Hej,

vi funderar på att byta bänkskiva i köket. Jag är av uppfattningen att det är ett lite större projekt medan frun menar att det inte borde vara så svårt, det finns billiga bänkskivor på IKEA etc. Vår nuvarande bänkskiva har en underlimmad vask som jag inte hade tänkt byta. Tänker att det kan vara svårt att "lossa" den samt att man inte själv kan underlimma den på den nya bänkskivan? Tänker även att kakeln som vi inte heller vill byta kanske följer med då vi bräcker loss bänkskivan? Någon som har gjort ett bänkskivebyte "enbart"? Det är ju på ett sätt lättare när man byter hela köket.

Buggaren
 
Vi bytte bänkskivor för 2 år sedan men då rörde vi inte diskbänken då den är en "hel" diskbänk.
De vanliga bänkskivorna var det inga problem alls att byta. De satt skruvade underifrån så jag lossade bara skruvarna och tog bort skivan. Den totala kostnaden för oss blev ca 750kr för sammanlagt 3m bänkskiva. Ett väldigt billigt sätt att förnya köket på om du frågar mig.
 
Men hur tänker ni göra med skivan som har den underlimmad diskhon, ska den skivan vara kvar i helhet eller ska ni göra någon specialskarvning? Att försöka med specialskarvning är inget jag skulle ge mig på utan större erfarenhet, vatten tar sig in på de flesta ställen.
Att byta skivor utan att skada kakel brukar gå bra, man skär bort silikonfogen. Och att ni väljer skivor som inte är tjockare.
Sedan beror det på om skivorna enbart är skruvade eller om man även limmat.
 
Ska det bli bra får ni nog byta även diskho och den skivan som diskhon sitter i.
Ska den nya vara underlimmad så får en sådan specialbeställas annars så är det bara att köpa diskho/diskbänk o skivor och sätta dit.
 
Hej,

tack för svar, jag h¨åller absolut med om att det är ett billigt sätt att förnya köket. Mitt problem är min underlimmade vask....hur får jag loss den? och (framför allt) hur får jag dit den i en ny bänkskiva...? det är väl inget man själv fräser ur gissar jag.

Buggaren
 
Som jag skrev, du måste byta ut både skivan i vasken och beställa en sådan färdiglimmad enhet om du fortfarande vill ha underlimmat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.