Säkert dum fråga, men hur vanligt är det med endast två faser in? Ett typisk elavtal är på ett visst antal ampere, t.ex. 16A eller 20A, men då är det väl införstådd att det är tre faser in. Eller? Blir liksom svårt att köra t.ex. 3-fas vedklyv utan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Om jag tyder bilderna rätt så är det två faser plus PEN i inkommande trådar till huset.
 
CharlyBålsta skrev:
Det är konstig att som ägare på min eget ledning kan inte jag riva den när jag vill ???
Men allt är möjligt.
Ja reglerna kring el i Sverige kan nog te sig konstiga på många sätt. Dock är lagstiftningen sådan att man som lekman knappt får göra något som helst med el, vare sig man äger prylarna eller inte. Nu ska vi inte göra detta till någon behörighetstråd, det finns det nog många av. Leta lite här på elforumet så hittar du mer än du orkar läsa.

Men till sakfrågan. Nej, om du inte har behörighet får du inte koppla loss blanktrådarna och ersätta dessa med en markkabel. Det hjälper inte att du eventuellt äger prylarna det handlar om.
 
xbot skrev:
Säkert dum fråga, men hur vanligt är det med endast två faser in? Ett typisk elavtal är på ett visst antal ampere, t.ex. 16A eller 20A, men då är det väl införstådd att det är tre faser in. Eller?
Elabonnemanget lär vara trefas, till hus1 (som har markkabel) lär det vara trefas. Hus2 (luftledning) verkar vara gäststuga eller liknande.
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
OK, ok, jag har kanske inte rätt att gå in i en transformator.
Jag vet inte på rätt svenska vad jag kan säger...

Jag kan säger att jag har en svensk utbildning som göra att om min arbetsuppgift kräver det att gå in in en transformator eller området nära höga spänning om jag respektera alla krav, säkerhet som finns på den enskilda plats. Och vet med eller utan säkerhet personal beroende uppgiften. Det kan vara att gå in i en rum med höga spänning var arbetar några elektriker för att notera någonting.
Men har rätt som du sa är inte riktig var jag menar, jag få om det är ok, men måst först ordna arbetsprocedur för detta.
Är det bättre så?
 
Huset 2 är ett hus som är nära sjön och ingen är där.

Jag kan tror att den lilla spisen ta 2 fas.
Resten, 6 lampor och 6 uttag är på de också.

Enkelt och inte så konstig, jag tror att i början det var bara en fas i huset, vi kan ser att en glas biten på huset är grön och inte som andra i Porcelaine, vita.

Men ok, det kan vara så.

Jag vet alla fall att jag ska diskutera med min elektriker, före att ändra någonting. Det kan vara möjligt att jag hur den hus på sommar, då ska jag byta stolpar mot jordkabel. Det ser ut bättre för de som hyra och för mig, som tycket om att falla trä, då ledningen är på väg då och då...

Elektriker ska komma i sommar, när jag är med min grävmaskin, jag ska dra en väg mellan entré och lilla huset, då ska kommer nya vatten ledning, och el. Jag måst lera mig om säkerhet distans mellan vatten och el, djupet, etc....Jag har varit ledare på dessa jobb i frankrike, och kan en hel del, men i sverige ar inget aning på vilket regel finns. Dom kan vara samma med EU men det tror jag inte. Ska utbilda mig en del där också. Exempel, vi har blå rör för vatten, gul för el, grön för telecom.
Är det så i sverige? Har set telefon i gul rör i sverige, var det rätt?
 
Det ska vara oranga rör för tele i Sverige, och gröna för data. Gula rör används bara till starkström.
Men som vanligt ska man bara ta detta som en fingervisning över vad som kan dölja sig i röret ;)
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Du kan riva din lendning när du vill sedan en behörig isntallatör kopplat bort den permanent från nätet.
 
En elektriker ska komma, koppla bort el till huset 2.
Jag gräver min nya väg och lämna i en gul 50 mm rör med i en jordkabel, 5x 6mm2.

Sedan elektriker ska göra vad han vill, ett nytt skåp kanske, det blir bra.
Jag vill ha 3 fas i huset för att installera lyftvarme. Där också elektriker behövs.

Tack, för att visa intresset, jag vet lite mer nu än i går...om installationen och möjligheten....

Tack, tack.
trevlig helg för alla.
Charles.
 
Det ser ju ut att vara tre faser in i huvudbrytare och JFB, däremot bara två faser utkopplade från JFB, och dvärgarna kopplade varannan?
 
Kan det vara Norge?

Protte
 
Mikael_L
Det är inte säkert att det sista området med 220V huvudspänning har försvunnit från den sista avkroken i Sverige.
Så det kan ev vara tvåfas-system som ger "enfas" 230V mellan de två faserna som kommer in.

edit:
Fast när jag kikar på kopplingen på dvärgarna så ser jag att det ju inte är så.
Så det är alltså inte Norskt, eller gammalt Svenskt 220-huvudspänningssystem där.

Utan det verkar helt enkelt bara finnas två faser av de tre.
 
Redigerat:
Mikael_L
Men jag blir lite frågande till vilken av säkringarna i skåpet på stolpen som är "mätarsäkringar", dvs som bestämmer abonnemangets kostnad. Det verkar lite märkligt om dom skulle sitta parallellt?
 
Mikael_L skrev:
Det är inte säkert att det sista området med 220V huvudspänning har försvunnit från den sista avkroken i Sverige.
Så det kan ev vara tvåfas-system som ger "enfas" 230V mellan de två faserna som kommer in.

edit:
Fast när jag kikar på kopplingen på dvärgarna så ser jag att det ju inte är så.
Så det är alltså inte Norskt, eller gammalt Svenskt 220-huvudspänningssystem där.

Utan det verkar helt enkelt bara finnas två faser av de tre.
Undrar om det inte är en äldre installation med 2x110V som spänningshöjts till 2x220V (nu 2x230V).

När jag var liten på 60-talet vill jag minnas att det fanns vissa fastigheter i samhället (i norra skåne) med uttag för både 110V och 220V. Då måste ju rimligen matningen ha varit 2x110V med jordad mittpunkt.
 
Mätarsäkringar och huvudbrytare nät sitter i den vänstra nedre plomberade "centralen" i mätarskåpet, den matas via den nya jordkabelservisen som går in upptill i skåpet. Både den tvåfasiga matningen via luftledning till hus 2 och gamla jordkabeln till hus 1 har avsäkring och brytare i den högra nedre "centralen". Mitt i sitter en säkring som brukade användas till tariffstyrning via ur eller rundstyrning dvs omkoppling mellan två olika räkneverk på mätaren.

Inget konstigt med att göra det TS tänkt dvs lägga en ny 3-fasig kabel till hus 2 för matningen där, nya centralen var ju även i princip förberedd för det. Men samtidigt kan det kanske vara ide att byta ut skåpet när man ändå gör jobbet, det var ju ganska rörigt och omändrat i flera steg.

Det finns inget udda med anläggningen, det har varit en normal luftledningsservis i samma stolpe där hus 2 matas med 2-fas luftledning och hus 1 med 3-fas via jordkabel. Sen har servisen ändrats till jordkabel som kommer från kabelskåpet på bilderna och förts in i toppen på skåpet där tidigare kabel ner från stolpen gått in. Ganska vanligt att det ser ut så förutom 2-fas till uthuset i detta fallet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.