kontorsråttan
...mina 2 ören utifrån egen erfarenhet. och jämföra med ett bilköp.

Köper du ny bil är man befriad från underhåll, köper man en bil för 10kkr vet man inte hur lände den går, köper man en "så bra man kan och som ser fin ut" bil för ca 100kkr med förhoppning att den ska gå problemfritt i många mil kan man råka ut för att man ska byta bromsar, byta avgassystem, kulleder, stenskott måste åtgärdas, ja en hel del pyssel, men ingen "helrenoverin"

Vi köpte ett sådant hus, ett hus där vi kunde flytta in utan en massa renoveringar, huset, byggt 1988 prefab, skulle ju gå i många år till, ja lite ytrenovering med färg & tapet kunde man nog tänka sig men inga måste fixa innan vi flyttade in. Jo ett rum tapetserades & målades då tidigare ägares katt lekt lite väl mycket där.
Skruva bil/MC kunde jag nog men hus var av trä så det var viktigt att huset var så nyckelfärdigt det bara gick.

Trodde vi....

Nu när vi är på 4:e året har vi fått huset i det skick som vi trodde det hade när vi flyttade in.
Dag ett gick frysskåpet sönder, ny kyl & frys inhandlas och ny tvättmaskin då den inte ville vara med.
Ett år senare är alla vitvaror utbytta, en del mot nya en del mot bra begagnade. Ny FLVP är åxå installerad då den gamla slutade fungera..
Första vintern knäcker snön altanen, men det gjorde inte så mycket för vi var tvungna att dränera om och sätta in avfuktningn i krypgrunden, vatten djupet var som mest metern...
År två och sommar, dags att måla huset vilket slutade i att hela panelen + delar av stommen fick bytas. Återställning av spåren från grävning (och sprängning) från dräneringen.
År tre, yttrenovering av kök, inte för att det var tvunget utan för att man mår bra av det.
År tre ommålning av hus & garage och konstaterar att panel garagegavel får bytas, nästa år.
År fyra, pilat en hel del inomhus med att leda varm luft från kaminen i vardagsrummet till resten av huset, resulterade i lägre elförbrukning högre vedförbrukning, nu i sommar ska gaveln på garaget bytas och lekstugan ska ses över med ny färg, nytt tak och en hel del (?) oförutsett. Troligen får vi vatten & fiber från en samfällighetsförenign under året, dags att gräva upp trädgården igen.

Kvar att göra är,altan, dränera & grusa framfart/garageuppfart, odlingsbänkar och en uteplats på framsidan, glasa in entrén (glasverada typ) och bygga ved/trädgårdsprylar förvaring. Ja och resten av ytskiktet inne...

Vi kunde aldrig tro att det som såg så bra ut, och var OK enligt besiktningen (utom dräneringen, det visste vi) skulle behöva så mycket pyssel, ungefär som bilen jag jämförde med inledningsvis.

Och sedan bli arbetslös men får nytt jobb, bara 12mil hemifrån, pendlar varje dag 3 timmar.

Ångrar vi oss? Ja men inte att vi köpte huset, inte ett vi flyttade ut på landet, inte att det är pyssel. Det enda vi skulle gjort annorlunda är att vi borde köpt ett hus med MER renoveringsbehov, men det visste vi inte då.
Så var beredd på att man kan ändra sina prioriteringar & måsten på en ganska kort tid.

Till TS, det enda man inte kan ändra på är läget, var huset ligger, resten tar bara tid & pengar. Inklusive ens egna värderingar.
Ett "nästan nytt" hus kan ge lika mycket pyssel som ett "nästan renoveringsobjekt"

Hjälpte detta TS, osäker på det, slutklämmen blir dock att man inte alltid är säker på vad man vill med sitt boende.

Nästa steg för oss är att göra klart detta hus och leta efter en liten gård.

Lycka till med ert boende.
 
Jag och min sambo har också undersökt möjligheten att bygga nytt. Vi bor dock "på landet" där tomtpriserna ligger på ungefär 50.000kr exkl inkoppling av kommunalt vatten och avlopp. Med inkoppling, och en grov estimering av schaktning av tomten (det går ju inte att bygga direkt på backen utan att schakta och fylla med div material) så skulle tomten sluta på ca 250.000, och då har jag kontakter hos ett schaktföretag så vi skulle få hyra maskiner billigt.

