Vi har ett nytt hus där jag inte riktigt är nöjd med värderna på frånluftskanalen som går inifrån huset till vår frånluftvärmepump. På vintern så sjunker frånluften ner till 19 grader (20-21 inomhus), och jag har därför funderat på att isolera den ytterligare men framför allt göra hela ventilationskanalen helt tät (vakum runt den). Detta har jag tänkt att göra genom att klä in den (utanpå den befintliga isoleringen) med åldersbeständig plast och därefter tejpa igen den med åldersbeständig tejp för att få ventilationskanalen helt tät så den inte läcker någonstans.

Är det några faror med att klä in ventilationen i åldersbeständig plast för att helt utesluta att den läcker någonstans, och är det därefter ok att isolera ytterligare utanpå den åldersbeständiga plasten?
 
Självklar fråga kanske, men du mäter med samma termometer eller? I rum och i kanal precis innan FLVP.
 
Ja, det är samma termometer. Tappar ungefär 1 grad för varje 10grader som utetemperaturen sjunker under 0 grader(Frånluftventilationen ligger i isoleringen på kallvind med extraisolering runt sig.)
 
Ingen som vet om det är ok att lägga ett lager åldersbeständig plast runt de redan isolerade frånluft/ventilationsrören? Det jag är orolig för är om det blir fukt eller något som kan bli problem i framtiden?
 
Vad skulle syftet med plasen vara? Rören i sig är ju täta. Att lägga plast runt bef isolering skulle inte bidra till att öka isolationsförmågan. Om du vill lägga på ytterligare isolering kan du lägga på isoleringsmatta med pappskikt på utsidan. Pappret gör att det inte kan "blåsa" in i isoleringen och värmeförlusterna minskar. Dock tror jag inte att du kommer lyckas höja temperaturen särskilt mycket. Jag såg i vart fall ingen skillnad när jag ökade på isolering på frånluften i mitt FTX-system. Enl kollega som jobbar med termomekanik är hastigheten på luften i röret för hög för att ytterligare isolering ska ha effekt.
 
Syftet skulle vara att lugna mina nerver och vara helt säker på att rören verkligen är täta. Vad jag vet är att (eftersom jag gnällt på husleverantören) är att de borrat små hål i ventilationen för att mäta (med tempmätare) vart ventilationen tappar mest "värme/kyla" då ventilationen tappar allteftersom det blir kallare ute. Det har tidigare varit skarvar som inte varit täta men de påstår nu att de ska vara det. Men jag vill säkra upp ytterligare och åldersbeständig plast på 20 meter är ett billigt nervlugnande.
Så frågan är:
Blir det några problem med fukt om jag skulle lägga åldersbeständig plast utanpå den redan befintliga isoleringen runt ventilationsrören?

Isoleringen med pappskiktet låter som en bra idé, det får nog bli ett sånt ovanpå också sen för att känna att jag absolut inte kan göra mer.

Frånluftpumpen sväljer idag ca 200kubikmeter luft (i timmen?) enligt "datorn" i pumpen, ventilationsrören är ca 17-19meter totalt på kallvind.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.