Hej!

Jag har haft lite problem med ojämn värme i vattnet vid ett par tillfällen.detta har då gällt hela huset. Eftersom jag har serviceavtal så har det löst sig då kommunen har varit ute och bytt diverse delar. Jag har en duschkabin i källaren och den började för ett tag sen bete sig konstigt ( ställde in en viss värme och den blev efter en stund skållhet) Jag upplevde inga problem nån annanstans men eftersom jag har haft problem innan så ringde jag ut kommunen igen. Denna gången var det inga problem på pannan. Genom uteslutningsmetoden antog jag då att blandarinsatsen i kabinen var slut och beställde en ny. Efter att ha satt i denna kändes det som problemet blev mindre men var inte helt borta. Duschkabinen står i ett annat rum än pannan men det är inte många meter däremellan, (andra sidan väggen)


Funderingar:
Kan problemet bero på att kabinen står så nära pannan,
att blandaren inte orka hålla emot varmvattnet på något sätt,
att värmeökningar blir extra känsliga så nära?

Kan den nya insatsen också vara trasig?

Jag har avstängningskranar bakom kabinen och har delvis stängt av varmvattnet, detta verkar hjälpa men den är fortfarande inte helt ok!

Vore tacksam för lite kloka funderingar!

mvh Roger
 
Har du rensat filtren som sitter vid backventilerna på blandaren?
Låter som om det skulle kunna vara nått som satt igen silen på kallvattensidan.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Jag har inte rensat några filter, är dock inte helt säker på att det sitter några? Blandaren är från kina och har samma typ av insats som köksblandare. Jag ska kolla upp om det finns några filter.
 
Jag skulle gissa att problemet är relaterat till blandaren. Felaktig blandning är ett typiskt fel som kan uppstå på blandare, däremot har jag aldrig hört talas om att man skulle ha tryckproblem som beror på närhet till fjärrvärmeväxlaren. En modern termostatblandare ska tvärtemot kunna hantera varierande ledningstryck.

Är det en budgetblandare av okänt märke du köpt? Isåfall kanske du borde byta en en kvalitétsblandare i stället, typ Mora Armatur, FM Mattsson, Oras, Handgrohe, Damixa eller liknande.
 
Har du någon strypning mellan blandare och munstycke? Det finns strypningar som är till för att minska flödet och därmed varmvattenåtgången. Jag har varit med om att sådana gett dina beskrivna symptom.
 
Någon form av filter borde det väl sitta om det är en termostatblandare, troligen ihop med backventilerna.
Backventilerna är väl en annan sak som kanske strular men det måste sitta i varje blandare termostat/engrepp då det annars kan komma varmvatten över i kallvattendelen.
 
Sluta snåla och köp en riktig märkesblandare så är problemet borta som "pelpet" skrev.
 
Vi hade samma problem med vår dusch där vi hade en billig no-name blandare. Vi lade in en ny Tapwell blandare istället och vips var problemet borta.
 
Kolla vilket tryck ni har på vattnet .Har ni egen brunn med pump så skall det vara 4 kg tryck för att dagens blandare
skall fungera.Annars kan det bli att värmen på vattnet blir ojämt beroende på hur stor differans det är på till och frånslag på hydrofonen
 
Duschkabinen är från Kina så det är ju budgetgrejor vi snackar om och tyvärr går det inte sätta i någon annan blandare. Jag har mailat till det svenska bolaget som säljer grejorna och som sålde den nya insatsen till mig med frågan om backventiler och filter... någon strypning finns inte och trycket borde vara ok eftersom det kommer firekt från fjärrvärmen!
 
Trycket på vattnet har inget samband med trycket på fjärrvärmen.
 
Krilleman
Ws1 skrev:
Trycket på vattnet har inget samband med trycket på fjärrvärmen.
Va? Vem har frågat något som genererar detta svaret?
 
Hej,

Du skriver att det bytts diverse saker, har de bytt varmvattenregulatorn, om den börjar läcka kan man få dina symptom.

Mvh
Bambi
 
Efter att ha pratat med den svenska firman som skickade mig delarna så skickade han mig en annan modell av blandarinsats och det verkar (kors i taket) ha löst problemet!

Tack för alla synpunkter och råd!

mvh Roger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.