Vad som händer om man inte tar bort spotten ovanför en bokhylla som är hög. ImageUploadedByTapatalk1362651716.068925.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RulleBulle skrev:
Vad som händer om man inte tar bort spotten ovanför en bokhylla som är hög.[bild]
Är det där taket, eller väggen? Satt spotten i taket... Eller i hyllan?
 
Det där är i bolhyllan och spotten satt i taket
 
Var häromdagen hos en äldre dam och felsökte en globarmatur som inte fungerade.

DSC01545_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte så konstigt kanske när något kreatur hade tuggat i sig nästan halva dosan ovanför, och sedan byggt bo i sockeln och även tuggat av nollan :mad:
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
RulleBulle skrev:
Vad som händer om man inte tar bort spotten ovanför en bokhylla som är hög.[bild]
Ja, det är ju av en anledning minimumavstånd från spott är 0,5 m.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Ja, det är ju av en anledning minimumavstånd från spott är 0,5 m.

//Patrik
Jo när du säger det så. Det här undrar jag om gemene man verkligen alltid har i tankarna. Så vanliga som spottar i taket blivit. Är nästan förvånad av att det inte brinner mer pga det. Fast det kanske det gör? Eller så brukar folk inte ha så höga möbler/annat så att man uppfyller minimiavståndet utan att tänka på det.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jo när du säger det så. Det här undrar jag om gemene man verkligen alltid har i tankarna. Så vanliga som spottar i taket blivit. Är nästan förvånad av att det inte brinner mer pga det. Fast det kanske det gör? Eller så brukar folk inte ha så höga möbler/annat så att man uppfyller minimiavståndet utan att tänka på det.
Jag har sett ett par ställen där folk satt spottar i skivor som sticker ut framför överskåpen i köket, och där är det ju
över 1m ner till bänkskivan.. MEN, när någon slarvar med att stänga skåpsluckorna.. då kan dom hamna bara några mm från spotten, och det börjar brinna i toppen på skåpsluckan.
 
Daniel78 skrev:
Jag har sett ett par ställen där folk satt spottar i skivor som sticker ut framför överskåpen i köket, och där är det ju
över 1m ner till bänkskivan.. MEN, när någon slarvar med att stänga skåpsluckorna.. då kan dom hamna bara några mm från spotten, och det börjar brinna i toppen på skåpsluckan.
Bra påpekande. Det har jag själv sett hos vänner men aldrig haft en tanke på. Jag gick just och kände på mina egna ramper under överskåpen, som bara har 20cm ner till kaffebryggaren, Men den verkade som tur var inte vara på väg att brinna upp. Iaf inte av det skälet... :)
 
Steffo1980 skrev:
Hittade det här illustrativa klippet hur man enkelt ökar elsäkerheten och jordar sitt utomhusuttag.... :S

[länk]
Av bakgrundsljudet att döma så verkar det vara på nåt dagis eller liknande. Självklart kräver väl myndigheterna att det är jordat där för de små barnens skull. :rolleyes:

Vad gör man då? Jo, skickar dit ingenjörerna från Instituto Technologico så att det blir ordentligt åtgärdat. Dessutom gör man en instruktionsvideo så att gemene man klarar av att bygga om sin anläggning så att den möter myndigheternas krav. (y)

Det är för lite sånt i Sverige...
 
Kanske inte värsta el-kopplingen men snyckt, NEEEEJ


012.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
raveper och 1 till
  • Laddar…
Funderade på att klicka på gilla men med tanke på hur mycket jag ogillar utseendet på "installationen" så kan jag inte förmå mig....
 
LGG-01 skrev:
Kanske inte värsta el-kopplingen men snyckt, NEEEEJ
Kabeln gick ju inte diagonalt i alla fall! ;)

//Patrik
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
useless skrev:
Av bakgrundsljudet att döma så verkar det vara på nåt dagis eller liknande. Självklart kräver väl myndigheterna att det är jordat där för de små barnens skull. :rolleyes:

Vad gör man då? Jo, skickar dit ingenjörerna från Instituto Technologico så att det blir ordentligt åtgärdat. Dessutom gör man en instruktionsvideo så att gemene man klarar av att bygga om sin anläggning så att den möter myndigheternas krav. (y)

Det är för lite sånt i Sverige...
Svar på #2424


Här hemma i präktiga Swedala så förlitar vi oss på en enda ynka tråd som ska sitta ihop ända bort till transformatorns jordtag.
Förvisso diskuteras det enskilda jordtag men för det mesta så viftas det bort här på forumet som fullständigt onödigt, vi har ju PEN.
Detta troligen avsides land så tar man tag i saker och ting och ordnar sin egen säkerhet för säkerhets skull utan att förlita sig på någon annans tråd.
Jag tycker detta var ett föredömligt sätt och Elsäkerhetsverket borde upplysas om denna förträffliga instruktionsvideo.
Det heter ju att jorda så det här är väl helt rätt.

Prutte
 
Äh, det blir osynligt nästa gång de målar om! (y)
 
LGG-01 skrev:
Kanske inte värsta el-kopplingen men snyckt, NEEEEJ


[bild]
Klamrarna verkar sitta exemplariskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.