Hej

Vad är den stor skillnaden mellan Assas ovala och runda cylindrar bortsett från formen.

Tex 711 vs 701

Jag har en dörr som har ett runt hål för cylinderns men av någon anledning så har de levererat en oval Assa cylinder. Jag har två dörrar till men där har jag den runda cylinder.

Vad jag kan se så kan man plombera skruvarna för 711 men ej för 701 så då känns den runda cylindern säkrare. Kistan är en Assa 2002.
 
Skillnaden i säkerhet är större. 711 eller 712 (dubbelcylinder) skruvas fast med 4st höghållfasthetsskruvar. Detta är svårare att forcera än en oval cylinder. Har du en 2002 låskista ska du absolut ha en rund dubbelcylinder...
 
Tack för svaret

Är det värt att lägga 1200kr på en 712 om jag redan har den ovala?
 
Har du inget annat extralås (tillhållarlås) på dörren hade jag gjort det. En oval cylinder ger tyvärr inte mycket säkerhet...
 
Kostar den såpass? jag köpte runda varianten av massa d12 (1211), och den kostade 5-600. Men du kanske ska ha dubbla för in- och utsida i och för sig.
 
Reklamera felleveransen.

Annars så hittar du väl 712 för 8-900.
 
Ja, det skall vara dubbla. Hittar för runt 900 plus tillbehör
 
JPM skrev:
Skillnaden i säkerhet är större. 711 eller 712 (dubbelcylinder) skruvas fast med 4st höghållfasthetsskruvar. Detta är svårare att forcera än en oval cylinder. Har du en 2002 låskista ska du absolut ha en rund dubbelcylinder...
En fundering då jag inte vet om ts bor i hus eller lägenhet.
Men har två eller fyra skruvar gällande låscylinder i en ytterdörr så stor betydelse om det gäller hus? Hur ofta är lägger man här krut på att bryta bort själva låscylindern för att komma in?
Tänker i praktiken.
 
Kombinationen av en rund cylinder och fler skruvar måste väl göra att det är svårare att knäcka hela cylindern med polygrip eller rörtång jämfört med en oval cylinder?
 
jtl skrev:
Kombinationen av en rund cylinder och fler skruvar måste väl göra att det är svårare att knäcka hela cylindern med polygrip eller rörtång jämfört med en oval cylinder?
Men du monterar en cylinder med cylinderring/låsskydd med samma skyddsklass och du får inget grepp om cylinder med polygrip/rörtång om det är riktigt monterat. Så jag ser inte det som lättare jämfört med rund cylinder.
Så grundfrågan kvarstår gällande et hus som oftast har fönster och altandörrar mera lättillgängliga och av klenare konstruktion om man väljer att försöka bryta bort en låscylinder av rätt skyddsklass.
 
Du behöver inte lägga något krut på det. Bryta bort en oval låscylinder är mycket enkelt, speciellt då många är felmonterade.
 
Det är till en stuga. balkongdörren. Till den ytter dörren är det en rund cylinder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.