Gabbe1 skrev:
Jag kan som exempel nämna att jag aldrig hade renoverat eller byggt ett enda hus innan jag gjorde det för första gången.
:D :D:D +1 på det!
 
R
Era löner verkar väl rätt normala för många Svensson. Att bygga nytt med den lönen borde inte vara något problem men det beror förstås på var man ska bygga huset. Det som är det intressanta är vad den månadsvisa kostnaden kommer ligga på för er.
Om vi säger att ni ska låna 3.000.000:- och räntan är låg på 3% så blir det 7500:-/mån (jag har ej räknat med skattejämkning). Lägg till ett par tusenlappar till för el,vatten,sophämtning, bredband, tv, försäkring så hamnar ni på strax under 10.000kr i månaden i boendekostnad. Jämför det med ert nuvarande och se om det går ihop sig.

Vad man inte får förglömma när man köper hus är att lagfart tillkommer på 1,5% av köpeskillingen dvs ca 46.000kr i detta fall på köpeskilling 3.000.000:- samt pantbrev på 2% (60.000:) samt att bygglov, indragning av el, telefoni osv också kan tillkomma med ca 100.000:- beroende på var i landet man bygger. Dvs hela 200.000:- som man inte kan använda i kontantinstatsen.
 
Redigerat:
Vi valde bort alla hus som var halvrenoverade och köpte istället ett hus med totalt renoveringsbehov. Så här med facit i hand gick det bra men det byggde på att vi räknade med att "allt" verkligen behövde renoveras.

Vi gjorde två besiktningar av huset och satt av stora belopp till renoveringen: 100 till dränering, 150 till badrum, 100 till taket, 100 till köket, 80 till garaget, 50 till trädgården, 50 till två luftvärmepumpar, 40 till isolering, 50 till källaren 30 till hallen o s v. På så sätt kunde vi köpa ett relativt billigt hus men ändå inte råka ut för några direkta överraskningar.

Vi har också lärt oss oerhört under våra renoveringar och det är något som vi har stor nytta av nu när vi planerar att bygga nytt hus.

/Krille
 
luscious skrev:
Sen kan man väl anlita en egen besiktningsman också?
Man ska anlita en egen besiktningsman.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag tycker inte att brist på kunskap är någon som motiverar att välja nyproducerat, tvärt om. Det krävs mycket kunskap och driv från köparens sida för att:
1. Välja lämplig byggare
2. Utforma beställningen så huset i slutändan blir så som man vill ha det.
3. Säkerställa att man verkligen får det man beställt

Efter alla trådar här på forument som handlar om strulande hustillverkare, hantverkare, konkurser, bakfall, reklamationer, mm mm så känns det ju som att begreppet "nyckelfärdigt" mest är ett fantasibegrepp.

En något cynisk betraktelse från mig:
Köp ett renoveringsobjekt - du får lära dig att snickra och måla
Köp nyproducerat - du får lära dig en massa om jurudik och rättsprocesser


Letar man runt lite kan man hitta guldkorn på begagnatmarknaden där man kan flytta in utan att behöva börja riva i varje vrå.
Vi (26 och 28 år gammla) köpte förra året ett hus av en äldre pedantisk herre som bott där med sin familj sedan huset var nybyggt 1968. Herren har alltid behandlat huset som sin ögonsten sedan dess och inte snålat/slarvat med underhållet men inte heller försökt sig på något extravagant. De flesta ytskick är orginal och i vissa rum sedan 80-talet men felfria i skicket(man fick inte kliva på och repa tröskeln när man gick in) och neutrala i färgerna.
Vi flyttade in direkt utan att göra någon och har sedan dess tapetserat om sovrummet då vi inte gillade den rosa färgen. Satte upp beiga tapeter från en utgående kollektion, kostnad 500:-. (Vi har även påbörjat lite renovering i källaren men mest i förebyggande syfte och ej pga något akut)

Stora plus vid köpet var: nytt tak med 15 års garanti, nytt vattenburet värmesystem med fjärrvärme, nya vitvaror och en fantastisk grönskande trädgård. Köksstommarna och luckorna är för övrigt orginal -68 med lite modernare bänkskivor och handtag. Fungerar hur bra som helst. Vi trivs fruktansvärt bra och har tidplan på att renovera högst ett rum om året så hinner vi njuta lite av livet också.

