bjolo360 skrev:
Kakel, klinker, golvvärme, förvisso minimalt med rördragning. Men kolla runt på forumet, det skiljer löjligt mycket mellan olika badrum vad folk betalar. Köper man in materialet själv tjänar man också mycket på, just badrum har byggvaruhusen mycket kampanjer på.
Javisst sparar man på att köpa in materialet själv, vi kan inte matcha Rinkaby t.ex. En del grejer kostar lika mycket för att köpa in utan moms som de säljer med moms. Men hade vi kommit till ett sådant jobb hade vi antingen tagit högre timpeng eller låtit någon annan göra jobbet.
 
Ett rimligt pris för ett standardbadrum (arbete och material) är ca 20-25 000 kr /kvm. På den summan avgår ROT på arbetet. Sen tillkommer inredningen. Om det är extra stökiga jobb som att bila bort gammal brunn, dra om avloppsledningar igolvet, lägga golvvärme och flytspackla, sätta mosaikkakel eller bygga in vägghängd toalett, inbyggda hyllor etc kan det bli uppåt 30 000 kr/kvm, plus inredning. Ditt pris på 160 plus inredning är helt klart i högsta laget. Ha inte för bråttom, utan ta in fler offerter! Se till att du får dom specificerade så du kan jämföra. Om alla ligger i samma härad så är det där priset bör ligga. När du har fått tre-fyra stycken ska du ställa alla dumma frågor du kan komma på. När du fått svar på alla dina frågor så går du på magkänslan. Då brukar det bli bra.
 
150000 för ett badrum på 6 m2 rimligt??? Hur då?
 
Som tidigare antytts här. Se till att kontakta styrelsen. Det är inte ovanligt att föreningen ställer krav på att liggande stam ska bytas i sin helhet på antingen föreningen eller innehavarens bekostnad. Det kan även finnas andra krav som föreningen ställer. Glöm inte att det är föreningen som äger badrummet.
 
sunqan skrev:
Vanbesten - i [länk] har du ett helt annat belopp :D
Oups... där var nog inte huvet riktigt påskruvat. Utan inredning och efter ROT menade jag nog där, men skrev nåt annat utan att tänka till. Får skylla på den sena timmen :cool:
 
Fast 15000 /m2 känns mer rätt.
Före rot alltså
 
Det var ett tag sen jag skrev här, men nu har vi äntligen valt firma att gå vidare med. Fick in ett flertal offerter, och antingen låg de i ungefär samma pris som jag skrev i mitt första inlägg, eller runt c:a 70k (efter ROT-avdrag). Vi valde en firma som gav oss ett bra bemötande och verkade seriösa. Vi fick en väldigt detaljerad offert, och de svarade på alla våra dumma frågor utan knussel. Totalt kommer det nog landa på c:a 100-110k inkl. inredning.
 
Tänk bara på att anlita någon på referenser! Har hört alldeles för mkt historier om badrum som inte blir klara i tid, fel mm, samt givetvis inte betala nåt innan besiktning. Själv är jag inne på mitt 5:e badrum med samma kakelkille, kanske lite dyrare men oj vad bra det blir och klart på utsatt tid.

Just n har jag rivit ut mitt badrum från 60talet, dragit nya avlopp samt pex och nu är det gjuta golv som står näst på tur.

Återigen ta inte den billigast nissen på blocket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.