Hej gott folk.
Jag hoppas att ni har möjlighet att hjälpa mig och förklara lite saker.

Vi har ett frånluftsystem mekaniskt som heter Husqvarna frånluftsystem QVIFK 140.

Huset är ett Myresjöhus nyckelfärdigt och det byggdes 1994 med detta system. Vi har märkt att det är problem med systemet och så har det nog varit sedan länge med dåligt drag och genomluftning. Troligen är det väl motorn som börjar att ta stryk (tror jag) eftersom den har ju gått 24/7 sedan 1994. den drar väl lite ström med misstänker jag.

Det har varit många för flera år sedan som hade ut en person som stängde igen en del ventilationer också för att få upp mer drag. Men det hjälpte inte så mycket.

Efter att ha varit i kontakt med Electrolux så börjar vi nu fundera på att kanske bygga om detta system alternativt att byta motorn/fläktkåpa.

Som det är nu så verkar inte det vara drag alls. Väldigt mycket flott låg på insidan av fläktkåpan och den grå flexslangen var också full av skit. Det var ju inte så länge sedan vi rengjorde tycker jag.

Hur hade du som jobbar med ventilation gjort med detta system och vad kan det kosta mellan tummen och pekfingret.

Länk till lite bilder och en pdf fil med ventilationssystemet
Ni som har byggt om ert system har ni tips om vad man kan använda i stället?


Mvh
Lennart
 
Finns det ritning och beräkningar på systemet?
 
Du har frånluft ventilation när jag tittar på din ritning. Här är all ventilation uträknad och ventilerna måste vara öppna om du ska få rätt mängd luft in. Ute luft ventilerna måste vara öppna om du ska få rätt ventilation till alla rum. Som sagt har frånluft lösningen ett problem och det är att man får in kalldrag när det är kallt ute. Många stänger då ventilerna men då får man inte in frisk luft.

FTX system så värms den ingående luften av den utgående luften i en växlare och där har man till-luft kanaler istället för ventiler i väggen som du har. Läs mera på denna länk

http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Varmvatten-och-ventilation/Ventilation/
http://www.energimyndigheten.se/sv/...estresultat/FTX-aggregat-hus-med-130-m-boyta/
http://www.svenskventilation.se/index.php3?use=publisher&id=1248&highlight=frisk+luft+inomhus

Vad har du för uppvärmningssystem idag?

// Fredrik
 
Hej tack för ditt svar.
Vårt uppvärmningssystem är fjärrvärme från Mälarenergi.
Det jag är så fundersam över är det att det var en ventilationskille hit för några år sedan och vi har haft diskussioner i området att det är dåligt drag i systemet.
Personen som var här stängde alla frånluftventiler och "limma" igen dem förutom badrum samt kök. Detta för att öka draget ut. Det verkar som att systemet är underdimensionerat?

Huset är ju ett nyckelfärdigt Myresjöhus från 1993 som du kanske sett.

Mvh
 
Har själv ett 1-plans Myresjöhus från 1992 :) som hadde en Till/frånluft värmepump som jag bytte ut till bergvärme & FTX växlare (för ventilationen).

Ett alternativ som du kan utreda är att koppla in frånluftvärmepump men jag är tveksam om du kan få någon ekonomi i detta då du har Fjärrvärme och vilken taxa du har. Beror även på om din fjärrvärme leverantör tillåter en sådan lösning.

Jag bytte rören för frånluft ventilationen och dimensionerade upp dom. Så mycket skit det var i dom efter 20år. Jag kommer nog låta sotaren rengöra frånluft rören var 5 år efter detta....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.