Hej!
Kanske är fel forumdel, men jag gissar att kompetensen finns här. Jag planerar att dra lite nätverkskabel i huset och tänker dra en del i kabelkanaler längs taket och genom väggen till nästa rum. Hur gör man bäst för att få hålet så nära själva hörnet på väggen som möjligt? Finns några bra trick för att komma åt utan att chucken tar emot i väggen?
Tidigare ägare hade dragit telekabel som mynnar ca 5-6cm från hörnet och det ser ju bedrövligt ut.

/Fredrik
 
Festool har väll nån bra chuck
 
Låååångt borr som vinklas lite så maskin kommer ut från väggen?
 
Långt borr + borra från båda hållen kanske? Kräver visserligen bra precision för att mötas på mitten.
 
Lång borr som man "kurvar" med, fungerar fint om det är trä i väggen!

Brukar förborra med typ 8mm för att hamna rätt, sen borra upp från respektive håll med grövre borr.
 
Som VikHe skriver. Långborr som du kan flexa.
 
Varför dra kablarna längs taket? där syns det ju mest hur du en gör.
 
Långborr alt förlängare även om de är lite sladdriga och att "chucken" kan vara ivägen spec för småborr.

Bra borr är de med "gängor / vingar" i spetsen. Biter som fan i trä.

Jag skulle dra det i möjligaste mån längsmed en golvlist och göra fina egna hörn eller köra med hörnbitar etc. Endast lite dyrare lister har dessa då.
 
Jo, längs/bakom golvlister hade ju varit snyggast, men nu är det två dörrar som i så fall måste rundas, så jag gör nog ett försök med långborr.
Ev. kanske lyxa till det och sätta bakom taklisten?
 
Jag såg för många år sedan en verklig mästare i att borra nära hörn. I betongbjälklag borrade en kabelTV installatör mellan våningarna. Han satte borren nästan ända inne i vinkeln, borrade kraftigt snett in i väggen. När borren hade kommit en bra bit på väg så tryckte han upp maskinen mot väggen, så att borren böjdes. Av kraften började spetsen
på borren att arbeta sig utåt igen, och borren kom ut nästan perfekt i väggvinkeln på våningen under.

Det blev alltså ett bågformat hål.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
fredrik.johansson skrev:
Ev. kanske lyxa till det och sätta bakom taklisten?
Nej, så kul ska vi inte ha det.

//Patrik
 
Vid dörrar brukar det oftast finnas en glipa mellan karm och regel. Där borde du kunna lägga kabeln om du kan lossa på dörrfoderna utan att skada färg eller tapet.
 
Patrik_Hed skrev:
Nej, så kul ska vi inte ha det.

//Patrik
Citerar mig själv.
Såg nu att det handlade om data och inte el, då är det väl inte fullt lika blodigt.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.