Det har visat sig att ledningarna till blandaren fryser när temperaturen kryper ner till ca 20 minus. Orsaken är, som jag bedömer det, att rören går i yttervägg. Känns som ett byggfel. Får man bygga så och vad kan jag kräva i detta fall?
 
Vet du var det fryser?
 
Någonstans mellan värmepump och blandare dvs med all sannolikhet där ledningarna går yttervägg. Svårt att veta exakt annat jag?
 
Hmm...det brukar vara att det smiter förbi kall uteluft förbi slangarna som gör att det fryser....kan du känna om det drar kallt någonstans?
Inga bilder på hur vattnet är draget i väggar, golv eller tak?
 
Nej, varken kallt drag eller bilder. Jag kan ju plåta hur det ser ut där rören går in i väggen under kommod men det säger inte så mycket antar jag? Får man dra ledningar i yttervägg?
 
Om man får dra i ytterväggar vet jag inte men antar att det är okej i det sk installationsutrymmet.....men att det skulle frysa pga av det ligger där i ett nybyggt hus finner jag som tveksamt....
 
Man får dra ledningar i yttervägg, men de ska då ligga på varma sidan av isoleringen. Alltså i princip precis innanför väggskivan. Men i största mån försöker man undvika att dra i yttervägg ändå.
 
I andra bostäder som jag bott i så har det alltid funnits synliga rör dragna längs längs väggarna. I nya huset finns inga synliga ledningar och jag förmodar att det är av estetiska skäl. Och visst är det snyggare när ledningar göms i väggarna men det känns inte så kul att de fryser. Antar att det finns risk att ledningen spricker också (?)
 
Som sagt, om det är ett nytt hus så bör det vara bra isolering i väggen, går då rören nära insidan så borde de inte frysa. Frågan är väl om det är fel på isoleringen. Kanske läge för en värmekamera?
 
Redigerat:
Väljer man dra i yttervägg skall en avikelse skrivas som kund är medveten om, och har godkänt, om vvs installatören är ansluten till "säker vatten" vill säga.

mvh
 
Redigerat:
I vårt fall köpte vi ett nyckelfärdigt hus som redan färdigbyggt när vi fick ögonen på det.
Så "säkert vatten" förbjuder alltså inte att ledningar dras i väggen?
 
Krilleman
Fredric1 skrev:
I vårt fall köpte vi ett nyckelfärdigt hus som redan färdigbyggt när vi fick ögonen på det.
Så "säkert vatten" förbjuder alltså inte att ledningar dras i väggen?
Nej det är inte förbjudet, man får göra det om man gör det på rätt sätt! Men som redan nämnts så undviker man det ändå för att undvika problem!

Mer läsning här på sid 34 & 35!
 
Som jag tolkar säker vatten så får man inte dra i isoleringen i ytterväggen om det inte görs på varma delen! Det jag tolkar som varma delen är väl endast om huset har ett installationsskikt innanför den ångtäta plasten?!

Så ett hus med (innifrån och ut), gipsskiva, ångtät plast, t.ex. 145 isolering stående, sedan 45 isolering liggande och yttervägg så får vattnet inte dras i väggen!

Om man dock gör såhära, gipsskiva, 45mm isolering, ångtät plast, t.ex 145 isolering och yttervägg. Då får vattnet dras i väggen om den förläggs i det 45mm skikt som är innanför plasten!?

Citat ur Säkervatten sidan 34: "Tappvatten- eller värmeledningar får inte heller monteras i isolering i golv, ytterväggar eller vindsbjälklag."

Citat ur Säker vatten sidan 45: "Exempel på rörförläggning på "varma sidan" av isolering i yttervägg."
 
Ny inner/installationsvägg utanpå befintlig vägg, brukar jag yrka på om ledning skall dras/bockas ut från yttervägg t.ex för badrum, likt bilderna på förläggning av rör, nackdel är att golvytan minskar i berört rum.

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.