garage.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej

Ja har ett garage som är ca 35 kvm stort och ser ut som bilden jag bifogar, de streck jag ritat till i nedre vänster kant är dörr in till huset och ut till uppfarten.

Jag har jätteproblem att få till någon ordning där inne och behöver era tips och ideér hur jag ska organisera garaget.

Det jag har som behöver få plats är:
4 st garderober för förvaring av vinter/sommar kläder
1 dubbelsektion Ikea gorm (Förvaring av flyttlådor.
1 dubbelsektion Ikea gorm (förvaring av sommarleksaker, studsmatta osv)
1 arbetsbänk
1 Expedit den stora varianten för förvaring av verktyg.

Sedan har jag en massa dynor till utemöbler, ved, sommardäck till bilen och annat smått och gott.

Hur hade ni placerat allt för att få någon ordning och reda, just nu är det fullt kaos där ute.

Jag skulle kunna rita upp hur allt ser ut idag men jag ser hellre helt nya ideér och tankar.

OBS bilen ska inte in på ett antal år :) så den kan vi bortse ifrån :)
 
Redigerat:
35 kvm borde bli 4,4x7,9 meter, yes? Är det invändiga eller utvändiga mått? Eller enklare, kan du mäta de invändiga måtten så blir det enklare...

Rent generellt så hade jag placerat så mycket som möjligt av fast inredning till vänster och uppåt på ritningen. Då blir det minst jobb den dagen du vill kunna få in en bil där. Du borde till exempel kunna placera hyllor längs hela vänsterväggen utan att de kommer vara i vägen när bilen skall in. Hur ser taket ut? Finns det någon möjlighet att ordna förvaring av sällananvända saker däruppe? Mät ut var fronten på en eventuell bil kommer hamna och där slänger du upp väggfästen till vinter/sommarhjul på den högra väggen så är de inte i vägen vare sig nu eller senare.
 
Redigerat:
Hej

Helt rätt innermåtten är 4,5x7,8.
 
För att göra det hela lite svårare/enklare så har jag funderingar på ett göra iordning ett litet rum högst upp till höger på bilden, ca 2,5 brett och 3-3,5 m långt... men det är bara en tanke jag har...
 
Taket kan jag inte använda, är gipsat med vanlig takhöjd.

Ang vänster sidan, där har jag idag garderoberna och längst upp en ranglig hemmabyggd möbel för alla dynorna, har bara ett par meter ledigt där.

Ska rita en bild på hur jag har det idag, det är ingen bra lösning som det är men kanske kan öka intresset i tråden
 
garage2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Du måste nog bestämma dig lite för hur det ska användas, och kommer att fungera i just din situation och sätt att organisera din omvärld.
Om det ska bli ett helt maxat förvaringsutrymme, jätteordentligt organiserat, eller om det även ska vara lite arbetsplats kvar i garaget, eller om du helst bara vill kasta in saker lite hur som helst och endast vill ha mycket plats för detta samt att kunna gå omkring och leta.
(Själv skulle jag vilja bli nr1, men är mest som nr 2 och 3 ... ;) )
Bygger du allt som ett rullarkiv
trakompakt.jpg
så rymmer du massor. :D

Men du behöver i vilket fall mer vägg, så bygg en mellanvägg eller ett rum som är ca 2meter av slutet av garaget.
Väggen behöver alltså inte dela rummet helt av om du inte önskar, men nu får du plötsligt 6-9 meter extra vägg att sätta hyllor på eller garderober mot.
Bredden på ca två meter i detta utrymme behövs för att du ska kunna sätta hyllor/garderober på bägge sidorna om en mittgång och samtidigt ha utrymme att öppna garderobsdörrar, manövrera och ta ut/in lådor på hyllplan.
Det funkar inte med mindre än 1,8 m brett!
Själv skulle jag satt ev garderober i detta utrymme, sen resten med öppna hyllplan ända upp till tak.

Sen väggen till vänster ute i garaget som är kvar skulle jag belamra med väggfasta hyllor (sken och konsollsystem) ev arbetsbänk, ev verktygstavla.
Och om du verkligen uteslutit att bilen ska få bo i garaget skulle jag använda bilplatsens yta till att lagra utomhusmöbler, plats för redskap som grässklippare osv. Och lösa platsen för dessa grejer på ett annat vis om bilen plötsligt skulle få börja bo där.

