Hej! Mitt första inlägg och fråga till detta eminenta forum. Vi flyttade för något år sedan in i ett hus byggt i lättbetong. Det är relativt nybyggt ca 2 år gammalt. Vi har fått en liten tunn spricka vid sidan av ett av våra fönster som är ca 60-70 cm lång. Det är putsade vägg på insidan som sedan målats. Hur lagar man en sådan på bästa sätt? Har skummat igenom forumet och hittat några trådar som är lite äldre. Om jag läst och förstått rätt så är det bästa att slipa ned lägga i en bit armerad glasfiber väv och sedan spackla och måla bästa sätt. Vet att vi har en bit sto armeringsnät kvar sedan putsningen av utsidan, kan man använda det eller ska det vara något annat variant? Är det vanligt med sprickor i lättbetong?

Juliga Hälsningar. Linda.
 
  • Gilla
Mikeken
  • Laddar…
Ja, ta en bit som täcker sprickan ca 20 cm på vardera sidan, eller mer. Spackla igen med (helst) fiberförstärkt spackel.
Alla murverk spricker mer eller mindre de första ett-två åren pga sättning och uttorkning. Det handlar dock om hårfina, eller små sprickor, speciellt i anslutning till öppningar.
 
Du har ingen bild på sprickan? Jag har också några sprickor på sidorna under fönster i vår murade ytongkällare ifrån 1981. Har skrapat upp dem och lagt i en mjufog. Upplever att det är värre på vintern än på sommaren. Har fått höra att man undviker dessa problem genom att lägga in armering under fönsterna när man murar.
 
Om huset är nytt och det förekommer sättningar i plattan finns det inget man kan göra för att förhindra sprickor från att uppkomma. Man kan använda 400mil armering i väggarna och det kommer fortfarande bli sprickor då stenen måste röra sig ganska mycket innan armeringen börjar dra med fullstyrka och då har redan dessa små sprickor bildats.

Om du ska laga dem så ta en vinkelslip och såga upp den i sin fulla längd med ett spår som är 1 cm brett och djupt nog för både drevning och ca 1 cm ny puts. Använd likadant bruk som är i den existerande putsen. Armering är ingen idé om det är sättningar.

//Wubbler
 
Hur har det gått för dig och dina sprickor? Höll lagningen? Kvarstår problemen? Vad sade den ursprunglige byggaren/entreprenören? Jag har ett lättbetonghus från 2005 men flera sprickor och söker info från andra med liknande problem.
 
Hej
Jag har lagat sprickor i lättbetonghus med hör och häpna kakelfix.
Det har inte spruckit igen. Kakelfix är lite "segare" än puts och spricker inte så lätt.
Fredrik
 
F Fredrik Å skrev:
Hej
Jag har lagat sprickor i lättbetonghus med hör och häpna kakelfix.
Det har inte spruckit igen. Kakelfix är lite "segare" än puts och spricker inte så lätt.
Fredrik
Gott Fredrik!
Fäster vattenbaserad betongfärg typ Flugger Facade Beton på Kakelfix?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.