Jag ska lägga golvvärme på befintligt plankgolv. Under golvet finns bjälklag och källare.

Pga ockerpriser på div golvvärmesystem så funderar jag på att lägga rören i en sandblandning på 20-25mm. Det sägs ju att trä leder värme så dåligt så jag undrar om man kan lägga sanden och rören direkt på plankgolvet eller ska man lägga en 2a cellplast först? Cellplasten är ju inte dyr men den minskar ju takhöjden..

Några erfarenheter?
 
Personligen känner jag mig ganska skeptisk till ditt tillvägagångssätt. Nu ska du visserligen inte behöva motivera alla dina beslut här på forumet med det är ändå ett par frågor som jag tycker du bör tänka på innan du kör igång.

Hur har du tänkt att jämna av sanden för att lägga golv?
Hur ska du göra för att sprida ut värmen från slangen så att du slipper få varma stråk där rören går?
Hur ska du fixera slangen så att den ligger kvar där du vill i sanden?
Har du räknat på vad sanden kommer att kosta?
Hur mycket tid kommer det ta att skotta in all sand i huset och se till att den inte rinner iväg i någon springa i plankgolvet?

I maj kommer jag själv att konvertera mitt hus till vattenburen golvvärme. Jag har valt att lägga ut spårad cellplast med värmefördelningsplåtar just för att det är en väldigt snabb och enkel metod för att lägga golvvärme. Priset är inte heller så farligt högt så jag tycker verkligen inte att det handlar om ocker. Min totalkostnad för 120m[SUP]2[/SUP] landar på 54' för allt material och då är det bara 15' som går åt till den spårade cellplasten. Jag kan inte tänka mig att du spar särskilt många kronor på att använda sand istället för cellplast för att det ska vara värt att skotta runt ett antal ton sand i huset.
 
Sanden kostar i sammanhanget inte ett skit, den leder värmen från rören ypperligt och läggs mellan ett regelverk av lekt som man drar av sanden emot. Den enda nackdelen är väl just hanteringen vid installation. Jag behöver inte ta hänsyn till tidsåtgång eller renligheten då hela huset är ett renoveringsobjekt.

Med tanke på vad cellplast och aluminiumplåt kostar så är det rena ocker för dessa färdiga paket.
Givetvis är cellplast med värmeplåtar smidigt och enkelt, men jag har inte för avsikt att lägga dom pengarna på värmen om jag inte måste.

Någon som har några handfasta tips om metoden jag tänkt använda mig av?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.