Har borrat till köket nu och 100 mm går dit men sen röret går genom golvet kan jag gå upp till 125mm och montera en flex ljuddämpare borde funka bra tror jag utan att ha nån som helst koll:) Hur räknar man ut flödes hastigheten i ett rör ? Tar gärna emot tips på lathund eller så.
 
Tänk såhär. Om ett visst antal liter luft behöver passera ett tvärsnitt på en sekund så behövs det en viss hastighet för att få förbi rätt mängd. (Vi struntar i ev. tryckförändringar).

Exempel: Ett 100mm rör har en area av d² x pi / 4 = (1dm)² x pi / 4 = 0.76 dm² . Om det skall passera (säg) 10 liter per sekund så behövs det en hastighet på: 10 / 0.76 = 12.73 dm/s = 1.2 m/s (dimensionskoll: dm³/s / dm² = dm/s).

Skälet till att välja dm istf. meter är att en liter (bekvämt) är 1 dm³. Men då får man som lök på laxen svaret i decimeter/sekund. Vill man så kan man räkna allt i meter istället, men då får man räkna både diameter i meter och flöde i m³/s vilket är obekvämt små tal här, det är lätt att tappa en nolla efter decimaltecknet.
 
Toppen(y) har räknat lite och hamnade på 4 m/s i stammen samt avluften läste att under 3 m/s var ok men kommer prova med 125 mm rör har liksom inget val.
 
Du kan ju fundera på att gå upp (rejält) i diameter på avluften om det finns plats där. Då slipper du oljud utomhus. Själv har jag 200mm på mitt utlopp.
 
Har tyvärr inte plats för grövre rör på avluften kan få dit 160 mm men det blir inte riktigt bra vad händer om jag kör med 125 till avluften att ljudet kan öka på utsidan gör inget men vill inte ha oljud på insidan och antar att tryckfallet ökar också men röret blir ca 2 meter långt och första metern tänkte jag ha en 160 mm flexibel ljuddämpare så frågan är blir det så stor skillnad i tryckfall på sista metern som dessutom är rak.
 
Mikael_L
Du kan ju kika lite i min tråd om min projektering.
http://www.byggahus.se/forum/ventilation/187876-projektera-ventilation-franluft-100-65-kvm.html
Tråden kom inte så långt, då det som regel är lite ljummet intresse över att kommentera ventilation här. Det saknas kanske lite kompetens?
Men systemet är i alla fall uppe här i huset nu. Byggt ihop av mig och injusterat av en ventilationskille som samtidigt gjorde ett OVK-intyg.

Det susar lite för mycket i ventilerna för att jag ska se det som 100% lyckat. Men det beror på flödet i själva ventilen och tryckfallet över ventilen. Jag kan inte ställa ner fläkten mer, så tryckfallet kan jag inte göra något åt.
Men när jag sätter igång ventilation på ÖV också så blir det större systemflöde och mindre tryckfall över varje ventil, så då hoppas jag att kapa några dB.
Ev borde jag satt 125-rör till köket med en 125-ventil för ljudets skull.
Men ljudet är långt ifrån outhärdligt. I förra hyresrätten lät det betydligt värre från ventilerna. ;)

I en av mina första länkar finns det en PDF som är ett utdrag ur en rätt OK lärobok skriven av Warfvinge. Jag har lyckats köpa loss den på någon site för begagnad studentlitteratur.
Länken har någon annan satt upp, den krånglar ofta lite för mig, kräver att jag laddar om eller klistrar in den i ett nytt fönster och laddar in.
Men där finns det i alla fall en del bra tabeller över flöden och sånt.
 
Intressant läsning och såg att jag kommer att göra fel direkt. Det stog att det skulle vara 6 gånger diametern mellan avstick Jag kommer att få 2 avstick till frånluftkanaler samt 1 avstick till fläken på ca 1 meter men vad gör man när man drar i befintligt hus ?
 
Idealt är naturligtvis om systemet är uppbyggt så att man slipper strypa onödigt på ett eller flera don för att luftmängden skall bli tillräcklig för det som sitter längst bort utan att fläkten måste ökas. De 6 diametrarna är till för att luften skall hinna få en laminär strömning innan nästa avgrening kommer och är än mer viktigt i tilluftsrör än i ditt fall. På många anläggningar sitter ett antal frånluftsdon på rad med 20 -30 cm mellanrum. Du kommer inte över 2m/s i nåt av 100-rören så nåt ljudproblem kommer inte att komma från dem. Ljud från änden av utblåset från 125-röret kommer det att bli om du inte kan öka dimensionen den sista biten ut genom väggen men annars kommer det att gå bra som du tänkt. Frånluft tas ju ifrån rum där det egentligen skulle kunna vara ett svagt luftljud,som bevis på att det fungerar.
 
Har varit och mätt igen och frånluften kommer bli 100 mm till varje avstick 125 mm där 2 st avstick går ihop och 160 en liten bit + att det blir en 160 mm flexibel dämpare närmast fläkten. På avsticket som går till köket kommer jag gå upp till 125 efter ca 1 meter och montera en flexdämpare. På avluften blir det 160 mm flexdämpare som går ner till 125 mm rör ut genom väggen om det kommer att låta lite från avluften bör inte störa för vi har inga grannar fönster eller ingång åt det hållet och stör det får jag helt enkelt åtgärda det på bekostnad av takhöjd i pannrum men det blir en sista utväg.
 
Satsa på att klämma in så mycket/många dämpare som du kan. Jag har en 160mm flexdämpare på tilluften, och dito på frånluften. Det räcker inte (för mig). Viktigast är tilluften. I rum där man har tilluft upplevs oftast ventilationssus mer störande än i rum med frånluft. Allra bäst är om man kan få in en flexdämpare mellan T-rör/avstick och takventil. (Kommer inte ihåg om det var i denna tråd el någon annan vent-tråd här på forumet som jag läste det, men jag önskar att jag vetat det innan jag drog min ventilation.)
 
Har klämt dit så många dämpare det går forutom i källaren där får det vara odämpat tills vidare fast den före fläkten dämpar ju även källaren.
 
Mikael_L
Jag har bara en dämpare, men däremot valde jag en ganska bra en.

Men så har jag ju bara frånluft att tänka på ... ;)

Och ljudet jag kan höra är jag ganska säker beror på ventilerna själva, ty tar jag bort ventilen så blir det "knäpptyst", dvs inget ljud kan höras ifrån själva kanalsystemet eller fläkten.
 
Men om ljudet kommer från donen kan man inte sänka fläkten eller strypa närmare fläkten och öppna donen mera så ljudet minskar.
 
smurfen72 skrev:
Men om ljudet kommer från donen kan man inte sänka fläkten eller strypa närmare fläkten och öppna donen mera så ljudet minskar.
Då blir det antagligen för litet tryckfall och för dåligt flöde längre bort i systemet. (Har det problemet själv. Inga strypningar och en 100-ventil i ett i övrigt 125-system. Skall fixa det så kan jag balansera bättre och sänka fläkten. Sedan någon gång, när jag får tid... :))

Men som exerg skriver så är frånluftsljud ofta inte *så* störande eftersom donen sitter på dass och i köket och liknande. Där är det sällan tyst ändå, eller det gör inte så mycket om det låter lite (iaf skadar inte lite maskerande vitt brus på dass... ;)). Värre om man måste ligga och lyssna på tilluftsdon i sovrum. Det skulle jag ha mycket mindre tolerans för.
 
Har beställt lite prylar på solidukt men det tar antagligen nån vecka innan jag börjar dra rör ska fixa rördragningen till brine först och pixi borrning lite andra små projekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.