Hej!

Ska gjuta om grunden invändigt i huset och behöver er hjälp.

Det är idag en skånegrund som ska gjutas om. Det kommer att läggas 30 cm med cellplast och sedan gjutas med 10 cm betong. Det handlar om 55 kvm. Det är ett enda stort rum med kök och vardagsrum, alltså öppen planlösning. Runt köksön kommer det att vara klinkers (ca 15 kvm) resten blir trägolv.

Nu till min frågor

1. Jag har fått priser på ca 40 000 kr för att lägga vattenburen golvvärme på dessa 55 kvm. Detta har jag inte råd med. De tycker att jag efter gjutningen ska lägga spårskiva, etc. Är detta nödvändligt? Finns det inget billigare och snabbare sätt att gjuta ner rören i betongen?

2. Jag funderar på att istället lägga el-golvvärme endast runt köksön där det kommer vara klinkers. Alltså på 15 kvm. Detta kommer endast vara på som komfortvärme, alltså när man är hemma och vid tillfällen man upplever golvet som kallt. Kommer detta att dra mycket el och således bli en dyr historia?

Alla tips mottages tacksamt!
 
Ser inte varför det skulle vara konstigare än att naja golvvärmeslangen på armering och gjuta på. Hur motiverar entreprenörerna att du skall ha spånskivor och plåtar etc? Enda skillnaden är att ingjuten golvvärme blir trög och tar tid att ändra temperatur. Är det ett problem?
 
Har du vattenburet sedan innan som du ska koppla på?
Vad ingår i de priserna?

Slang och fördelare kan ju inte kosta mera än max 10kkr till den ytan.

//Niklas
 
Jag skulle tveklöst satsat på vattenburet när man får möjligheten, vad har du för öppvärmning i övrigt?

Kan tycka att summan låter hög om det bara handlar om att lägga ner slang, eller var det med inkoppling och allt övrigt typ shuntgrupp m.m? Om du inte får ner priset är det ett alternativ att göra det själv? Inte svårt, kan ta lite tid bara då slangen är ganska bångstyrig. Slangen kostar inte mer än 6-7 tusen.
 
Tack för svaren.

Trögare golvvärme gör mig ingenting alls. Så då går det allså att gjuta ner slangen direkt i betongen?


Jag har redan ett vattenburet system.


De 40 000 kr inkluderar allt. Shuntar, övriga kopplingsdon, central, etc.

Vad tycker ni borde vara ett rimligt pris för material om man gjuter det direkt i betongen? Vad behövs och vad kostar dessa sakerna?


Tack så jättemycket för hjälpen. JAg är på en otroligt tajt budget så detta hjälper verkligen till!
 
danielte skrev:
Vad tycker ni borde vara ett rimligt pris för material om man gjuter det direkt i betongen? Vad behövs och vad kostar dessa sakerna?
Du behöver slang, kostar från 4000kr och uppåt beroende på hur grov du behöver. (isolering i övrigt i huset??)
http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-golvvarmeslang-evalpex-12x240m/?select=true

Sen behöver du najtråd att fästa slangen i armeringen med, alt buntband (kostnad på några hundralappar max)

En fördelning så du kan dela upp det på 2 eller 3 slingor för jämn värme. Ca 1300kr
http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-wgf-fordelare-3-slingor/?select=true

Sedan en cirk-pump och shunt och så en provtryckning INNAN betongen läggs på.. (görs av VVS firma)

Borde klara detta under 10.000kr!!



Ett vattenburet system har alla möjligheter i framtiden till ändrat energislag, en ingjuten elvärmeslinga ligger ju där den ligger och ström kommer garanterat inte bli billigare!
 
Vi hade ett special klipps med hullingar, ser ut som ett U. Man sätter det över slangen och trycker fast i cellplasten. Skulle inte rekommendera att ha värme i bara halva golvet, så är det i vårdat hus av oförklarlig anledning, och det är inte så kul.
 
Slangen läggs under armeringsmattan och fästs med klipps eller ännu bättre med speciella avståndslister som fästs direkt i cellplastskivorna. Sen läggs armeringsmattan ut och läggs på distanser så den kommer upp i betongen. Om distanserna sätts ganska tätt så hålls mattan upp så att man kan gå på den utan att skada slangen.
Naturligtvis ska du ha vattenburet för det är flexibelt och kan kompletteras med elpatroner om man vill värma golvet på sommaren.
Naturligtvis tar det lite tid och komplicerar för byggaren men det är inget svårt så jag tycker spontant det verkar lite dyrt.
 
Tack så hemskt mycket för hjälpen, nu har jag mycket bättre koll och det kommer att bli vattenburet.

Jag har sett videos och bilder där man lägger rören ovanför armeringsnätet också. Vad finns det för fördelar, respektive nackdelar med att lägga rören ovanför eller under armeringen, eller är det skitsamma?

Tack för materiallänkarna också! Behövs dt inte någon slags central också, där man ställer värmen, alltså graderna? Vad kallas en sådan och vad kostar en sån?

Tack så hemskt mycket för hjälpen!
 
Gör en enkel skiss/ritning med mått på den yta du vill lägga din golvvärme och skicka den till någon eller flera ex LK Uponår etc. så med en förfrågan om förläggning och material spec. så får du det kostnadsfritt. Sedan lägger du en beställning hos Rinkabyrör så har du snart alla grejer du behöver till det bästa priset du kan få som hempulare.
 
1. Om du lägger rören längre ner i betongen så får du en jämnare värmespridning i golvet. Om du kommer för långt upp så kommer det att bli kalla stråk mellan slingorna. Eftersom du bara har 100 mm betong så kommer ovansidan på rören att hamna 35-50 mm under betongytan vilket är för lite.
2. Fördelen att lägga under armeringen är att du kan gå på frigoliten och enkelt lägga ut rören i avståndslister som du fäst i frigoliten vilket går väldigt fort. Om du lägger på armeringsmattan ska du fästa med en oändlig mängd bunt band som tar en evighet. Du ska absolut inte naja fast slang med metalltråd.
Risken är också stor att slangen flytdr upp till ytan mellan fästpunktera om du inte fäst med tillräckligt många buntband.
Sen är risken stor att slangen skadas när du går på den under gjutningen för det är du tvungen att göra.
Om du lagt den under mattan och använt ganska många distanser som håller upp mattan så kan du gå på armeringen utan att den sviktar ner på slangen.
 
  • Gilla
Jonas_Olofsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.