Hej!

Någon som testat att lokalisera dragningar av gjutjärnsrör i källargolv med en metalldetektor? Undrar om det funkar? Och var man kan hyra en sån? :)
Finns det bättre sätt tro?

/zax
 
Vad jag har hört så krävs det nåt specialtillstånd för att inneha en metalldetektor, så det är nog inte så lätt att hyra en sån. Då tänker jag på den sorten som man kan leta gömda skatter i marken med ::)

Det kanske finns mindre som man kan använda, typ en sån som man kan hitta elkablar och reglar i vägg med. Är dock osäker på om man kan hitta nåt avlopp i betongolv med dessa.
 
Ojdå! :D
Kommer ihåg att jag satt och tittade på en uppsjö av skatt-detektorer i Hobbex-katalogen när jag var liten. Det måste ha kommit till nån regeländring efter det då.
 
Annars kanske man kan se rören med en värmekamera. Om man låter varmvattnet rinna ett tag, borde väl värmen ståla genom plattan. Det kanske är en pålitligare metod att se var just avloppet går. kanske lite dyrt, med tanke på att hyran går på 1375 + moms per dygn.


Annars har Cramo även något dom kallar för metallsökare, vilket låter som en metalldetektor, för 200:- + moms.
 
brukar man inte ha armeringsjärn i plattan när man gjuter? isf piper det ju hela tiden.
 
Det är väl en modern uppfinning. Eller hade man det redan 1950?
 
själv har jag ingen aning, det var bara en fundering ::)
 
Det var en bra fundering tycker jag. Vet inte hur det ligger till på den fronten. Gamla kåken som jag bodde i, hade ingen armering. Fast det var ju byggt 1935...
 
För att använda metalldetektorer utomhus krävs tillstånd av länsstyrelsen.
 
Då borde det vara ok att leta efter sina avlopssrör i källaren? :D
 
Om inte annat så lär ju ingen se dig.

Och det folk inte vet har de inte ont av.  ;D

(Det handlar om skydd för fornfynd, och några sådana lär du inte hitta i källargolvet, med mindre än att huset är väldigt gammalt, och då ska man nog kolla med riksantikvarien först.)
 
C
Du kan ju titta på ritningarna för huset också, även om det inte är säkert att det riktigt stämmer.
Om du inte har ritningar bör de finnas hos kommunen.
 
har ritningarna, och dom visar en principskiss av rören, däremot går det inte att avgöra med hjälp av dom var ledningarna går, tyvärr.
 
Har hackat källargolv i två hus från 1950, inget av dem hade armering
i golvet. Gissar att risken att du har armering är liten (men mitt urval är
ju inte stort ;-))
/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.