Sen har vi huset. Vi tittade på ett hus genom EPS gruppen (minns nu inte riktigt vad deras husföretag heter). Jag har en bekant som jobbar inom koncernen som skulle ha kunnat ge oss lite rabatt. Huset var ett 1-plans hus på ung 90 kvadrat nyckelfärdigt och skulle landa på ca 1,2 miljoner. Totalt skulle alltså hela köpet gå på ca 1,5 miljon, och vi räknade med att vi var tvungen att ha en budget på 2 för oförutsedda utgifter.

Huspriserna i trakten låg långt mycket under detta (runt 1 miljon). Hade vi vetat att vi skulle bo i huset i 20 år så hade det kanske inte spelat så stor roll, men vi vill inte sätta oss i en risksituation.

2 miljoner i lån innebär 300.000 i insats (baserat på 85% bottenlån). Då vi inte hade någon hög med sparade pengar liggandes så skulle vi få ta blancolån med typ 5% ränta eller mer. Totalt skulle lånekostnaderna hamna på nånstans runt 10.000kr / mån. Vi kollade ärligt talat inte så långt, vi gav upp redan tidigare när vi insåg att huspriset blev för högt för omgivningen.

Vi tjänade då runt 20.000 var efter skatt och hade inga direkta utgifter i övrigt, så vi hade klarat det med räntorna som var då. Men hade räntan låt säga stigit till 6% hade det kostat lite för mycket, mot vad det hade smakat. Vi bestämde oss helt sonika för att köpa ett äldre hus istället då det är billigare.


För trots allt så är det ett boende, och det finns andra saker att lägga pengar på. Dessutom vet man aldrig vad som händer med räntor, sysselsättning etc, så personligen vill jag inte försätta mig i en situation där jag är beroende av marginalerna.
 
Redigerat:
Svar till sledgas: Däremot ställer jag mig högst tveksam till ett nyckelfärdigt nybyggt hus med _allt_ för 3 miljoner

Vår kalkyl såg ut såhär:
1 285 000 för huset, stommen och allt invändigt utom vitvarorna
52 000 för vitvaror (köpta separat)
1 040 000 för entreprenaden, (byggbolaget som Eksjöhus anlitar)
325 000 för tomten
225 000 för el, vatten och avlopp
10 000 för fiberdragning
480 000 för pool, stenläggning, gräsmattor, altan

Därutöver har vi lagt ca 50 k på övriga "småsaker", staket, växter etc.

Grundkalkylen vi fick var på 3 485 000 utan tomtplanering och pool men då vi ritade om huset med hjälp av Eksjöhus arkitekt (kostnadsfritt), valde bort ryggåstak, och vissa detaljer blev kostanden betydligt lägre.

Något att tänka på: Vissa hustillverkare har inte fullavdrag när man väljer bort inredning. Vi var hos ett företag som erbjöd oss att ta bort hela köket, vi skulle då få huset 20 000 billigare. De tog INTE bort arbetskostnaden! Men för att installera det nya köket skulle vi få betala 25 000 + det kök vi skulle köpa separat! Samma sak när vi ville ta bort en garderob med dörr och ersätta med en garderob med skjutdörr. Skulle då få avdrag på 400 för den borttagna garderoben, köpa en garderob separat och sedan betala 600 för installationen.
Det kan bli DYRT med dessa företag om man inte ser upp!!!
Eksjöhus har däremot fullvrdesavdrag på både material och arbetskostnad så det är så vi sparat en slant!

Tilläggas ska att vi har hjälpt till med att bära stenar (till stenläggaren som vi anlitat) och rullat ut gräset själva så vad gäller tomten har vi inte "nyckelfärdigt" utan vi har varit med och "petat lite" där.
Tomten är på 1152 kvm varav ca 300 kvm stenläggning och 600 kvm gräs.

Kontentan: Se över om planlösningen är enligt era önskemål och välj rätt husleverantör och material!
 
