Hej
Har köpt en beg. Stiga snow blizzard som ej har snökedjor. Det har jag på min gamla slunga och det är ju så mycket bättre i synnerhet som jag slungar i uppförsbacke på vissa ställen. Nu är jag på jakt efter kedjor och ser att kedjorna till kinaslungor bara kostar hälften eller en tredjedel av vad kedjorna till "kvalitetsmärkena" kostar.. Billigaste originalkedjorna har jag hittat för 845 men Clasohlson har kedjor(dock 13") för 299.
Är det någon som sett några billiga snökedjor för 16" hjul som det är på Stigan?

MVH/LOB
 
16" på bilar och snöslungor och bilar blir inte riktigt samma sak tror jag. På bilar är väl fälgen 16" men på snöslungor hela hjulet verkar det som. /LOB
 
Korvgubbe
lob har nog rätt här, 16" fälgar på en har jag aldrig sett, och kan inte riktigt föreställa mig varför någon tillverkare skulle välja det.
 
Tyckte också det verkade stort, men däck mäts väl alltid efter fälgstorleken ? eller har ni andra exempel?
 
Sen beror ju totaldiametern även av bredden på däcket så det är ju möjligt att tex 15 tum bilkjedjor passar bra
 
Helt olika sätt att ange dimensioner som sagt. Små däck som skottkärror mm brukar anges helt i tum som 16x3.00-10, 16" totaldiameter, 3" brett, 10" fälg.
16" = 406 mm

På bilar lite annat, ett litet däck som exempel: 155/60-13
155 mm brett, 60-profil (höjden är 60% av bredden)13" fälg. Totaldiametern blir fälgdiameter+2*höjden*0,6 = 330+2*93 = 516 mm



Jag hade nog köpt den minsta bilkedjan jag hittar, men räknat med att korta in den lite. Kanske får man minska bredden också, men det gör väl egentligen inget om sidorna på kedjan hänger in över fälgen.
 
Fast nu är jag inne på att köpa skruvdubb och sätta dit på strategiska ställen på däcken. Annars var det ju ett bra tips att bygga om kedjorna till de minsta bildäcken. Idag tog jag en sväng till grannen och svepte över hans infart. Grymt irriterande när slungan först slirar till och sedan börjar hoppa. Får nog plocka fram min gamla Ariens med kedjor och hålla tummarna att den gamla Tecumsehn håller ihop.7LOB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.