Så var jag i farten igen  :p .... som inte ens köpt tomten än  ;D

I varje fall....

Den tomt som vi nu synat från topp till tå i över 3 veckor ::) nu är väl utmärkt med såna där rödmålade träpinnar som verkar stämma mycket väl överens med hur tomtkartan från Lantmäteriet ser ut.
Det konstiga är att en av grannfastigheterna ligger precis på tomtgränsen, både huset och en stödmur (eller nån form av mur iaf). Alltså precis på tomtgränsen, något som även säljaren (nuvarande markägaren som styckade av tomten för 6 mån sen) påpekade. Han tyckte t.o.m. att grannen var inne på tomten vi vill köpa.

Vad kan det innebära för vår del?  ???

Det måste ju varit ok då det huset byggdes - annars borde de ju fått klagomål från kommunen vid det här laget (gissar att huset är byggt på 60-talet).
 
Det kan ju innebära att ni måste placera ert hus längre från gränsen än normalt.

Det normala avståndet på 4,5 meter (eller vad det nu är) beror ju på att man av brandskyddsskäl inte får bygga hus närmare varandra än dubbla det avståndet. Om då ena sidan har byggt närmare så antar jag att ert avstånd bör vara 9 meter. Detta är iofs inget jag vet, men eftersom regeln finns av brandskyddsskäl så verkar det väl logiskt att er gräns för bebyggelse blir 9 meter.

Om hans hus sticker in på er tomt, så finns det väl bara 3 alternativ, GIlla läget, fixa någon form av servitut som ger honom rätt till placeringen (och ev tvinga fram en kompensation för det) eller tvinga fram en rivning.

Inget av de 2 sista alternativen lär ju vara något bra sätt att skapa grannsämja, så jag skulle nog välja att gilla läget. Efterssom hans hus har stått så länge så tvivlar jag på att det går att tvinga fram en rivning. Och framförallt så lär ni aldrig få bort honom mer än just över tomtgränsen.

Om det är så att huset står in på er tomt så måste det bero på mätfel på 60-talet eller svartbygge. Kommunen skulle aldrig under några omständigheter gå med på att ett hus byggs in på annan tomt. Även om det är ett svartbygge så är preskriptionstiden 10 år, så idag är det inget svartbygge.
 
Hur som helst så tycker jag att Lilla Sandra bör inte köpa/betala för den biten som grannen inkränker på . Oavsett vems fel det var så är det nu ett faktum som man skall ta hänsyn till när man styckar/säljer nästa tomt, tycker jag.  Skulle inte granen kunna få köpa den remsan som han ändå utnyttjar?
Är det så himla svårt att stycka en fritt tomt? Varför skall nästa köpare  finna sej i att tomtsäljaren vill inte justera ritningar efter verkligheten?
På samma sätt ska tomtköparen finna sej i med det verkligheten att  det står ett hus vid tomtgränsen ( men inte över gränsen).
gaia
 
Vi ser inga problem med att det ser ut som det gör idag förutsatt att det inte kan innebära något senare som ligger oss i fatet! Saken är den att där grannfastigheten ligger ska våran uppfartsväg gå, å just där är inte tomten särskilt bred. Alltså finns inte mycket marginaler ifall man måste hålla vissa avstånd från grannens hus. Däremot har vi tänkt bygga vårt hus betydligt högre upp på tomten, alltså inte i närheten av grannfastigheten. Men man vill ju vara säker på att grannen inte kommer kunna gnälla på vägen.
 
Det ger ju en intressant frågeställning. Om ni bygger en väg nära gränsen så får den inte orsaka skada på grannfastigheten, man kan ju tänka sig att jordtrycket mot deras grundmur ökar osv. Men vad som gäller om vägen orsakar skada på en fastighet som inkräktar på er tomt borde ju vara en annan femma.

Om ni skall bygga vägen nära gränsen så kan det vara viktigt att kontrollera om ni måste göra några större nivåskillnader, det kan ju tvinga fram stödmurar mot granntomten. Och ändring av marknivån med mer än en viss höjd (tror att det alltid är 50cm) kräver bygglov. Och sker det nära gränsen så tror jag inte att det är självklart att man får det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.