Om du nu vill använda tanken som central punkt och därför även ladda in FV där skulle jag ändå sätta en extern VVX och inte ha fler slingor än VV och sol i tanken. En VVX utan de övriga normalt levererade delarna i en komplett UC kostar inte mer än en lämplig slinga. Enkelt att reglera detta enligt olika önskemål, lätt att ge den eftersträvade låga returen osv, slipper att ladda mer med FV än som närmast förbrukas momentant för att kunna bruka nattaxa o.dyl mer optimalt. Vitsen är att du med lågt flöde kan toppladda tanken med den höga temp som FV håller och få samma typ av skiktning som din veddel ger. Detta sker med den stora tempdiff som finns topp-botten i tanken som blir optimalt över VVX, en slinga skulle isf vara utsträckt i höjdled men kan aldrig ge samma fina förhållande i båda leden. Din VVX för FV blir helt lik din biovärmda del in mot tanken det blir inte dumt om du ändå vill ha in FV där och med vad du beskrev i förra inlägget kan jag hålla med dig.

För egen del skulle jag i samma fall även fixa VV via en TVA istället och bara ha kamflänsslingor för solfångare i tanken. Även bivalent shunt för uttag av värmevatten ligger i sakens natur. Om du tänker genom allt noga och kollar olika lösningar och materialval kan det bli ett fint mycket flexibelt system du bygger.
 
  • Gilla
Bygger i betong
  • Laddar…
Intressant system du tänker bygga.
Finns det slingor som klara 1.6 MPa och 120 grader? Fjärrvärmesystemets ingående rördelar är sannolikt dimensionerad för detta driftfall men det uppnås sannolikt sällan eller aldrig.

Att sätta in en bergvärmepump i ett system du beskriver går aldrig att räkna hem ekonomiskt.
 
Verkar vara många som vet hur priserna kommer att ligga i framtiden.
 
  • Gilla
A.Holm
  • Laddar…
blackadder skrev:
Verkar vara många som vet hur priserna kommer att ligga i framtiden.
Exakt, det är väl därför så många ställer sig tveksamma till TS initiativ. Bättre att vänta in framtiden och ev göra rätt beslut då.
 
Nimajneb skrev:
Exakt, det är väl därför så många ställer sig tveksamma till TS initiativ. Bättre att vänta in framtiden och ev göra rätt beslut då.
Då är det väl bättre att köpa aktier när man vet hur det kommer att gå ;)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
blackadder skrev:
Verkar vara många som vet hur priserna kommer att ligga i framtiden.
Vet inte om du menade mig men det är oerhört svårt att få ekonomi på ett system med bergvärmepump i kombination med andra värmekällor.
Ju högre värmepumparnas värmefaktorer blir desto svårare blir det att kombinera system.
 
Vill bara följa upp tråden, vi har nu framgångsrikt installerat fjärrvärmen rakt in i en slinga i tanken, alltså utan extern värmeväxlare. Slingan är ca 15 m lång, vilket verkar räcka mer än väl, även när vi brassade max och kom upp i ca 40 kW.
Läste just av displayen, intempen låg på drygt 70 och uttempen på ca 35, vilket också är mkt bra i så motto att FV-leverantören vill ha tillbaka en låg temp.
 
Borde det inte vara bättre att ha den vanliga värmeväxlaren utanför tanken och köra med Bivalent shunt så att den bara använder FV när tanken inte räcker till?
Samma sak skulle väl kunna göras med en TVA och en blandningsventil till Varmvattenberedning?
 
Bygger i betong skrev:
Vill bara följa upp tråden, vi har nu framgångsrikt installerat fjärrvärmen rakt in i en slinga i tanken, alltså utan extern värmeväxlare. Slingan är ca 15 m lång, vilket verkar räcka mer än väl, även när vi brassade max och kom upp i ca 40 kW.
Läste just av displayen, intempen låg på drygt 70 och uttempen på ca 35, vilket också är mkt bra i så motto att FV-leverantören vill ha tillbaka en låg temp.
70 låter lite väl kallt för säsongen, om det inte är så att FJV-leverantören har någon driftstörning och att de arbetar på att lösa problemet. På vintersäsongen så brukar ofta 78 grader eftersträvas ned till ett par plusgrader och sedan så ökar börvärdet på framledningstemperaturen allt eftersom utetempen sjunker.
 
blackadder skrev:
Verkar vara många som vet hur priserna kommer att ligga i framtiden.
Precis...
Tycker du gör rätt att inte låsa fast sig i ett monopol.

En liten jämförelse...
Vi tar 70-talet då el inte kostade nånting...
Alla monterade in direktverkande el-element. Varför skulle man sätta in nåt annat, det lönade sig ju inte...
Tror att de flesta skulle skaffat ett vattenburet system om dom kunnat se in i framtiden...
 
Men 70-talet hade ju som enda mål att komma bort från oljeeldningen. Det fanns ju inte så många andra alternativ än att elda med olja, ved eller direktel.
Alltså försvann Olja som alternativ och ved är ju bara lämpligt för några få.
Direktel var billigt att bygga så varför bygga en panna för att värma med el och dra dyra rör och raddar?
Hade värmepumpar i olika former varit vanligt alternativt så hade ju vattenburen värme kunnat varit ett alternativ även med en väldigt lång payofftid.
 
Nimajneb skrev:
Direktel var billigt att bygga så varför bygga en panna för att värma med el och dra dyra rör och raddar?
.
Det är precis det jag menade...
Folk tänkte inte till, utan körde bara på med det alternativ som var billigast just då...
Hade dom funderat lite till kanske dom kunnat ana att elen kanske inte alltid kommar vara billig och då satt in ett vattenburet system som har fler möjligheter...

Just därför tycker jag TS alternativ med en acktank är bra.
Han sitter inte fast i klorna på fjärrvärmeleverantören. Blir dom för dyra kan han köra en alternativ uppvärmning...
 
Intressant tråd du startat Bygger i betong! Jag har själv just börjat fundera på att koppla in en acktank till fjärrvärmen. Min fjärrvärmetaxa från Hedemora Energi 90,1öre/kWh + fasta avgiften på 860kr så rent spontant utan att göra några djupgående kalkyler så borde det väl med min taxa gå sänka min uppvärmningskostnad om jag skulle välja ett annat uppvärmingssystem. En acktank gör ökar ju valmöjligheterna ordentligt. Själv går jag i tankarna på Solvärme och vattenmantlad kamin kopplad till tanken. För att på så vis kunna sänka mina kostnader för värmen både vinter och sommartid.
 
35 grader i Delta är väl lågt när man inte behöver max värme? Kan du inte sänka flödet och komma ner till 21 - 22 grader i returen. Din FV leverantör blir glad och kanske får du lägre förbrukning. Då en så låg retur inte kostar mycket för FV leverantören att producera.
 
Nja, deltat ligger snarare runt 45 grader ser jag nu.
Funkar perfekt i alla avseenden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.