Tänkte limma upp gipsskivor mellan reglarna i en befintlig gipsvägg (som är öppen på ena sidan) för att på så sätt få dubbelgips.

Men hur limmar jag? Har läst att det funkar bra med vanligt trälim, men hur ska jag göra för att lyckas hålla press på skivan medan limmet torkar?

limma_gips_i_vagg.png
Gråa sträcket är befintligt gips, gula fyrkanter är stående reglar, gröna sträck är nya gipsskivor som jag tänkte limma fast
 
  • Gilla
BlackopsIVA
  • Laddar…
Använd ett skivlim/fix som tex Ardex S48. Behövs inte hålla press på skivan då.
 
Varför vill du ha dubbelgips?
 
Det finns speciellt gipsskivelim på tub och skruv som är avsedda för att dra gips i gips.
 
Angelin skrev:
Använd ett skivlim/fix som tex Ardex S48. Behövs inte hålla press på skivan då.
:( S48 är ju så jädra dyrt! Finns inga billigare alternativ? Helst som jag kan köpa i någon lokal butik.

para skrev:
Varför vill du ha dubbelgips?
För att få ljuddämpning. Håller på att fixa ett barnrum vägg-i-vägg med TVn i tv-rummet.

Matti_75 skrev:
Det finns speciellt gipsskivelim på tub och skruv som är avsedda för att dra gips i gips.
Låter lovande. Du vet inte vad limmet heter? Jag har också funderat på skruv. Men de får ju max vara 25mm så att de inte går igenom skivan! Finns det sådana som är gjorda för gips mot gips?
 
borde inte en OSB skiva göra samma jobb? plus att du får träskivans andra fördelar bakom gips
 
Nimajneb skrev:
borde inte en OSB skiva göra samma jobb? plus att du får träskivans andra fördelar bakom gips
Osb dämpar inte lika bra som gips.
 
tlundberg skrev:
Låter lovande. Du vet inte vad limmet heter? Jag har också funderat på skruv. Men de får ju max vara 25mm så att de inte går igenom skivan! Finns det sådana som är gjorda för gips mot gips?
Jag har kört med både gyprocs och europrofils lim med gott resultat. Däremot så har jag bara sett gis i gips skruven i 38mm längd.
 
Jag har limmat gips på betong och har då använt pl400/600 sitter som berget.
 
Var det golv eller väggar du limmade på?
Om det var väggar, gjorde du något särskillt för att hålla tryck mot gipset medan limmet torkade?
 
När jag senast limmade gips på vägg med Pl600 så använde jag långa snabbtvingar som jag vände på och spände mot den andra korridorväggen samt hade reglar mot både gipssivan och motstående vägg.
I detta fall borde det gå att använda samma teknik men du skruvar upp tvärregelar utanpå den öppna väggen som mothåll.
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Smart! Tack så mycket :)
Får nog temporärt bygga på mina reglar lite, mina snabbtvingar blir nog större än 70mm om man vänder på dem. Men det låter görbart, så länge det räcker attt bygga på 45mm. Får mäta när jag kommer hem!
 
Mina snabbtvingar blir som minst 14cm när jag vänder på dem för att pressa isär. Så de får inte plats, om jag förstod hur du tänkte.

Men jag kom på en annan lösning, tack vare dina idéer :) Om jag ställer en 70-regel lodrätt längs med gipsskivan så kommer den sticka ut 13mm (gipsskivans tjocklek) utanför befintliga väggreglar. Om jag då skruvar ett par brädbitar horisontellt tvärs över 70-regeln mellan två befintliga väggreglar kommer brädbitarna pressa in 70-regeln som i sin tur kommer pressa fast gipsskivan! En liten bild så blir det kanske tydligare hur jag menar :) (jämför med bilden i första inlägget så ser ni vad som är vad och vad jag har lagt till)

limma_gips_i_vagg_satt_i_spann.png
 
Ska funka, kanske du ska satsa på 2 70 reglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.