drömhuset.

Dyker det inte upp något med tiden så bygg erat drömhus. Förhasta er inte.
 
Nytt mot begagnat, ingen större skillnad i kostnad i längden..
Köp nu!! Jag köpte hus för fyra år sen. Det kostade 1.5 milj, och jag har väl lagt 5-600 tusen i renovering. Så för de pengarna hade man kunnat köpa ett nyckelfärdigt eksjöhus. Men då jag älskar att bygga och renovera var aldrig det ett alternativ.
Jag hade ingen kontantinsats alls..
 
Jag tänker inte rekommendera er att göra varken eller, det får ni känna efter själv, vad ni är beredda att offra i tid och pengar och hur mycket er dröm är värd för er :)

Jag och sambon drömmer också om ett nytt hus (på befintlig tomt) och har därför gjort upp en plan och budget för hur vi ska nå dit. Vi är något yngre än er och är relativt nyexaminerade civ.ing inom huskonstuktion och fastighetsrätt så vi har ganska bra koll på området.

Mitt bästa tips är att först kolla vad bankerna kräver, t.ex. kan man få mycket tips om man läser på comboloan och andra ställen på nätet, där står bl.a. att bankernas riktlinjer är att "kvar att leva för" (när huslån+amorteringar mm är betalt) ska vara minst 6000 kr per vuxen och 2000 kr per barn, sen får boendekostnaden vara max 50% av er inkomst (efter skatt). Då kan ni räkna baklänges hur mycket ni teoretiskt skulle kunna låna med tanke på er betalningsförmåga.

Sen är det steg nr 2, då måste ni tänka på insatsen, riktlinjen är minst 15% insats, dvs 150' per miljon, sen ska ni veta att bankerna har amorteringskrav ner till 70% av lånet, dvs skillnaden mellan 85%-70% ska amorteras av under en tio-årsperiod. Det måste också läggas till kalkylen.

Klarar ni dessa två steg/kriterier så har ni goda möjligheter att förverkliga er dröm! Tror absolut det är möjligt, men det är bara ni som kan bestämma om ni tycker slitet är värt mödan, med tålamod och en bra plan (och budget) så fixar ni det.

(y)

Finns säkert någon bankmänniska på BH som kan upplysa oss bättre om regler och riktlinjer, vore kul om de kunde dela med sig.
 
Tack för flera svar!

Ska sätta oss och räkna lite mer noga och se vad vi skulle kunna ha råd med om vi väljer att spara lite längre. Jag är lite kluven till gammalt mot nytt. Det gamla har ju de knarrande golvens charm, förmodligen en mysig uppvuxen trädgård och vinklar och vrår. Men samtidigt är vinklarna svårstädade, gamla ytskikt samlar damm och smuts till den punkt där det nästan känns övermäktigt. Iaf för mig. Ett nytt hus är lättstädat, genomtänkt, fungerande (förhoppningsvis) och praktiskt.

Så går mina tankar just nu iaf. Vi har bott i lägenhet från sekelskiftet och lägenhet där vi var de första hyresgästerna och jag älskade fräschören och de rena ytorna det nybyggda bjöd på. Samtidigt känns det lite tråkigt massproducerat...
 
Ett tips när ni köper se till att ha en liten buffert sparad, lägg inte in alla pengar på huset. Oväntade kostnader kan komma när som helst.
 
  • Gilla
Pärrko
  • Laddar…
Tänkte ge min syn på detta på att bygga nytt i Sverige. Det är väldigt viktigt att ni bygger på ett attraktivt område om ni bygger nytt. Annars finns det en väldigt stor risk att ni sitter med lån och hus i knäet i lång tid framöver... I princip i nära anslutning till storstad och då i en ort med mycket bra kommunikation och service. Inte ens då är det säkert att man får de satsade pengarna tillbaka tyvärr...
 
Grundtanken är väl ändå att man ska bo.. Inte sälja och bli rik..
 
Som sagt, att man ska tjäna pengar på ett boende är inget jag är uppvuxen med. Det är i första hand ett hem för mig, inte en "investering" som sådan.
 
  • Gilla
Flöjten5 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.