Köpte och gjöt fast 110mm (bredd) stolpskor i mina plintar och är nu i begrepp att fästa bärlinorna i desamma. Skall alltså inte ha några stolpar i stolpskorna pga begränsad höjd.

Mina bärlinor är 45x195 och då dessa stundtals måste skarvas tänkte jag att det var smartast att köpa så breda stolpskor så att jag kunde skarva över plinten (hängsle och livrem). Dock blir det inte så mycket skarvar, som jag trodde eftersom jag fick tag i långa bärlinor på brädgården.

Mina frågor är alltså två;

Hur fäster jag bäst bärlinan i stolpskon? Franskskruv från ena sidan, och förskjuta bärlinan åt det hålet kan kanske vara OK? Mellanlägg och genomgående bult?

En annan fråga är om man måste låta bärlinan vila i stolpskon? Kan man inte använda en genomgående bult istället och på så vis samtidigt undvika mellanlägg (schimsar), och låta skruvförbandet bära bärlinan?

Problemet 'grafiskt' illustrerat nedan:

X=stolpsko
O=bärlina

X OO X
X OO X
X OO X
X OO X
XXXXXXXX
XX
XX
XX
 
Vi har L-formade stolpskor, som följaktligen sitter med franskskruv från ena sidan. Du borde alltså kunna använda dina för breda skor som om de vore L-skor. Ev. kan det vara lite kinkigt om inte linan vilar rakt över pinnen.

Skarva kan man lika gärna göra med momentfria skarvar i närheten av plinten - det blir ingen större skillnad i bärighet.
 
Jag skulle ha gjort om stolskorna till L och sett till att de blir gjorda för 45 mm bärlina. Det behövs bara en kaprondell och lite svetsning, så vips är det rätt modell på dina stolpskor.
 
Jag använde genomgående bult plus mellanlägg, bärlinan vilar på stolpskorna på alla ställen utom ett där jag fick stoppa in ett litet mellanlägg under. Jag har inte så stora stolpskor, runt 70 har jag för mig.
 
pero skrev:
Vi har L-formade stolpskor, som följaktligen sitter med franskskruv från ena sidan. Du borde alltså kunna använda dina för breda skor som om de vore L-skor. Ev. kan det vara lite kinkigt om inte linan vilar rakt över pinnen.

Skarva kan man lika gärna göra med momentfria skarvar i närheten av plinten - det blir ingen större skillnad i bärighet.
Vilar Din bärlina i stolpskon eller är det franskskruvarna som bär den?

Är det någon som vet om det räcker med genomgående bult för att på så vis kunna skippa mellanläggandet?
 
Dom vilar i skon. Vi pallade upp stommen med ett fåtal reglar monterade till rätt höjd, vägde av enligt konstens alla regler, mätte in noggrant, skruvade fast stolpskorna i bärlinorna och gjöt sedan plintarna. Fördelen blir då att man inte får några spänningar i linor eller reglar och att skon sitter utan spänningar i plinten. Kanske lite överambitiöst, men vi tycket det var ett bättre sätt än att få alla plintrör med stolpskor i exakt linje och sedan väga av varje sko till exakt rätt höjd och sidoläge. Eftersom regelvirket ändå inte lär vara spikrakt så tror jag mer på vårt sätt.
 
Båda processerna kan nog ha sina fördelar. Misstänker att uppallandet att bärlinorna var lite bökigt?

Hursomhelst har jag bestämt mig för att göra min bärlina 'bredare' över stolpskon med en ditspikad extrabit, samt skruva franskskruv från båda sidorna av stolpskon.

X=stolpsko
O=bärlina
I=Extrabärlina

XOOIIX
XOOIIX
XOOIIX
XOOIIX
XXXXX
XX
XX
XX
 
Nah, inte direkt pilligt. några brädlappar och masonit- och pappbitar som "shims".
Stora fördelen jämfört med att väga av och mäta in varje plint ser jag är att, som sagt, hela regelverket vilar i stolpskorna utan spänningar.
Tror det går på ett ut vilket man väljer rent arbetsmässigt.

Jag tror säkert att ditt sätt kommer att funka skitbra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.