Har inte läst alla delar i detta men skall berätta min egna hushistoria.
Allt började med att vi var i eran sits ålders och "känslomässigt" 2001 vi hade blivit 4 i en familj som bara veckor innan hade varit 2 med 2 deltidsbarn (mina skolbarn flyttade till oss ) varpå ganska snart den 3 rumslgh vi hade i ett ytterområde i Halmstad kändes plötsligt inte optimal. Området var okej och lgh nyrenoverad så inget fel med den men vi ville ha vårt eget ju :)
Började kika runt och fastnade för ett hus men kunde med våran ordinarie bank inte lösa deras krav för att vi skulle få lån (billigt hus ja men små inkomster). Vi tittade då på ett hus som hade varit till salu LÄNGE ett friköpt 80 talshus som var till salu för en halvmiljon. Huset hade de rum som vi ville ha och med att vara byggt på 80 talet så hade det treglas och "modern" konstruktion med mekanisk ventilation med mera. MEN det hade ett fel i form av en bärande vägg stående på betongplatta som vid undersökning ev hade börjar mögla.
Så... med hjälp av en kreativ mäklare som såg att vi gillade huset och tillsammans med säljarens bank (han hade köpt annat större hus och stod med 2 nu sedan 1,5-2 år vilket gjorde att de ville se detta huset sålt) så hittade vi en lösning på finansieringen. Hanteringen av hjärtväggen på plattan löste säljaren innan vi flyttade in och därmed även golv i 2 av rummen på bottenplan.

Jag hade vid denna tiden tummen mitt i handen (no doubt about it) men med hjälp av vänner renoverade vi altanen (byggde helt ny) ytskikt löstes i alla rum (målning nytt golv med mera) 2 badrum renoverades med bubbelbad i det ena (detta lånade vi pengar till och tog in firma)

2005 blev vi 3 i familjen och huset i kombination med mitt jobb gjorde att det kändes för litet. Då vi hade 9 månader att förbereda oss så började vi planera.

Utbyggnad var kört enligt kommunen då det skulle bryta av i kedjehus området, detta trots att en arkitekt som konsultade åt kommunen (satt på bygg och plan kontoret som handläggare) när jag av "misstag" ringde till hand firma för att diskutera möjliga lösningar kom med en kreativ slamkrypare som kanske hade fungerat.
Detta gjorde att vi började kika på olika hus. Gick på visning efter visning på olika hus och konstaterade att det var svårt att hitta hus med de ytor vi ville ha till ett okej pris (mindre ort utanför halmstad men med stigande prisbild dessa åren.
Detta gjorde att vi kikade på att bygga nytt och hade en dialog med banken som gav ett lånetak på under 3 mille. Detta kan tyckas som en stor summa men då vi ville ha vissa ytor (varsitt sovrum till kidsen ett "kontor" samt ett allrum för att vara "biorum" samt dubbelgarage) så sprang kostnaden iväg. Vi talade med Trivselhus och ritade upp vårt drömhus (variant av kataloghus) som ja var för dyrt. Vi talade med smålandsvillan/Myresjöhhus som, båda hade kataloghus vi gillade (fortfarande sjukt kär i deras NYBRo och ännu mer deras Visingsö som inte fanns då men gör det idag). Båda var på marginalen om vi inte skulle kompromissa eller vänta med att bygga andra vånningen.
Vi hade dialog med ett par lokala byggare som bara var besvikelser (de kursade sedan) då de inte alls förstod vad vi ville ha. Vi kom så långt att vi köpte vår kommunala drömtomt (mitt i det "fina" området i samhället vi bodde i).

Men någonstans visste vi.. Det är SJUKT MYCKET jobb med att bygga nytt så vi fortsatte att leta hus på marknaden.Bara denna inledande fas med att hitta "rätt" hus till rätt pris och se vad det VERKLIGA (inte det priset som annonseras eller nämns vid första kontakt) blir med tillägg och annat som alla gör är utröttande och bara att anlägga en vettig trädgård efteråt... Därtill är det senare inte billigt heller...

DÅ PLÖTSLIGT händer det... Huset som låg rätt, hade grunden till de utrymmen vi ville ha blev till salu. VI skulle bara ha det :) Hyfsat renoverat på ytskikt kändes det som vid besiktning. Frisk källare med potenial (2 STORA RUM som bara var tomma) visst ett badrum utan våtspärr men aldrig använt som dusch utan bara toalett.

Efter 3 sorger och 8 bedrövelser blev det vårt (det köpet är ett skräckexempel på snårigheter)

Nu har vi ägt det i snart 6 år (fasen vad tiden går) vi har varit i rätten med förre säljaren :) vi har dragit dem till KFM då de inte betalt vad de skulle men vilken underbar resa detta huset har gett oss...

