Mina föräldrar börjar närma sig åldern där de ska sälja huset och flytta till något mindre och mer lättskött. Min pappa är av den gamla stammen och tycker att ett handslag räcker bra när man gör affärer, men jag har en mer realistisk syn på hur saker och ting fungerar i dag. Problemet är att deras hus är ett renoveringsobjekt och mardrömmen skulle vara om huset köptes av gnälliga söndercurlade 80-talister som vill kalla alla problem för ”dolda fel”.

Huset är byggt på 40-talet. Läget är sjönära, området är bra och tomten stor, men ändå insynsskyddad. Grunden är stabil, fasaden i bra skick och taket tätt.

Nackdelarna är att isoleringen är skral med dagens mått, elen är mestadels från 40-talet, badrummen gamla och alla ytskikt har spår av 40 år med barn och hundar. En del renovering har gjorts, men varken min pappa eller tidigare ägare är speciellt händiga och det syns. Planlösningen känns också gammaldags samt att värmepannan (el + ved) är uråldrig.

Min åsikt är att huset borde köpas av någon som gör en helrenovering, med nya fönster, nya badrum, ny värmepanna, några flyttade väggar, samt naturligtvis alla ytskikt.

Värdet på huset i nuvarande skick tror jag är ca 1.2 miljoner. Ett fräscht hus i samma område ligger kring 1.8 miljoner.

Hur borde mina föräldrar göra inför en försäljning? Friskrivning från alla fel? Göra en egen besiktning inför försäljning?
 
Jag hade nöjt mig med att anlita en egen besiktningsman av det bättre slaget och bifogat protokollet med prospektet.
 
Om det är ett renoveringsobjekt finns inga dolda fel så oroa dig inte för det. Jag skulle nog inte ens rek dem att besiktiga själva......men det är relativt vanligt.

Inget att oroa sig för alls som jag ser det. Om ni anlitar en mäklare så kan ni självfallet säga åt honom att inte saluföra objektet som i toppskick. Utan mer renoveringschans....

Jag skulle inte ta dolda fel försäkring heller utifrån det du beskrivit. Skriv inte i infon att renovering gjorts, utan skriv löpande underhåll....Om det kan beskrivas som sådant.

Att friskrivning sig behövs i ert fall troligtvis inte. Blir bara något som ev sänker priset ännu mer. Var ärlig så är det inget problem...
 
Redigerat:
Håller med Byggis, i stort sett är det väl så att så länge ingen försöker dölja något eller undanhålla något så existerar inte dolda fel. Sen kan ju köpare hävda det hit eller dit helt utan att ha på fötterna. Senaste året på detta forum har blivit övergödslat med trådar om just det. Utan att det ligger något i det.
Har hört flera i min ålder (är 80-talist) ;) som inte alls är tekniskt lagda eller händiga och tittat på gamla renoveringsobjekt och de verkar ibland tro att de köper en ny barre med tio års garanti och rätt att reklamera allt till förra ägaren. Helt galet! Nu tror jag i och för sig inte bara 80-talister är experter på att hävda sin rätt och tro man får ersättning för allt och att ansvar alltid åligger någon annan.

Om jag var din far och mor skulle jag sälja huset som det var, kanske eventuellt med friskrivningsklausul om det känns bättre för dem och läget är rätt.
Och låta en eventuell gnällköpare gnälla och gnissla bäst dom vill.

Jag tyckte det var kanon när jag köpte min kåk, förra ägarna bjussade till och jag fick också köpa till ett lågt pris. Jag bjussade till och var flexibel med överlåtelse och krånglade inte med något annat. Båda var jättenöjda. Jag besiktade huset själv utan besiktningsman också.
 
Dolda fel i sig handlar inte om att dölja saker. Det är oftast dolt även för säljaren. Men om huset är byggt 40 tal och ni inte skriver att något renoverats fackmässigt till toppstandard så skulle jag vilja se den tingsrätt som skulle döma något som är 70 år plus gammalt som dolt fel.
 
Tackar för bra input!

Så om huset är gammalt och inte visar tecken på några renoveringar finns inte "dolda fel"?
 
