Provar med byggnadsvårdsforumet även om golv-delen kanske också skulle passa.

Vi råkar ha möjlighet att få ett gammalt överblivet gediget paralellsågat skurgolv. Troligtvis andra hälften av 1800-talet. Detta är förstås mumma för en byggnadsvårdare :). Vi är bra sugna på att byta ut ett av våra halvmoderna (60-70-tal) lackade trägolv mot detta.

Dilemmat är bara att golvet har en grov och ojämn undersida där det också bitvis är urhugget för de gamla golvåsarna. Det verkar som att man i det gamla hus som det kommer från mer eller mindre har anpassat varje golvplank individuellt efter åsarna. Där golvets undersida inte har urtag för de gamla åsarna så är det ojämnt och bitvis runt och okantat. Verkar som man bara sågade och hyvlade ena sidan av golvet. Frågan är hur man ska göra för att på ett någorlunda smidigt sätt kunna lägga in detta i ett rum där golvreglarna ju förstås kommer sitta på andra avstånd än de befintliga urtagen? Även om jag brukar hålla rätt mycket på byggnadsvården så verkar det för mig som ett evighetsarbete att göra samma sak som "1800-talsgolvläggarna" och anpassa varje plank individuellt efter ett antal åsar.

Min bästa idé är som följer. Först får man se till att ha ett hyfsat jämnt och rakt bjälklag. Vilket avstånd det blir mellan reglarna beror lite på hur det ser ut under det befintliga golvet, men kan tänka mig att det reglades på modernt avstånd i samband med att nuvarande golv lades in. Därefter mäter jag ut var varje regel hamnar på planken. Rummet är inte bredare än att jag inte borde behöva skarva något så reglarna hamnar på samma ställe på alla golvplank. Sedan blir det till att hugga eller fräsa ur en bit på varje golvplank där reglarna hamnar så att de får precis samma tjocklek vid varje regel.... Här får man då mäta sig fram till ett tjockleksmått som fungerar överallt. Därefter borde det bara vara att lägga golvet mer eller mindre som vanligt. På sätt och vis blir ju detta också att anpassa varje plank individuellt men skillnaden är att jag kan göra på samma sätt på alla och inte behöver pröva mig fram urtag för urtag och golvplank för golvplank som man ju måste ha gjort med ett ojämnt bjälklag.

Nu är ju det en hel del pyssel med denna process men känns i alla fall som en rätt idiotsäker medod, bara man är nog med att mäta in reglarna och tjockleken. Men jag tar gärna emot andra smidigare idéer om hur ett sådant här golv kan läggas in på ett någorlunda modernt reglat bjälklag? Kanske är det någon här som gjort något liknande?

Bifogar en bild på golvet också även om man inte ser undersidan så tydligt.
 
  • Gammalt golv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi lade in ett liknande golv fast kilsågat på ett nytt bjälklag för några år sen. Jag kilade med små passbitar så att det blev någorlunda jämt på ovansidan, det gick faktiskt ganska fort men är ju lite pyssel som sagt. Skruvade fast det provisoriskt, skruvarna ska bytas till smidda spik när andan faller på.
Din metod att fräsa fungerar nog också, kanske med hjälp av någon gigg. Det som skulle kunna ställa till problem är ju om det finns spik eller gruskorn kvar i planken.
Tyvärr var golvet så slitet så jag var tvungen att slipa det sen.
 
Du kan inte hyvla brädorna då? Det tänkte jag göra med mitt
 
Jag hade precis samma bekymmer för några år sedan, min lösning blev följande:
Jämnade till brädorna med att såga dem på högkant i ett kedjesågverk.Så det blev samma tjocklek över hela brädan.
Efter det så fräste jag ett spår på respektive sida av brädan.
Sågade efter det till en fjäder som jag slog in längs hela brädan så det blev "spåntat" när jag la i golvet.
Tänkte spika fast det efter det satt sig, har fortfarande inte gjort det efter ca 5 år.
Var ett jäkla jobb med blev ganska bra faktiskt.

PS var noga med att ta bort gamla spik och järnnoter innan..
 
Tack för svar.
@Nybyggarn: Att lägga kilar istället är förstås en variant. Med en rätskiva för att kontrollera rätt höjd kanske man kan vara hyfsat säker på att få det jämnt. Går ju mycket snabbare att komma igång så än att först fräsa ur för varje regel. Å andra sidan måste det ju en hel del pusslande vid varje regel under läggning vilket känns som det måste ta sin tid. Vissa plank som är lite rundade under lär också kräva lite mer avanverade kilar (eller snarare "skålar"...).

@Flöjten5: Jag har tyvärr inte tillgång till någon planhyvel, vilket väl är vad som behövs. Vad jag hört är inte hyvlerierna så sugna på att ta emot gamla golv. En lite sten eller spik i golvet kan förstöra hyvelstål för många tusenlappar...

@ grävling-76: ett kedjesågverk hade förstås varit någonting :). Nu har jag ju tyvärr inte sådant heller. Spontat är det redan så det biten är lugn.
 
Redigerat:
Har kommit fram till att det är kilarna som gäller, eller salningar, av flisor, masonit, tjärpapp och vad det nu kan behövas. Ska snart lägga in ett golv igen som verkar vara ungefär som det du beskriver. Rätskiva, flisor, två man. Många timmar...
 
Jag tog bort mitt gamla kilsågade golv och la in nytt bjälklag under och mitt plankgolv hade helt olika dimensioner i tjocklek och var uthuggna efter gamla bjälkarna. Efter nya bjälklaget var lagt mätte jag ut på baksidan av plankorna var bjälkarna skulle vara. Sedan ställde jag in kap och gersågen på samma höjd för alla och sågade täta snitt där bjälken skulle vara och stämde ur. Blev kanonbra och var inte så svårt :)
 
@ChrissE
Låter ju som du gjort ganska precis såsom jag tänkte man skulle kunna göra. Kul att höra att det funkar. Undrar dock om jag har någon djupinställningsmöjlighet på vår kap- & gersåg (Bosch pcm 8 tror jag det är)... Skulle ju onekligen göra det riktigt smidigt.
 
Macarus skrev:
@ChrissE
Låter ju som du gjort ganska precis såsom jag tänkte man skulle kunna göra. Kul att höra att det funkar. Undrar dock om jag har någon djupinställningsmöjlighet på vår kap- & gersåg (Bosch pcm 8 tror jag det är)... Skulle ju onekligen göra det riktigt smidigt.
Jo det tror jag finns på den, brukar finns djupstopp på dom flesta kap o gersågar. Sen är det ganska marigt att få ihop plankgolvet utan stora springor. Jag gjorde såhär. Först snörslog jag kanterna för att få en absolut rak linje, sen sågade jag efter linjen med sänksåg. Efter det fräste jag spår (not) på på båda sidorna av plankan och sågade ut lös fjäder av tunn plyfa. När jag la golvet såg jag till att det var torrt 8-9% och la sedan hela golvet, vissa fick man bruka lite våld för att få ihop. Sen lät jag golvet ligga ett år och sedan spikade jag med klippspik ev kan du skruva i några skruv så att golvet inte glappar sen ta ur skruven och spika i det hålet när det blir dags!
lycka till :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.