Hej,

jag har 10 element där jag behöver byta termostater. Jag antar bytet även behöver omfatta koppel mm. Vad bör jag ca räkna med att detta totalt kostar? Allt mitt ROT är dessvärre förbrukat....

Buggaren
 
Om du kan så lägg ut en bild på radiatorn, är det bara radiatorventil med termostat som skall bytas så, räkna med 400-600kr i mtrl per st. Arbetstid 5-8tim skriver jag med risk att bli påhoppad för inget är "bara" i denna värld, men montören som kommer vet inte alltid förutsättningarna, möbler, sängar osv. kan vara ivägen, stor fördel om husägaren tar bort möbler så att man slipper agera möbelflyttare.

mvh
 
Tack för tipset! det låter helt ok. Jag har inget ROT kvar så det blir väl lite dyrare, men problemet är att jag bor utanför Lund i Skåne och där verkar inte finnas någon butik...

Buggaren
 
Krilleman
Om du har koppel så går det absolut att bara byta ut radiatorventilen och termostaten! Är alla radiatorer av samma modell?

Lägg upp en bild som Spekerök skriver, så får du ett mer korrekt svar och kan själv kolla runt på lite priser på grejorna du behöver!
 
Hej,

radiator.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser de ut...jag gissar att det är "original" från 1974 då huset byggdes...hela systemet är av "enrörstyp", elementen är kopplade i serie på slingan.

Buggaren
 
Krilleman
Oj vilken suddig bild! :D

Ta en skarpare bild på denna delen så man ser hur din vinklade termostat är ansluten i 12mm röret:
radiator2.jpg
 
Bör inte vara några problem att bara byta termostaten till en ny motsvarande den Honeywell som sitter där nu. Koppel och ventil är säkert helt ok, ser ju ut som nya. Inte dyrt heller och lätt att göra själv.
 
OK, tack. Här kommer även en bättre bild...

Buggaren radiator2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Med tanke på åldern skulle ha bytt hela reglerdelen och termostaten, men det kanske bara är en yrkesskada...

Alternativ 3:

Reglerdel 3780 eller 3781 hos rinkaby 129:- (kapas efter behov)
Termostat - 3792 160:-
M22x12 - 2859 - 19:-
 
  • Gilla
Missionären
  • Laddar…
Hej,

tack för tips om material. vad jag förstår så kan jag om jag är normalt händig byta dessa själv efter en bra instruktion? Mn hur är det avstänging av vatten, cirkulation mm (och sen uppstart igen), luftning mm?
 
Byt du bara termostaterna då behöver du inte tänka på avstängning mm. Lossa några och kolla hur ventilen verkar dvs det stift som påverkar inre delarna i ventilen. Är de lättrörliga och ser tätt och bra ut runt packboxen blir det inte bättre av att du byter till nya. Kan vara ett enkelt steg att börja med och behövs mer har du då redan hälften av materialet redan.
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
Krilleman
Fördelen med att bara byta termostaten är ju självklart att slippa tappa ner + lufta systemet!

En bra adapterfolder hittar du här

Skillnad på bara termostatbyte kontra allt nytt:

Bara termostatbyte med korrekt adapter - 189x10=1890
Alt 1 : 508,7 x10=5087:-
Alt 2 : 590x10=5900:-
Alt 3 : 308x10=3080

Så 119:- extra (alt 3) för en radiator, kontra bara termostat+adapter, (1190:- för alla + en tub locher) och att få kompletta termostater nya är ju inget att tveka på, det är billigt enligt mig! (y)

Men visst, man kan köpa adaptrarna och en termostat och prova! Tänk då bara på att köper du MMA termostat (tex 3792 på rinkaby) så kan du bara köpa MMA-reglerdel senare!

Beträffande lite guidning för att byta detta är det inga problem. Med lite bilder på din panna/VP så löser du det själv. Och självklart kan du då inte ha tummen mitt i handen, utan snarare se dig själv som händig!
VVS kunnigt folk finner du flera här på forumet!
 
Redigerat:
Det behöver inte rinna ut så mycket vatten när man byter ventil (om det behövs/går) heller. Kopplet verkar ha avstängning. Öva på övervåningen först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.