Väggen till höger skulle jag fylla med hållare för alla redskap av typen, räfsa, skyffel och sånt.
En ev stege skulle jag antingen sätta på denna vägg till höger, eller med fästen upp mot innertaket över den obefintliga bilen eller på utsidan av garaget hängandes i två krokar, ev med kedja och hänglås, för att inte ge ev tjuvar verktyg att komma in genom dina eller grannens fönster på ÖV.


edit:
Jag skrev egentligen bara om hur jag funderar på att inreda vårt eget garage, som har nästan identiska mått som ditt, samt garageporten placerad likadant. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för ditt svar!

Idagsläget är det helt klart nr 3 som jag kör på, och jag blir tokig varje gång jag ska leta reda på något eller göra något... Det jag vill och behöver är en mix av alternativ 1 och 2.

Ang väggen så är det lite så jag har gjort med de 2 IKEA Gorm systemen, de står rygg mot rygg så jag kan använda båda sidorna, vet inte om en vägg skulle underlätta mer?

Bilen är utesluten närmsta åren iallafall, det står cyklar, barnvagnar och leksaker där i mitten :)

Men flytta arbetsbänken kan nog vara bra, jag har snöat in mig på att ha "snickarverkstaden" i bortre delen av garaget, vet inte riktigt varför men har hela tiden varit inställd på att det är det bästa...

Dörren bredvid garageporten ska till hösten användas som groventré, in med skitiga barn den vägen :)

Men att utnyttja väggarna bättre är nog det som gäller... problemet är väl också att man har alldeles för mycket grejer....
 
Fasiken. Ett litet rullarkiv skulle man ju helt klart ha tag i.
 
Mikael_L
Eller vad sägs om ett paternosterverk? :cool:
Paternosterverk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vilken idé...

en sån del sätter man in tv, fåtölj och kylskåp i, bara hoppa i och snurra bort sig utom synhåll.... "Älskling jag ska bara fixa lite i garaget"
 
Säg inget men men jag tror att vissa kan se det som en skohylla med obegränsad kapacitet ........
 
:eek: Tänkte inte på det...

för att återgå till "ämnet" nån mer som har några idéer ? Nåt måste göras, frågan är vad... Flytta arbetshörnan är det rätt väg att gå?
 
Spontant känns din egen skiss som en helt ok planering. Vad är det med den som inte känns bra?
Möjligtvis lite mycket "dött utrymme" runt EU-pallen? eller står det cyklar, gräsklippare och dylikt där?

Upplever du ikea expedit som effektiv för verktygsförvaring? Till mitt garage tog jag reda på en gammal köksinredning som ändå skulle slängas och satte upp den som arbetsbänk längs kortväggen (5). Över och underskåp samt lådhurtsar sväljer massor i verktygsväg.

Mitt garage är förlängt i bakåt med en enkel bod där vi förvarar lite ved, uteredskap, leksaker gräsklippare och en del av utemöblerna. Kanske kan vara något?
 
Känns som att jag inte utnyttjar utrymmet på något vettigt sätt, men det kanske mest handlar om allt för mycket som borde kastas.... Runt EUpallen står det gräsklippare och även skräphögen dvs allt som ska till tippen så fort jag hinner

Expediten är väl inte den ultimata förvaringen, men jag hade en "över" och tänkte att den borde funka... får plats med rätt mycket i den och det är lätt att se vad som finns i de olika facken.

Förlänga bakåt blir tyvärr problem, bakom garaget har jag gjort iordning grillplats med diskbänk, grill och lite sånt... Får tyvärr nöja mig med garaget :(

Men ska försöka kasta allt skräp, upp med alla spadar och krattor på väggarna och se om de ändå inte är en OK planering.

Alltid bra att få andras synpunkte, man snöar lätt in på det man tänkt från början. Nu har jag egentligen 2 alternativ, låta det mesta va som det är eller som Mikael skrev, upp med en extra vägg för förvaring.

Någon som har testat att hänga upp rejäla 17" SUV däck på väggen? håller det eller finns det rasrisk? kommer självklart träffa en regel med skruvarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.