Andra kandidater i var:
Ett något mindre hus men i ett av stadens mer "finare/hypade" områden. Samma utgångspris men fruktansvärt vanskött. Trasigt tak, röklukt inomhus sönderslaget badrumsporslin och hundkiss i källaren. Ser framför mig gråa hår, noll fritid och noll kronor på kontot om vi istället valt detta hus. Sådana hus kan vi väl enas om bör kallas renoveringsobjekt? :)

Kikade även på ett mindre kedjehus som var delvis renoverat men det kändes som att fel saker prioriteras. Säljaren hade strösslat friskt med klickgolv, fuskpanel och vitfärg samt slagit upp ett stort inglasat uterum. Det kändes som att halva stan var på visningen och vid budgivning drog priset iväg till ca 1 miljon över snittet för det området. Det var bara omdränerat på framsidan för på baksidan stog det ju ett fräscht glänsande uterum. Tror att en hel del oförutsedda kostnader gömde sig i det huset.

Leta länge och väl så hittar ni säkert fint begagnat hus med goda förutsättningar för ett billigt och bra boende. Börja gå på visningar redan nu så hinner ni lära er massor fram till den dag ni står där med sedelbunten i handen.
 
Har inte så mycket att tillföra egentligen men stämmer det verkligen att löner på 22 respektive 24500 före skatt är medellöner? Jag trodde snarare det låg uppåt 29-30?
 
vectrex skrev:
Har inte så mycket att tillföra egentligen men stämmer det verkligen att löner på 22 respektive 24500 före skatt är medellöner? Jag trodde snarare det låg uppåt 29-30?
Det beror nog mycket på vart man bor.
 
Lönestatestik från 2011:

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____303237.aspx

280 380kr (män) är medellönen för samtliga inom spannet 20-64år, dvs 23 365kr/mån (2011)
241 345kr (kvinnor) är medellönen för samtliga inom spannet 20-64år, dvs 20 112kr/mån (2011)
 
Redigerat:
Japp det stämmer, medellönen i sverige ligger kring 29 tusen. Medelinkomsten ligger dock betydligt lägre, det är ju många som jobbar deltid, är arbetssökande, sjukskrivna osv. Jag skulle tro att medellönen också ligger högre i Stockholm och storstäderna än på mindre orter. 22000 resp 24500 är dock inte på något sätt fattigt - ni har råd med ungefär samma svenssonliv som alla andra svenssons.

Statistiken som Pelk länkar till ovan avser förvärsinkomst, inte månadslön.
 
Redigerat:
Ett betydligt mer intressant värde är ju medianvärdet, då slipper man att alla miljardärer höjer värdet så mycket. Så kolla p50-värdet istället
 
R
återgå till frågan istället =)
 
Våra löner är det de är så det är knappast något vi behöver diskutera mer ingående :)
 
Jag är tyvärr skeptisk till era drömmar. Bara det att ni helt plötsligt ska börja spara från att inte ha haft något sparande alls känns inte trovärdigt.
Jag förstår att ni gärna vill men var realistisk och börja med att prata med en bank om lånelöfte och sådant så får ni se vad som kan åstadkommas.
 
rattens skrev:
Jag är tyvärr skeptisk till era drömmar. Bara det att ni helt plötsligt ska börja spara från att inte ha haft något sparande alls känns inte trovärdigt.
Jag förstår att ni gärna vill men var realistisk och börja med att prata med en bank om lånelöfte och sådant så får ni se vad som kan åstadkommas.
Vi har absolut haft ett sparande men gått till oförutsedda saker som en oväntad långtidssjukskrivning för oss båda. Och hurvida någon annan tycker det känns realistiskt eller ej bekommer mig egentligen inte. Vi lägger idag flera tusenlappar på en nöjesbil som vi eg inte behöver, pengar som nu kommer läggas på huskontot.
 
Ni ska verkligen lycka till med era drömmar. Drömmar är ju till för att förverkligas som det heter.
 
  • Gilla
maro7469
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.