Tjena!

Håller på samlar på mej lite verktyg som används lite nu och då, men främst med tanke på att jag inom ett par år antagligen kommer att bygga hus åt mej och sambon. Har varit rätt så inställd på vanliga 230v maskiner just pga att jag inte litar på att batterierna håller så hemskt länge. någon som vet hur de ligger till? Har tänkt samla på mej lite blåa bosch grejjer för att dom har rätt så fina verktyg för en okej peng, men hur är det om 2 år? 5 år? 10 år? Om jag sköter om batterierna med att underhållsladda dom, hur länge håller dom? Och hur är det med tillgängligheten? Om man skaffar batteridrivna verktyg för 20000kr när man bygger huset och gärna sysslar med trä som hobby nån gång nu och då så är de ju inte så kul om man hamnar köpa hela uppsättningen verktyg pånytt bara för att de inte finns batterin att få tag på mera fast vertygen är felfria? :confused:
 
Batterier är en förbrukningsvara och är dyrt att komplettera med. Därför är det alltid en fördel att hålla sig till en batterisort.
Tänk även på att batterimaskiner är dubbelt så dyra, hälften så starka och håller mindre än hälften av tiden jämfört med nätdrivet.
Sedan bör du tänka på att om
2 år så finns dagens batterimodeller till dom stora märkena
5 år så finns det en ny typ av batterier
10 år dyrt o svårt att få tag i dagens batterier
 
Idag finns det två batteritekniker till maskiner. NiMH och Li-ion.
NiMH har hög självurladdning och Li-ion gillar inte att ligga fulladdade.
Det finns en ny variant av NiMH (GPs Recyko använder denna nya typ) som har betydligt lägre självurladdning.

Jag funderar själv på att avvakta med eventuella inköp tills denna hamnar i maskinerna.
 
Jag tror det är bättre att hålla sig till dom stora tillverkana.
Till tex Makita är det fortfarande lätt att få tag på batterier fast maskinnerna är över 20 år
Vet inte om bosch är lika bra tycker det verkar finnas många batterimodeller .
 
Är väl kanske lika bra att välja 230v modeller för mej när de ändå handlar om ett bygge och sedan bara för hobby. Vissa saker kommer dock att satsas på batteridrivet som t.ex skruvdragare. Har en Festool C15 sedan ett år tillbaka och är riktigt nöjd. Många byggare här i trakten använder sej av makita men ja vet inte, tycker att blåa bosch andas mera kvalitet på nåt vis. Festool gillar jag allra mest men blir dyrt att köpa alla vertyg av Festool när de ändå bara är hobby bruk.
 
peternicklas
Om de t.ex. tar DeWalt så passar deras nya Li-on batteri till de gamla inom samma volttal. Finns kanske fler som gör på samma sätt. Maskinerna håller betydligt längre än batterierna så att undersöka hur de brukar göra kan vara lämpligt. Har en skruvdragare DC925 XRP från 2006 där batterierna tog slut. Köpte nya Li-ion batteri och en ny laddare så var den i gång igen.Batteri kan man köpa till bra priser från England,. Kolla även så att du kan använda samma batteri till flera olika typer av verktyg från samma leverantör. Nakna maskiner(utan batteri) kostar en bråkdel.
 
Jag köpte en Makita BDF440 (14,4V skruvdragare) år 2006 när den Li-onserien lanserades. Batterierna är fortfarande schyssta vilket är rätt fascinerande!
Vad gäller kommentaren om att Blå Bosch är vassare än Makita så tycker jag tvärtom iaf vad gäller skruvdragare. Jag köpte ett Bosch Blå 10,8V monsterpaket när de var till utförsäljning hos Seltmann för ett tag sen och den skruvdragaren som följde med var en obalanserad och tradig pjäs så den gav jag bort...
 
peternicklas
Det finns några bra fabrikat på marknaden men det viktigaste är ju att man själv trivs med verktyget. Köpa något bara för andra säger att de är bra kan vara mindra lyckat. Vi har t.ex. alla olika former på händerna, använder de till olika saker samt har olika användningsbehov. Viktigt för mig är att batterierna passar till flera olika typer av verktyg inom samma fabrikat och volttal.
 
Har du nån källa på att Lion inte ska ligga fullladdade, det brukar vara tvärtom, vad skulle ta skada?

Det är ingen ide att hamstra batteriverktyg för framtiden om 5 - 10 år, köp nätdriver eller när du behöver det finns mycket reor.
 
Göran.W
Ah de fungerar så. Har nog haft fram min Li-ion C15 och satt i laddaren varannan månad eller nåt. Förstod då när ja köpte den att de kan va bra att ta fram den nångång nu och då och underhållsladda den. Festool Ni-mh batterier har iaf hållit rätt länge. Har en äldre C12 skruvdragare på jobbet med gamla Ni-mh batterier och den är i bruk nästan dagligen fram tills här för ett par månader sen när de köptes en ny T-18 och den går på orginal batterin fortfarande. den köptes också 2006. Men visst, inte håller dom laddningen lika som nya mera men rätt bra håller dom. Men batteriernas livslängd beror inte på hur mycket man använder dom då? Utan oberoende om dom har varit aktivt i anvävndning eller bara nu och då så dör dom bort efter ett antal år?
 
Göran.W skrev:
Här är en källa som säger att Li-Ion batteri inte ska förvaras fulladdade.
[länk]
Köper man en maskin med Li-Ion batteri behöver man inte tänka på batterierna för dom klarar ligga 1 år utan att laddas dock får dom aldrig förvaras urladdade.
Det hade vissa tips men svåra att använda i praktiken, också lite konstiga skrivningar som denna och motsägelsefulla;
"Överväg att ta bort batteriet när man ansluter en laddare till datorn. Detta eftersom temperaturen stiger (till ca 45 °C) i batterier, se nedan.

Troligtvis avser man om datorn ofta körs med spänningsanslutning från en nätadapter utan att laddningsbehov finns, men som det beskrivs, "när du ansluter laddaren så är det bra att ta bort batteriet pga värmeutveckling" :D

Men åter till tråden.
Att köpa maskiner med flera batterier vid lite användning är inte så bra. Det bättre att kontrollera att man får en maskin med en bra laddare som ger snabbare laddningar och oftast bättre laddningselektronik.. Till mina 10,8V maskiner har jag en laddare som fixar ett batteri på 15min medan den andra tar 30min på sig, men kör man med t.ex. en Bosch GOP så blir det stor skillnad.
En av mina Boschdragare är från 2004 där jag förra året fick byta det första batteriet, NiMH, medan det andra fortfarande fungerar acceptabelt, inte som nytt men användbart.
Li-Ion till 10,8V maskiner lyckades jag ganska snabbt förstöra ett pga av för hård urladdning, dvs slarv av mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.