Hej!

Är i husbyggartagen och funderar på det här med fasadbelysning. Vår elektriker säger att det är viktigt att armaturen är i gjutgods och inte i pressad plåt. Detta är begrepp som jag inte är så familjär med. Anledningen till att pressad plåt ej var att föredra var enl honom att de snabbt blir fula. Men är tex denna lampa pressad plåt:
http://m.jula.se/vaggspotlight-tin-maxi-422290

Elektrikern tycker att jag ska köpa såna här för 1400 st av honom. Jag tycker att det är lite dyrt!

http://www.ledshopen.se/vaggarmatur-menton-2-outdoor-uppnerljus-230v-ip65.php

Mvh Thomas
 
Ja du, är armaturen gjord för utomhusbruk så spelar det mindre roll i vilket utförande den är.
1400:- för en armatur är rena rånet. Och även 895:- är över min smärtgräns iaf.
 
Led-spots i takfoten kanske kan vara ett alternativ? Beror ju lite på vad man har för material och färg på väggarna. Riktigt snyggt med kallvita spots på mexitegel.
 
snaggletooth skrev:
Ja du, är armaturen gjord för utomhusbruk så spelar det mindre roll i vilket utförande den är.
1400:- för en armatur är rena rånet. Och även 895:- är över min smärtgräns iaf.
Men den dyrare är i 50w och den billigare i 35w, kommer det att ha någon betydelse när jag kör LED 5 W? Alltså blir det starkare sken i den dyrare?
 
Då båda två är armaturer med lösa ljuskällor, så är angiven effekt endast en max-effekt, dvs den värme armaturen tål som mest.

Hur mycket ljus du får ut beror till största delen på vilka ljuskällor du sätter i armaturen.
5W LED Gu10 kommer att lysa lika mycket i båda armaturerna.
 
Jag har 5 st av den billigare Julavarianten, fast i borstat stålutförande. Suttit i snart 4 år, ser nya ut fortfarande.
 
Jag har 3w led spottar i takfoten.
Nu är de omvinklade så de lyser upp mer av väggen

bild-32.jpg
bild-34.jpg
 
Menton 2 är som en dröm att montera jämfört med tin maxi. Han vill nog slippa bli förbannad på jobbet;) be han ge dig ett bättre pris, för de kan han nog.
 
Tack för tipsen. Köpte en snarlik den på Jula på Biltema. 149 kr/st. Endast 10 ggr billigare än elektrikerns alternativ!
 
Enda gången man kan glädjas åt att biltemas variant är billigare är när man slipper montera den själv :)

Fungerar säkert helt okej om den monteras över rörutlopp, men helt ogenomtänkt konstruktion vad det gäller att gå in med kabel från utsidan...
 
  • Gilla
PacoUmea
  • Laddar…
VikHe skrev:
Enda gången man kan glädjas åt att biltemas variant är billigare är när man slipper montera den själv :)

Fungerar säkert helt okej om den monteras över rörutlopp, men helt ogenomtänkt konstruktion vad det gäller att gå in med kabel från utsidan...
Fast jag utgår ifrån att det inte blir en massa synliga kablar när dom gör det i samband med att huset byggs, eller tänker jag fel där?
 
Det du ska kontrollera mot din husfasad är vilken spridningsvinkel som armartur/lampa har och hur tätt de ska sitta, med "färgton" på ljuset utifrån din färg på fasden. Har du vita eller blå fasad kan en en kallare färgton göra sig bättre än en varm ton och på en röd eller gul fasad kanske en varmare färgton bli snyggare.
Sätter man t.ex. ljuskällor med smal ljusbild och för tätt så kan din fasad se randig ut och likna en julbelysning, men det är ju en smaksak. Själv tycker jag det ser hemskt ut, men de husen är inte så vanliga ska jag villigt erkänna.
Sedan kan man också välja olika ljusstyrka och bredd på ljusbilden nedåt fasaden och det som lyser upp mot takfoten. Kan vara snyggt med lite bredare uppåt. Väljer du en armatur där lampans reflektor styr ljusbilden så kan du prova dig fram med "färgton", vinkel och styrka.
Med en LED-belysning där dioderna är inbyggda så blir det som du köpt.