Båda toaletterna renoverade. Biorum byggt i källaren, nytt kök byggt, stor uteplats byggd (det fanns en innan i sjukt kass skick när man väl synade den) ytskikten renoverade i alla rummen Ett stort kontor byggt i ett av källarrummen garderober utrivna och ersatta med skjutdörrar. Fiber indraget och Gignät dragit till 6 av husets rum (skall komma till övriga rum med men det kommer :) ) 80% av alla fönster ersatta en gavels panel bytt Bergvärme installerat.
Huset har gått från att avra någon annans till atgt vara vårt, samt när man håller på så hittar man en del av dess charm och egenheter som man lär sig att gilla och utnyttja (om inte annat när man drar TP)

Helt enkelt.. Jag hade tummen mitt i handen men har lärt mig vartefter. De inledande jobbet med biorum i källaren och dusch/toalett har jag haft hantverkare till liksom VVS och EL. Men att komma hem och ta tag i pågående projekt efter lång dag har oftast varit skönt. Visst har det varit frustrerande vissa ggr framförallt så fort man blandar in olika entrepenörer men den livsresa vi har gjort är otrolig.
Självklart är det nog så att min förmåga att "tas saker som de kommer" och att kriser (som när frun kommer 7 på morgonen och säger det är fuktfläckar i taket i tvättstugan som ligger rakt under en toalett) hjälper mig att komma vidare.

Mitt råd till er.
Hitta ett hus som har "potenial" och som ni har en känsla för ta det sedan lugnt och bo in er och ta det pö om pö.
Dra upp en plan för vad ni vill göra. Sätt upp "lösa" datum så att byggstressen INTE blir en för stor press men samtidigt inte så att projekten bara flyter på (just det tror jag knäcker många i detta)
PLANERA vad ni skall göra, rita upp det (att lära sig Sketchup är guld värt) kalkylera det (räkna högt alla projekt även ett nybygge blir dyrare än planerat) och se det som en resa att göra detta.

Ja jag har tappat känslan för detta hus när vi hittade fel efter fel men idag så skulle jag aldrig vilja ha något annat.
En bidragande orsak till detta är att mina föräldrar har köpt en bostadsrätt i form av kedjehus (fristående hus) och den kvalitet som de bitvis har fått är inte bättre än mina egna projekt (ja även om trädäcket är lite i vinkel vilket syns ibland). Deras resa med att slåss med byggare och annat samt inbrott i huset strax innan inflyttning, ja de har inte varit lätta heller.
 
Hej!
Ett hus från 88 kan inte anses nytt, såg att inlägget var från 2009. Då är huset mer än 20 år. En flvp som är mer än 10 år kan tacka för sig när som helst. Vitvaror kan också lägga av när som helst.
En ny bil har service och underhållskostnader den också.
Om ni bor på landsbygden och priserna är låga bör det finnas ett hus frå n60talet som ni kan köpa billigt. Många av dem är gediget byggda. Bättre köpa en med oljepanna som är 40 år än någon elpanna som är 10 år. Nya hus smälls upp. Om de inte är byggda i lösvirke kommer de inte att hålla i 50 år eller mer som gamla tiders hus gjorde.
Lite högre driftkostnader har gamla hus, men har bara huset vattenburen värme finns många möjligheter.
Ett hus från 60talet 1 plans med källare finns det många rejäla hus i . Gärna där det bott någon gammal människa. Det är bobart, och man kan renovera ett rum i taget, byta kök, badrum etc.
Börja med värmesystemet, se över det, ett gammalt kök kan man leva med, tro mig, perstorps bänkskivor är helt outstanding.
Oftast är badrummen ok, men gamla. Sätt en duschkabin så länge där det finns plats så får du inte mögelskador. GAmlingar har andra duschsekvenser än vi som är födda på 60talet och senare.
Kolla på blocket efter nästan nytt kök, så kommer ni billigt undan. Ni skulle bara veta vad folk slänger.
Har ni inte tummen mitt i näven finns det även möjlighet att plocka ihopa på värmesidan, men det krävs lite händighet.
Lycka till.
 
Vilka bra svar som ramlar in!

Just nu kikar vi väl mest på att köpa befintligt och renovera i den mån vi kan. Men drömmen om nybygge finns ju ändå kvar där under... vi kommer försöka spara så mycket vi bara kan. Bilen kommer ju ge en del/månad men vi kan säkerligen dra in en del på telefoner, tv osv. också. Så vi får se vad vi landar på i slutändan :) kanske får vi ihop mycket mer än vad vi tror. Det känns som att bygga är något man gör en gång och aldrig mer och då vill jag inte behöva välja det absolut billigaste i alla lägen. Nu är inte husen vi drömmer om några riktiga dyrgripar men det kostar ju en del ändå.

