Vi har Oras i hela huset, funkar galant, den älsta är 5 år, den yngsta halvår.
På dusch/badkarsblandarna tycker jag att det är fördel att hela blandaren är inbyggd i plast, det blir mycket mindre risk att man bränner sig vid vv-anslutningen (det är nästan bara mutter/gängan som är utan plasthölje).

Gällande c/c 150 kontra160 är det inte bara avståndet som skiljer, på 150 sitter muttern på blandaren och på 160 sitter gängan på blandaren.
 
P
bjogul skrev:
OK. Blir det billigare om man lägger sig på Europa-standard, 150 cc? Jag antar att detta handlar om huruvida det ska vara 15 eller 16 cm mellan kall- och varmvattenröret?
Nej det blir inte billigare bara större urval.
Och ja det är avståndet mellan mitten av rören som är 160/150mm. CC = Center till Center

Sen ska ni vara uppmärksamma att en del tillverkare skriver att det är en 160cc men i själva verket är en 150 med adaptrar.. Vi köpte en Damixa 160cc men när vi väl fick hem den så var det en 150 med adaptrar. Jag till och med försökte granska ritningar på blandaren som tyvärr var så dåliga så jag kunde inte utläsa om det stod 150 eller 160 men även ringde och frågade så blev det fel. Pratade sen även direkt med Damixa som då sa att dom inte hade direkt några 160cc utan det var adaptrar som gällde. Jag fick lämna tillbaka utan problem.

Nu hade vi satt rören, tätskikt och till och med börjat kakla när vi letade blandare och upptäckte att detta med 160 var lite knöligt. Mora, FMM har riktiga 160cc, Oras vet jag inte... Sen är det nog inte så många andra som har det.
Så rekommendationen är att köp blandare och visa den för er röris så han kan placera rören med rätt avstånd.
 
Oras är ett bra kvalitétsmärke. FMM och Mora har en plats hos de flersta gamla rörmockarna jag känner men Oras är absolut inget skit.
 
TheStills skrev:
Nej det blir inte billigare bara större urval.
Och ja det är avståndet mellan mitten av rören som är 160/150mm. CC = Center till Center

Sen ska ni vara uppmärksamma att en del tillverkare skriver att det är en 160cc men i själva verket är en 150 med adaptrar.. Vi köpte en Damixa 160cc men när vi väl fick hem den så var det en 150 med adaptrar. Jag till och med försökte granska ritningar på blandaren som tyvärr var så dåliga så jag kunde inte utläsa om det stod 150 eller 160 men även ringde och frågade så blev det fel. Pratade sen även direkt med Damixa som då sa att dom inte hade direkt några 160cc utan det var adaptrar som gällde. Jag fick lämna tillbaka utan problem.

Nu hade vi satt rören, tätskikt och till och med börjat kakla när vi letade blandare och upptäckte att detta med 160 var lite knöligt. Mora, FMM har riktiga 160cc, Oras vet jag inte... Sen är det nog inte så många andra som har det.
Så rekommendationen är att köp blandare och visa den för er röris så han kan placera rören med rätt avstånd.
Det är riktigt tråkigt när folk köper 150 blandare utan att säga till. Vi sätter ju ut rören på 160 som är standard i Sverige och även om vi frågar vad det är för blandare så kan vi få till svar:

"Vi har inte köpt den än"
 
Nya moderna blandare (av bättre kvalitet?) kan ha irriterande egenheter. Köksblandare som återfjädrar från varmt vatten till exempel, eller som vår duschblandare som återställer till "kran" från "dusch" varje gång man vrider av vattnet.
 
P
Nu var det ju så att vi gjorde allt själv så man hade ju sig själv att skylla. Men jag har fått höra tidigare att 160cc är "standard".. jo i tidigare i Sverige ja.... och ingen upplyste att det fanns något som hette 150cc vilket är lite konstigt....
 
Intressant med "moderna funktioner", en dusch som ingår i offerten Oras "eco" nånting är miljövänlig på det sättet att vattnet blandas med luft för att ge känslan av högt tryck utan att det går mycket vatten.
- Själv är jag lite skeptisk och gillar högt tryck. Erfarenhet, någon??
 
P
Nyfniken skrev:
... duschblandare som återställer till "kran" från "dusch" varje gång man vrider av vattnet.
Men så funkade det väl förr när man fick sätta på vattnet först och sen dra en spak för att byta till "dusch" som sen hoppade tillbaka till "kran" när trycket/vattnet försvann.. Det är inte så att du köpt en "gammal" blandare? :)
 
TheStills skrev:
Nu var det ju så att vi gjorde allt själv så man hade ju sig själv att skylla. Men jag har fått höra tidigare att 160cc är "standard".. jo i tidigare i Sverige ja.... och ingen upplyste att det fanns något som hette 150cc vilket är lite konstigt....
Därför de vill bara sälja så mycket som möjligt utan någon kunskap eller tanke om vad det är de säljer.
 
TheStills skrev:
Mora, FMM har riktiga 160cc, Oras vet jag inte... Sen är det nog inte så många andra som har det.
Med reservation för att det är ett par år sedan jag kollade. Oras görs bara i cc150 utförande, sedan monterar de excenter adapter på cc160 modellerna. Deras adapter är hårt monterad, går inte att demontera. men blandaren kommer ut längre från väggen pga. adaptern.
 
Redigerat:
TheStills skrev:
Men så funkade det väl förr när man fick sätta på vattnet först och sen dra en spak för att byta till "dusch" som sen hoppade tillbaka till "kran" när trycket/vattnet försvann.. Det är inte så att du köpt en "gammal" blandare? :)
Nejdå. Huset är nytt, liksom blandaren (Oras) som följde med huset.
 
Krilleman
hempularen skrev:
Med reservation för att det är ett par år sedan jag kollad. Oras görs bara i cc150 utförande, sedan monterar de excenter adapter på cc160 modellerna. Deras adapter är hårt monterad, går inte att demontera. men blandaren kommer ut längre från väggen pga. adaptern.
Faktiskt har Oras en duschblandare som man kan beställa färdig med 160cc (inga långa adaptrar) och den bygger inte ut mer från vägg än en 150cc! Ska se om jag hittar den...

Edit:
Mycket riktigt är det den som TS fått offert på! Oras Optima. Bygger inte ut mer från väggen än tex en FMM.
http://www.oras.com/se/professional/products/Pages/ProductVariant.aspx?productcode=7167

Jag har installerat massor av denna i ett höghus för något år sen. Funkar fint!
 
Redigerat:
  • Gilla
bjogul
  • Laddar…
P
Nyfniken: läs smilyn med ironi......

Oavsätt om blandarna är byggda för 160 från början så hade jag val 150 för att kunna välja i framtiden bland ett större urval....
 
Redigerat:
Oras är av bra kvalitet. Är ett stort välkänt märke i Finland. Vet att norrmännen använder mycket Oras också.
 
Om man tittar på dokumentet som Krilleman länkar till så ser man dels att cc160 varianten (7167) är 58mm djup, jämfört med 44mm för motsvarande cc150 modell (7160). På ritningen på sista sidan framgår också att det sitter excenterkopplingar på cc160 varianten.

Nu är kanske inte 14mm extra djup hela världen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.