Materialet i armaturen har knappast någon betydelse då de oftast sitter skyddade under takfot och de flesta är gjorda aluminium eller rostfritt, kan väl vara lite plåt i själva infästningen, men skulle säga att den delen är inget problem. Och visst är själva installationen mera eller mindre krånglig beroende av fabrikat.
 
Redigerat:
AndersS skrev:
Det du ska kontrollera mot din husfasad är vilken spridningsvinkel som armartur/lampa har och hur tätt de ska sitta, med "färgton" på ljuset utifrån din färg på fasden. Har du vita eller blå fasad kan en en kallare färgton göra sig bättre än en varm ton och på en röd eller gul fasad kanske en varmare färgton bli snyggare.
Sätter man t.ex. ljuskällor med smal ljusbild och för tätt så kan din fasad se randig ut och likna en julbelysning, men det är ju en smaksak. Själv tycker jag det ser hemskt ut, men de husen är inte så vanliga ska jag villigt erkänna.
Sedan kan man också välja olika ljusstyrka och bredd på ljusbilden nedåt fasaden och det som lyser upp mot takfoten. Kan vara snyggt med lite bredare uppåt. Väljer du en armatur där lampans reflektor styr ljusbilden så kan du prova dig fram med "färgton", vinkel och styrka.
Med en LED-belysning där dioderna är inbyggda så blir det som du köpt.

Materialet i armaturen har knappast någon betydelse då de oftast sitter skyddade under takfot och de flesta är gjorda aluminium eller rostfritt, kan väl vara lite plåt i själva infästningen, men skulle säga att den delen är inget problem. Och visst är själva installationen mera eller mindre krånglig beroende av fabrikat.
Fast det här med sken styrs väl helt av vilken typ av lampa jag väljer? Iofs kanske inte spridning på själva ljuskäglan gör det och i det fallet så har nog Menton bredare ljuskägla än Biltemas. Nu ställde du till det för mig... :)

Hur svårt är det att byta armaturer om man är missnöjd. Är det inte bara att pröjsa en elektriker 1500-2000 och köpa nya armaturer, typ Menton?
 
Vad menar du med "sken" gällande armatur/lampa?
Utifrån färg på fasaden väljer vilken ljusfärg du önskar på lampan/LED, varmvit,vit och kallvit (sedan kan även dessa variera i olika färgtemperaturer, t.ex, beroende av fabrikat.
Sedan väljer du spridning av ljuset som anges i olika vinkelvärden beroende av vilken lampa/LED du väljer.
Se länken till sajten där du hittade armaturen Menton men olika lamp/LED varianter.
http://www.ledshopen.se/led-gu10-230v.php
Och du väljer även ljusstyrkan på lampan/LED.
Allt detta påverkar hur ditt hus kommer att se ut med belysningen på.
Tyvärr börjar nog ett inköp som du gör med att man diskuterar materialkvalite i armaturen och pris på dem mera än hur utseendet ska vara när det är färdigt.
Hur vill du att ditt hus ska se ut upplyst på kvällen? Eller har husfirman ett färdigt förslag som du kan utgå från?
 
AndersS skrev:
Vad menar du med "sken" gällande armatur/lampa?
Utifrån färg på fasaden väljer vilken ljusfärg du önskar på lampan/LED, varmvit,vit och kallvit (sedan kan även dessa variera i olika färgtemperaturer, t.ex, beroende av fabrikat.
Sedan väljer du spridning av ljuset som anges i olika vinkelvärden beroende av vilken lampa/LED du väljer.
Se länken till sajten där du hittade armaturen Menton men olika lamp/LED varianter.
[länk]
Och du väljer även ljusstyrkan på lampan/LED.
Allt detta påverkar hur ditt hus kommer att se ut med belysningen på.
Tyvärr börjar nog ett inköp som du gör med att man diskuterar materialkvalite i armaturen och pris på dem mera än hur utseendet ska vara när det är färdigt.
Hur vill du att ditt hus ska se ut upplyst på kvällen? Eller har husfirman ett färdigt förslag som du kan utgå från?
Med "sken" menar jag att ljusbilden blir bredare, alltså inte julgransbelysning-stuket. Men det kanske regleras av vilken lampa jag sätter i min biltema-armatur?

Det finns inga färdiga förslag från husfirman. Jag vill nog ha ett ganska bred ljusbild. Tror jag,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.