Måste bara inflika att jag tycker det är lite väl tråkig/hård stämning här inne stundtals. Jag är helt grön vilket jag tycker jag varit helt tydlig med och jag frågar om råd för att jag inte har en aning om vad som är rätt och riktigt.
 
Om ni funderar på att bygga med Myresjöhus så borde ni istället kolla upp Skidstahus då ni då får samma standard med till ett betydligt bättre pris. Dessutom är dom helt flexibla på hur ni vill att ert hus skall se ut. Vi har byggt vårt drömhus med Skidstahus och hade vi bygget med myresjö skulle det kostat oss nästan 500k mer för samma hus. Då hade vi aldrig fått råd. Bara ett tips.
 
Lite allmänna tips:

* Köp ett billigt 'renoveringsobjekt' först, och se om ni vill bo så.
* Inse från början att detta inte är ert drömhem, utan ett steg på vägen.
* Renovera inte sönder förhållandet. Gör en sak i taget, och gör klart.
* Se till att göra i ordning en vrå som är "färdig" där ni kan vara de dagar ni inte renoverar.
* Hyr in folk för el, vatten och avancerade saker (riva väggar, flytta fönster och dylikt).

Sen om 10 år, när era löner är lite bättre och ni gjort alla nybörjarmisstag kan ni bygga ert drömhus.
 
Du skriver egentligen inte vad ni har i rena pengar varje månad, 22000:- + vad?
Du är mammaledig nu och ska plugga, hur länge då? har du redan jobbet klart eftersom att du skriver om en ingångslön för hur kan man annars vara så säker på att man får ett jobb efter pluggandet?

Mitt förslag är att när du har pluggat klart, vet att du har jobbet och hur er fasta ekonomi kommer att
se ut vid detta tillfälle, då kan ni börja kalkylera om ett hus och vad det kommer att kosta med tanke på det enorma husutbud med olika tillbehör i olika prisklasser så är det inte ett lätt jobb.

Ett annat tips-låna inte så mycket pengar att ni ligger på gränsen till vad ni klarar av och ha gärna en sparad buffert att kunna ta av vid oväntade händelser och som tidigare skribenter så bör man nog kunna lite vad gäller reparationer och andra vardagliga ting som följer med vid husägandet.
 
Ännu fler bra svar! Kommer inte köpa ett befintligt hus utan att ha en buffert till renovering - väntade som oväntade sådana. Då sparar jag hellre lite längre.
 
Härligt med en liten familj, och lika härligt med drömmar om eget hus. Men det verkar som om många har väldigt lite tålamod och måste köpa drömhuset direkt, eller bygga. Jag köpte mitt hus av en växande familj som började smått och växlade upp till ett större, eftersom behovet växte.
Mitt tips är att se sig om efter en bostad ni har råd med, kanske ett litet hus/radhus, och senare kanske byta upp sig. För 1-1,5 miljoner finns det säkert hus som ni kan trivas i några år. Måste inte börja med 3-4 miljonerskåk. Men läs boendekalkylerna med förnuft, och se till vad ni själva har för övriga kostnader. Men jag tycker det ser lovade ut med era grundförutsättningar. Jag bor i mitt hus på 75 kvadrat på landet och 1300 kvadrat tomt, där kommunala hyreslägenheterna är betydligt dyrare än min månadskostnad. Lycka till!
 
Vi är nästan i samma sits som er, men ändå inte! Vi bor idag i en villa på landet, som "renoverades" av tidigare ägare. Det SER skitsnyggt ut, men gisses vilka slarvpellar dom var! Där har vi lärt oss en hel del. Tack o lov har dom iaf gjort våtutrymmet ordentligt!
Av detta har vi lärt oss; Inte ett färdigrenoverat hus igen! Då gör vi det hellre själva.

