Konstigt vad det är många som "vet" mycket om luscious med sambo trots att de inte träffat någon av dem...... Finns en hel del skribenter på forumet som tycker att ingen borde köpa ett hus dyrare än en miljon, betala minst 50% kontant och sedan amortera av resten på högst 5 år.... ;)

Jag har bekanta med inkomster lägre än era som jag vet skulle klara av kostnaden för ett hus i prisklassen 3 mkr utan problem. Samtidigt vet jag dem som har en avsevärt mycket högre lön som aldrig borde bo i hus trots det.

Så länge ni själva gör en väl genomtänkt och realistisk kalkyl för er ekonomi ser jag inga problem. Ni kommer att få ut över 35 000 kr i månaden och jag har svårt att se att ni inte skulle ha råd. I alla fall om ni under perioder är beredda att dra ned på annat för att prioritera boendet.

Problemet är dock just att ni inte har något sparkapital just nu. Mitt råd är helt enkelt att redan nu kontakta er bank och ta en öppen diskussion kring era planer och fråga dem vad som krävs för att de ska ge er lån om tre år. En bra relation med banken är guld värd.

/Krille
 
  • Gilla
FruJosefsson och 2 till
  • Laddar…
R
testade du att räkna med räkneexemplet jag skrev ovan. Går de ihop då? Och hur stor är skillnaden på er månadskostnad nu jämfört med hus?
 
A
luscious skrev:
På tre år har vi då 150k. Är det ens möjligt att bygga hus med en så liten insats? Och kommer vi med våra löner ha råd att betala de månatliga utgifterna med ränta, amortering, hushållsavgifter osv? Vi bor i dag i hyresrätt där vi lägger ca 8500:- på hyran, sen tillkommer el osv.

Tittar främst på enplansvillor liknande Myresjöhus Åhus, Eksjöhus lyckan osv. Tomterna där vi tänkt bygga är som DYRAST 350k. Vi vill köpa nyckelfärdigt.

Är det kört?
När det gäller SMV så ligger kontantinsatsen på 105k i deras exempel för Smålandslånet. Tittar man sen på er nuvarande hyra så bör ju den kostnaden täcka vad sedan huset kostar.

http://www.smalandsvillan.se/kopa-villa/Smalandslanet.aspx
 
Nej nej kört är det ju aldrig, men man måste ju se realistiskt på saken. Frågan är ju vad ni gör med bilen som är en stor kostnad? Finns det lån på bilen är det ju viktigt att de försvinner. Sen är det ju det här med insatsen, den går ju att låna till. Men det krävs mycket av er för att få det att funka. Annars kommer ni sitta och tjuta i lyxfällan om nåt år.
Men börjagöra en kostnadskalkyl varje månad så är det lättare att se vad ni lägger pengar på och vart man kan spara. Exempel på spartips är ju dyra tvabonemang, mat, resor, kläder, presenter.
Sen kan ni ju forska lite i vad det kostar att bo i hus med värne, vatten, el, sopor etc.
Bygga nytt är ju ett ekonomiskt alternativ.

En annan förutsättning är ju inga andra lån såklart, och inga anmärkningar.
 
Tror ändå inte det är omöjligt för er. Ska försöka fatta mig kort. Jag och min sambo bygger själva hus från SMV. Kalkylen vi fått från säljaren visar att det är full möjligt att bygga nytt även om man inte har så mycket i kontantinsats eller faktiskt inge kontantinsats alls, då man kan räkna in "eget arbete" som kontantinsats. Så har man inte tummen mitt i handen och känner att man klarar av lite fasadmålning och tapetsering så kan du räkna in det som kontantinsats på huset.
 
Självklart kan ni bygga med den insatsen och den lönen.
Ni behöver insats för tomten, sedan när ni byggt erat hus ( i samråd med er bank)
får ni en värdering som gör att ni klarar låneprocentsgränsen. Prata med banken, det ska inte vara några problem. Kör hårt!!
 
Jonnie-B: Tummen mitt i handen är ju just vad de säger sig ha. Det är, om du läser hela tråden, i många fall inte ekonomin som gör att vi avråder från att köpa ett nybyggt nyckelfärdigt hus, utan bristen på erfarenhet. Det är det som gör att ialalfall jag rekommenderar att köpa ett hus med visst ytskiktsrenoveringsbehov att "öva" på.

Ytterligare en vinst är att man då hinner att känna efter vad man önskar av ett hus så att amn inte står där och inser att amn gjorde en massa felaktiga val när man planerade sitt livs boende.
 
Tyckte att ni skrev att ni skulle bygga!!!

Att köpa nyckelfärdigt är väl knappast att bygga??? snarare att flytta!!!

Nog bör man ha sparat till mer än minimum insatsen då..

///BG
 
BG.s skrev:
Tyckte att ni skrev att ni skulle bygga!!!

