Stämmer. Vi köpte dock lösa delar och ska bygga ihop brunnen själva. Då kan vi bestämma placering av in och utlopp själva. Ungefär samma pengar.
 
Ska det vara vattenlås på brunnen med eller kör man utan? hur vet man vilken storlek det ska vara på den? dvs hur lång den ska vara? samt vilken anslutning är det mot kommunen?
 
Vattenlås vet jag inget om. Längden får man räkna ut lite. Dränrörens inlopp bestämmer ju en del. Hur djupt de ligger vill säga. Sen räkna ut på en höft hur långt det är upp till marken och plussa på sandfång. Min ena brunn blir 2 meter rör + teleskoprör. Den andra ca 2,5 + teleskoprör.

Du får kontakta din kommun och höra. Antagligen betong. De kan säkert maila en karta så du vet var sticket till din tomt ligger på ett ungefär. Vi har inte kommit så långt att vi börjat leta efter det här än men om någon vecka ska vi börja gräva för det. Bara hoppas att det är draget till tomtgräns.
 
Hmm. Utloppet är ju "lägsta" rör på brunnen. Den styr längden. Kolla med din kommun hur man får koppla. Vi måste som sagt ha två separata brunnar men kan ju vara olika.
 
Vet att du fått massa feedback. Men jag tycker att du gör rätt i att slänga den i papperskorgen. Priset är klart högre än samtliga som jag tagit in per löpmeter.
 
Jag har under förmiddagen idag knåpat ihop en kalkyl, där hamnar jag på strax under 50.

Då med 200mm isodrän istället för 100 som det stod i offerten. Den enda jag inte ha löst ännu är om grunden är beklädd med asfalt. Det bästa är ju att blästra bort denna men tyvärr har jag inte fått tag på någon firma ännu.
 
Det är säkert det bästa sättet. Kostar väl en del förstås. Jag körde som sagt med vinkelslip med en klinga jag lånat av en bekant som sysslar med detta. Är som 6 st hårdmetalltänder på den. Men det är ett riktigt skitjobb att göra. Men gratis.
 
Jopp, fick pris ifrån en blästerfirma i närhet ca 15.

får nog bli en pergo-bläster som de rekommenderar på isodräns hemsida http://www.perago.nu/index1.html
Men guld vore om det fanns för vinkelslip.
 
Härligt. Bara hitta en grävare som gör jobbet då. Eller hade du det redan?
 
redan fixat =) fick ett ca: pris på 14 för grävning runt om. Om jag inte ville vara hantlangare för då skulle det bli billigare.
 
Det låter som ett bra pris. Jag var med när vi grävde. Lite kul tyckte jag och det är ju mitt hus så det kändes bra att vara med och handgräva runt elkabel osv. Annat mot förra gången han var här när avloppet hade gått tvärt av halvvägs mellan huset och gatan. Blev en del handgrävande då med men det var inte bara jord om vi säger så. Lycka till!
 
Hej,

Flera viktiga saker att tänka på, du ska ner med dräneringen så att vattengången ligger ca: 10 cm under botten på sulan.
Sedan är det viktigt att du har ett hålkärl mellan sula och vägg, Dessutom skall det målas med membran vid hålkärl.

Beroende på markförhållande så är rekomendationen att man endast gräver upp 2 sidor i taget.

Sedan så särar man alltid på dräneringsbrunn samt dagvattenbrunn, annars så kan det bli så att man fyller dräneringen baklänges vid ett slagregn tex.

När det gäller priset så är det omöjligt att säga något om det, Det beror helt på yttre omständighete,r hur det är med tillgänglighet samt utrymme omkrig huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Installation kommer att ske efter Isodräns installationsmanual.

Alla de olika grävarna såg inga problem med att gräva upp runt huset, alternativt montera halva i taget.

Jag kommer att byta ut den befintliga dagvattenbrunnen till en ny samt komplettera med en ny dräneringsbrunn.

Dock har jag stött på patrull idag då jag har tinat upp dagvattenbrunnen föra att kunna lyfta locket. Då ser jag inget utlopp ifrån den till kommunens dagvatten. Endast två inlopp av dagvatten samt längst ned inlopp för dräneringsröret.

Hur löser jag detta? Ringer till kommunen på måndag och frågar om vi är anslutna alt vad det skulle kosta att ansluta? eller anlägger man en stenkista?

Jag vet att för ca 10 års så kopplade den förra ägaren bort dagvattnet ifrån avloppet. Då kanske det inte finns någon anslutning till kommunens dagvatten?
 
I vissa kommuner måste man ta hand om sitt eget dagvatten, och då får man anlägga en stenkista med ett breddavlopp.
Du säger att du har 2 st dagvattenledningar in i brunnen och längst ner dräneringsröret, det innebär att du i dagsläget fyller dräneringen med dagvatten. Man använder alldrig samma brunn för dagvatten samt dränering.
 
Jopp jag vet att den befintliga dagvattnet fyller dräneringen.

Det blir till att ringa kommunen på måndag och höra sig för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.