Vi har också lärt oss vad vi vill ha och vad vi saknar. Det hus vi har idag börjar vi växa ur varefter familjen växer. När vi tittar på begagnade hus och pratar med mäklare inser vi mer och mer att om vi vill hitta det boendet vi vill ha är nybygge enda alternativet för oss. Det "finns" nämligen inte något sådant.
Vi måste "bara" spara ihop till kontantinsatsen först efter att ha gjort en snabbkoll med banken och fått grönt ljus därifrån att grejar vi kontantinsatsen får vi byggkreditivet.
Och jag kan säga att det är förbenat "kul" och lätt att spara pengar! Denna månad kommer vi att kunna lägga undan ca 10000kr.
Vårt bästa spartips är maten! Idag äter vi mer linser och bönor än kött. Kilopriset för köttfärs är ca 60kr, medan kilopriset för linser är 20kr! 1kg linser räcker dessutom till ca 10 satser pastasås, medan 1 kg köttfärs räcker till 2-3... Det går att spara massor på maten! Man måste bara vara lite kreativ.
Rotfrukter är billigt och går att variera i det oändliga! Sen gör vi självklart avkall på allt annat "lull-lull" till oss själva. Sonen, som växer så det knakar om det, får det han behöver. Men även här går det att spara. Man behöver inte köpa kläder på polarn och pyret utan Lindex 3 för 2 fungerar utmärkt, om man inte hittar begagnat.

Så, om vår kalkyl stämmer har vi innan sommaren kommit upp i ca 100 tkr. Sen kan ju allt hända! Vitvaror kan gå sönder, bilen rasa mm mm. Men händer det får vi helt enkelt spara några månader extra. Vi har parallellt ett kapital i vårt hus där vi förhoppningsvis får loss några tusenlappar.
 
Man blir ju alldeles mörkrädd när man läser vissa svar.

Hur kan man rekommendera någon som helst vill bygga ett nytt hus att köpa ett renoveringsobjekt fixa till det bo där några år och sedan sälja och bygga.

Jag och min fru flyttade in i vårat hus för 2 månader sedan. Det finns lite att göra (dränering är det stora) annars mest lite pyssel så man får det som man själv vill ha det. Vi började med vardagsrummet för 2 veckor sedan, imorgon blir vi troligtvis klara, dök upp saker som vi inte hade räknat med. Allt tar mycket länge tid än man tror och beräknat. Hade det gått som det skulle hade vi varit klara på 3-4 dagar. Något jag vet är att det är ganska jobbigt i ett förhållande att hålla på att renovera och fixa, skulle vi köpt ett renoveringsobjekt så hade vi nog inte varit tillsammans länge till. Jag räknar med att bo i det här huset så länge jag kan, iaf en 40-50 år. Skulle inte köpa ett hus om jag inte skulle vilja bo där så länge.

För övrig information, vi är 27 & 25 år. Jag får ut cirka 28k efter skatt och min fru 18k. Hon har pluggat i 3.5 år på högskolan och inte jag. Huset kostade 1.2 miljoner, 100k till kontantinsatsen och betalade pantbrev och lagfart.
 
Det där ang att ha tålamod. Jag är av typen som generellt sett har väldigt dåligt tålamod men jag kan inte hålla med om att det är just dåligt tålamod som gör att man vill ha "det där" huset direkt. Där jag är uppvuxen köper man ETT hus och bor där resten av livet. Hela svängen med att göra "karriär" i bostadsägandet finns inte, så det är ju den mentaliteten jag har med mig.

För mig är ett bra läge viktigt, ett relativt energisnålt hus är också viktigt precis som en praktisk planlösning och lättstädare ytor. Men samtidigt så är mitt hem min fristad och jag skulle inte må bra och kunna känna ro i ett rum med bruna plastmattor och stråtapeter. Inredning är ett intresse och för mig minst lika viktigt som boendet i sig. Men det behöver ju inte för dens skull vara dyrt.
 
b8q skrev:
Om ni köper något som ska renoveras behöver ni en bil! Det blir många turer till byggvaruhusen och återvinningscentralen, tro mig. Men då vill ni ha en bil där ni törs hyva in cementsäckar och dylikt. Gärna dragkrok också.
Jo för hur dum kan man vara som köper en bil utan dragkrok.:surprised: (som jag)
Och det dessutom visar sig att närmaste släkten som alltid haft drag sen 70-talet också samtliga
lyckats skaffa bilar utan drag:surprised::thumbdown:

En "sjysst" (hur stavas det egentligen) beg bil med krok och några år på nacken kostar inte 5000:-/månad, snarare hälften, inklusive 1500 mils bränsle / år....

Rätt bilköp = Dragkrok! ... Motor < 100hk !!! (Just det < 100!!!, helst under 90) S.k. "hantverkarbilar" är nog det bästa
om man inte har en busslast med ungar att hantera förstås......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.