Hej på er alla snickarkunniga!


Tänkte ställa en fråga här om hur svårt det är att göra finare snickerier än med motorsåg och yxa.


Jag och sambon har försiktigt börjat spåna kring vår framtida köksrenovering (det blir inte av i år), men vi vill fundera ordentligt på papper så man inte behöver göra om i verkligheten.


Vi har ett kök på 4,40 x 4,20 m. Två dörrar och två fönster, jämt fördelade på alla fyra väggarna. Högt i tak och det mesta måste göras om.


Idag består köksutrustningen av diverse begagnat, egensnickrat, oergonomiskt, gammalt och fult i skåp- och vitvaruväg. Det måste vara nån som aldrig lagar mat som har planerat rummet för placeringen av spis-disk-kyl är idiotisk. Inget av detta kommer alltså att sparas, utom diskmaskinen.


Vi gillar gammal lantlig stil och bor i ett hus från 1932 med pärlspont halvvägs upp på väggarna, paneltak och breda allmogefoder.


Så till huvudfrågorna:

  • Hur svårt är det att snickra ihop egna köksskåp?
  • Är det lättare att bygga moduler eller att platsbygga?
  • Blir det billigare eller dyrare än att köpa färdigt från t ex Ikea eller Epoq?
  • Blir det för "randigt" med pärlspontsluckor eller ska man köra på släta ramluckor?


Sambon har tidigare byggt ett vedhybble och en carport, han föredrar plåt framför trä men något plåtkök vill jag inte ha :p Själv har jag inte mer snickarerfarenhet än träslöjden på mellanstadiet...
 
Huruvida det blir för randigt eller inte kan ingen bedöma utom ni själva men om ni tittar på lite köksbilder hos en av mina favoritbloggare så ser ni hur det kan se ut om man bygger köksinredningen själv av pärlspont. Jag älskar det men alla tycker vi olika. :)
 
Tack, den bloggen hade jag inte sett :) Problemet jag har med om det blir för randigt är att jag massor av kök, i vissa har det sett bra ut med pärlspontsluckor och i andra har det varit för mycket. Samma med ramluckorna, har sett kök där det sett jättebra ut och andra där det bara sett... ja, oansenligt skulle man kunna säga :p
 
Jag tror att det är ganska svårt att bygga ett eget kök om man inte har lite erfarenhet, då är moduler enklare att utgå ifrån. Men det kan faktiskt löna sig att prata med en snickare som kan göra ett platsbyggt kök utifrån era önskemål. Enligt kompisar som gjort det behöver det inte bli mycket dyrare än ett Ikea kök.
 
Hej!

Jag passar på att svara här, såg att det var en del klick till min blogg härifrån så det var därför jag hittade hit :)

Ser att ert hus är byggt 1931 :) På trettiotalet var masonit på allra högsta mode och väldigt nytt, ville man vara riktigt cool då så byggde man ett ganska stelt kök med masonitluckor. Så man kan tänka att ett kök av den varianten skulle passa ert hus bäst. Men det är inte alltid man vill göra precis så som man hade gjort "då" och bara för att masonit var väldigt inne då så betyder det ju inte att alla kök såg ut så :)
Men det kan ju ändå vara kul att ta tillvara på husets ålder och göra något kul utav det. Ungefär som att en femtioårig kvinna klär sig som en femtioårig kvinna och inte som en 15åring :)
Mitt kök ser ju egentligen inte alls ut som köket gjorde i vårt hus när det byggdes 1840 men man får ändå känslan av ett gammalt kök när man är där inne.


Så till huvudfrågorna:


  • Hur svårt är det att snickra ihop egna köksskåp?

Det är inte speciellt svårt, men lite pilligt, bökigt och tidskrävande. Man kan få misslyckas med någon lucka innan man känner att det blev perfekt.



  • Är det lättare att bygga moduler eller att platsbygga?

Det kan jag egentligen inte svara på men med tanke på hur lång tid det tog för oss att bygga vårt kök jämfört med någon som skruvar ihop ett ikeakök på en helg så vågar jag påstå att man kommer mycket, mycket lättare undan med en byggsats. Då är ju alla utsågningar och mätningar redan klara.



  • Blir det billigare eller dyrare än att köpa färdigt från t ex Ikea eller Epoq?

Det beror nog helt på vart du köper ditt material och vilket material du köper. Det som kostade mest i vår köksinredning bortsett från kökspannan var nog marmorskivan :) Men även den tjocka pärlsponten till skåpen gick på en del..



  • Blir det för "randigt" med pärlspontsluckor eller ska man köra på släta ramluckor?


Jag upplever inte mitt kök randigt alls och då har vi ändå pärlspont både på väggar i hela köksinredningen.

Jag tycker absolut att man ska bygga sitt eget kök om man känner att man har tid och tålamod nog till det. Det värsta som kan hända är väl att man får ta in en snickare som slutför projektet om man känner att det blev för mycket :)

Charlotta WhereTheForestEnds
 
Oj, nu hade det ramlat in några svar :)

Någon stenskiva kommer vi inte ha, och inte heller masonitluckor... :thumbdown: Är lite lätt allergisk mot masonit och sten känns för kallt och hårt.

Vi kör inte stenhårt på 30-talsstilen, sambon skulle vilja ha ett funkiskök med sneda skjutluckor men då kan gott han börja laga maten också. Vi är inte några byggnadsvårdare på så sätt, utan vi vill plocka in detaljer vi gillar även om de kanske råkar vara från 1800-talet.

Att det tar tid är jag van, min sambo är petnoga med allt. Mäter fyra gånger för att det ska bli rätt, och sågar/borrar sedan, men istället blir det ju verkligen rätt. Skulle det bli så att vi inte har något fungerande kök på några månader så överlever vi :p Vi har utegrill, gasolkök och 3 uppsättningar snälla släktingar på gångavstånd.

Verkar som att jag får ta och charma pappas barndomsvän som är gammal snickare, höra om han kan ge lite tips.
 
Okej :)

Jag tycker absolut att ni ska bygga ert eget kök i sådana fall. Vi har ingen direkt tidigare snickarerfarenhet än det vi skaffat oss genom att bo där vi bor :)
 
Medan jag ändå har folk på tråden så kan jag ju passa på att visa varför vårt nuvarande kök inte är så mycket att spara på... Och hur jag skulle vilja ha det sedan :)

En ruta på papperet motsvarar 20x20 cm.

Före:
DSC_4333.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörren uppe till vänster i bild går till vardagsrummet, den nederst till vänster ut till hallen och den nederst till höger in till badrummet.

Efter:
DSC_4328.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här köket är uppritat enligt Sentens skåp. Har fler ritningar, vägg för vägg.
 
MrsByggalot skrev:
Okej :)

Jag tycker absolut att ni ska bygga ert eget kök i sådana fall. Vi har ingen direkt tidigare snickarerfarenhet än det vi skaffat oss genom att bo där vi bor :)
Haha, nä det hade inte vi heller! Men så flyttade vi hit ut, insåg att det behövdes vedförvaring och carport samt lite smålagningar på huset, vindskivor och sånt... Så vi (sambon) byggde ett vedhybble för två år sedan, och ifjol sommar restes stommen till en carport på 12x9? meter med hjälp av 2x Svärfar och min bror.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.