Det handlar om vad man kan förvänta sig. Det är väl inte så att man kan förvänta sig att tak, grund, badrum mm inte skall ha några fel om de är mer än 70 år. Det är ju nästan ett mirakel att allt hållit UTAN renoveringar tills nu.....
 
Det har blivit nån konstig inställning att "allt som inte är precis som vi vill ha det är ett fel" eller rent av "dolt fel". Att planlösningen och värmesystemet är omodernt kan ju aldrig bli ett "fel". Om man köper ett hus från 40-talet och elsystemet är från 40-talet är det inte ett fel. Är huset slitet är det inte ett fel.

Jag tycker inte dina föräldrar behöver vare sig besikta eller friskriva sig. Sannolikheten att hitta ett dolt fel i huset du beskriver måste vara näst intill obefintlig.
 
Det viktiga är att inte lova något om skicket på tex värme, vatten och el, dränering och sådant, utan att låta kunden förvänta sig att detta är i originalskick, vilket det ju tydligen huvudsakligen är.
 
Hemmakatten
Jag tycker verkligen inte att huset ska beskrivas som ett renoveringsobjekt i mäklarannonsen. Det kommer bara att dra ner priset orimligt mycket. Och ett ruckel till renoveringsobjekt kan det inte vara, dina föräldrar bor ju i huset nu.Det räcker att man i annonsen anger att huset är från 40-talet och att man i objektbeskrivningen anger de större renoveringar som är gjorda, t.ex. tak. Det som inte är gjort behöver man inte räkna upp. det är underförstått. Ett originalskick kan säkert locka de som vill renovera och bevara.
 
andersmc skrev:
Det har blivit nån konstig inställning att "allt som inte är precis som vi vill ha det är ett fel" eller rent av "dolt fel". Att planlösningen och värmesystemet är omodernt kan ju aldrig bli ett "fel". Om man köper ett hus från 40-talet och elsystemet är från 40-talet är det inte ett fel. Är huset slitet är det inte ett fel.

Jag tycker inte dina föräldrar behöver vare sig besikta eller friskriva sig. Sannolikheten att hitta ett dolt fel i huset du beskriver måste vara näst intill obefintlig.
Finns det någon statistik på stt antalet dolda fel, " fel i fastighets" fall i tingsrätterna har ökat? Skulle vara intressant att se. Eller är det så att folk i de yngre generationerna är något mer " om sig o kring sig" med att kolla upp sina rättigheter via forumet? .....så det bara känns så.

En bidragande faktor kan väl kanske vara att mäklarna utlovar för mycket, och krav på kontantinsats och kostnaden för ett "dåligt" hus i stockholms närhet är mycket hög....så har folk inga marginaler för "det där oväntade". Då hamnar personen i fråga i ett mycket pressat läge. Och i likhet med tex företag som hamnar i pressade lägen slåss man med näbbar o klor för varenda usel liten krona - även om man inte har juridisk rätt till kronorna.......

Jag har i mina dar sett många företag inom bygg ger sig ofta på skrämseltaktik.....varför skulle det inte spilla över på vanligt folk? Detta är ett stort samhällsproblem. Handlar om snabba pengar, liten insats, kringå lagen, egocentrism och till viss del dumhet.
 
Byggis1976 skrev:
Finns det någon statistik på stt antalet dolda fel, " fel i fastighets" fall i tingsrätterna har ökat? Skulle vara intressant att se. Eller är det så att folk i de yngre generationerna är något mer " om sig o kring sig" med att kolla upp sina rättigheter via forumet? .....så det bara känns så.
Jag tänkte faktiskt mest på inläggen här på ByggaHus. Och känslan där är närmast att man INTE kollar sina rättigheter, utan bara förutsätter att man har rätt.
 
Fast, om de vet att de har rätt så finns väl ingen anledning till att lägga ut det här? Initialt in en tanke om dolt fel är det jättesmart att släga ut en mycket kaxig o säker fråga på detta forum. Helt somika för att få klart för sig vad svagheterna kan vara. Jag tror det är smart. Sen tror jag 10% fulföljer det till en stämning, om ens det. Just pga vad de får upp ögonen för både på forum, i diskussion med advokat mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.