Att köpa nyckelfärdigt är väl knappast att bygga??? snarare att flytta!!!



///BG
Det är för många samma sak...ungefär som att "totalrenovera" eller "blåsa ur hela skiten".......
 
Självklart är ett nyckelfärdigt hus att bygga!! Du får vara med och påverka val, rumsplacering, ytskikt, div tillägg mm mm. En fantastisk resa och mycket mer ekonomiskt än att köpa bef hus. Byggnationen är alltid mindre kostnad än vad slutvärderingen ger. T ex: Kostnad för byggnation + tomt 3000 000 ( inte i storstad..) slutvärdering 4000 000.
Ni har en marginal på 1000 000 SEK, det tycker vilken bank som helst låter bra.
Ränta på 7000 :- ( 4%) + driftkostn på ca 3000:-, det klarar ni!!:)
 
waermo skrev:
Byggnationen är alltid mindre kostnad än vad slutvärderingen ger. T ex: Kostnad för byggnation + tomt 3000 000 ( inte i storstad..) slutvärdering 4000 000.
Med de förutsättningarna ska jag nog ta och bygga mig 10 hus på en gång, sälja och sen ta en lång semester.
 
  • Gilla
Ingenjören och 6 till
  • Laddar…
Gör det!
 
Nu har jag inte läst igenom alla svår du fått hittills 8det är ju en hel del) men vill ändå ge ett (nytt?) förslag.
Jag och mannen har båda tummen mitt i handen men ville ändå ha en egen liten trädgård. Vår lösning blev att köpa ett bostadsrättsradhus. Då tar föreningen ansvar för fasader, tak, fönster osv (de stora grejerna som man oftast vill slippa röra själva) och man kan koncentrera sig på insidan och det mer estetiska i den utsträckning man vill och har ekonomi till.
Som att bo i bostadsrätt men med den extra bonusen att man har en egen liten tomt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nej, jag anser inte att ni är för fattiga att bygga!
Vi byggde själva 2010, har ungefär samma inkomster som er och hade endast 150k i insats.
Tomten kostade 325 k och är även den belånad.
Idag bor vi i ett Eksjöhus värderat till 3 750 k, vårt totala lån är på 3 400 k, och vi har inga problem med räntor och amortering.
Vad gäller tummen mitt i handen problematiken ska man fundera lite på vilken hustillverkare man väljer. Vissa husleverantörer har mer gedigna material än andra och revoveringsbehovet blir mycket lägre.
Vi har snart bott i tre år, har ännu inte behövt "renovera" eller ändra på något och de känns som om det kommer dröja länge tills dess...
Orginalkalkylen från Eksjöhus visade på ca 300 k MER än vad det slutligen blev, genom att vi gjorde vissa val som blev betydligt billigare. Vi fick dessutom råd att bygga pool då vi kalkylerat på den högre summan redan.
Som sagt: alla är inte husmänniskor men intresset kan växa när man väl är det!
Vill ni ha fler tips och lösningar för att göra drömmen sann så ställer jag gärna upp!
 
Jag och min fru var i en liknande situation innan vi bestämde oss för att bygga nytt. Ungefär samma inkomst att tala om, tomtpriser som era. Vi byggde nytt för 3 miljoner, därmed kontantinsats på 450 000. Vi hade heller inte något enormt sparkapital, några 10kkr som bäst.

Nyckeln för oss för att få ihop det var inget annat än att göra avkall på saker i vardagen och arbeta häcken av oss under tre år. Vi flyttade till billigare boende, en bostadsrätt vilket jag i efterhand aldrig skulle råda en aspirerande nybyggare till i dessa tider, och tackade ja till varenda chans att få in extra pengar. Jobba extra, ta ut semester i lön, klippa släktingars gräsmattor, sjunga/spela på bröllop, cykla till jobbet - vartenda halmstrå för att spara en slant i någon ände tog vi. Och vi lyckades.

Däremot är jag enormt skeptisk till hur man kan få ett nyckelfärdigt hus för 3 miljoner idag. Vi har haft allt på delad entreprenad, (mot alla rekommendationer, men överlägsen kontroll) och gjort _allting_ invändigt (och stor del utvändigt) själva och slutade som sagt på en total på drygt 3 miljoner. Jag har sett många kalkyler, men få inkluderar stora kostnader som anslutning till vatten/avlopp, el, telefon, uppfart, tomtplanering etc. I en del fall ligger schablonsummor på dessa poster, men ofta åt h-e för snålt räknat.

Kontentan av detta inlägg blir att det går absolut går att få ihop en kontantinsats på tre år, om man ger sig f-n på det. Däremot ställer jag mig högst tveksam till ett nyckelfärdigt nybyggt hus med _allt_ för 3 miljoner. Någon annan får gärna påvisa att det går utmärkt! :)

Lycka till!
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.