Ska bygga ett garage på 56m2
Med ca 4meters takhöjd.
Naturligtvis är ju första tanken vad det gäller belysningen Lysrörsarmaturer.
Det är viktigt för mig med bra belysning.
Men med armaturer drar ju strömmen iväg. menar 2x36watt per armatur.

Funderar på om det finns någon som har erfarenhet av led-belysning i ett garage eller en industrilokal?
Någon som kan ge tips på olika alternativ av armaturer?

Tacksam för all hjälp.
 
Eftersom lysrör har rätt bra verkningsgrad kan du inte få ner energiförbrukningen särskilt mycket med andra ljuskällor om du vill ha motsvarande ljus. Däremot blir nog alternativen betydligt dyrare i inköp.
 
  • Gilla
bsa68
  • Laddar…
Om man ska köra på de moderna lysrören som kallas för T5 så kanske du kommer ner cirka 10W per lampa för att få motsvarande effekt på 2x36W.
Det finns ju LED lysrör, dock har jag aldrig satt upp sådana och vet således inte effekten.
Men ska du köra LED så bör du nog komma upp i cirka 1400 Lumen och candela på cirka 2000.
Watt talet på armaturen ligger då på mellan 15-20W vilket är bättre än lysrör som minst behöver det dubbla. Min rekomendation är att fråga ett belysningsföretag där du ger de dina uppgifter på rummets storlek och takhöjd så kan de enkelt avgöra vilken armatur du behöver.

bsa68 skrev:
Ska bygga ett garage på 56m2
Med ca 4meters takhöjd.
Naturligtvis är ju första tanken vad det gäller belysningen Lysrörsarmaturer.
Det är viktigt för mig med bra belysning.
Men med armaturer drar ju strömmen iväg. menar 2x36watt per armatur.

Funderar på om det finns någon som har erfarenhet av led-belysning i ett garage eller en industrilokal?
Någon som kan ge tips på olika alternativ av armaturer?

Tacksam för all hjälp.
 
  • Gilla
bsa68
  • Laddar…
För att krånga till det ännu mer så har du en viss förlusteffekt i armaturen i form av drivdon eller liknande. Om man väljer en armaturen med drossel och glimtändaren kan ett T8 36W lysrör dra upp till 45W st. Väljer man istället en armatur med HF-don är förlusteffekten knappt märkbar. Alternativet är att välja en T8 armatur och byta ut lysröret mot LED och på så sätt få ner effekten och undvika större effektförluster.
 
  • Gilla
bsa68
  • Laddar…
eller välja LED spotlights.
 
  • Gilla
bsa68
  • Laddar…
Laths skrev:
...

Det finns ju LED lysrör, dock har jag aldrig satt upp sådana och vet således inte effekten.

...
Angående LED-lysrör, jag vet inte vilken den angivna effekten var men jag har viss erfarenhet av dem.

De gav nog lite mer ljus än lysröret som satt i armaturen innan (36W) och de var vitare. (Jämfort med 840-lysröret.)

Men armaturen hade en olämplig typ av "socklar", där den var återfjädrande ena sköts undan axiellt när man satte i och tog ur lysrören. LED-lysröret var rätt så mycket tyngre vilket ledde till att det ibland glappade.

Dessutom byttes glimtändarna mot något special för LED-lysrören. Hållarna för dem var också lite glappa och till skillnad från ett lysrör, som fortsätter lysa även om man tar bort glimtändaren, så slocknar LED-lysrören om deras "glimtändare" glappar eller tas bort.

(Och andra sidan så är vibrationer ett mycket mindre besvär i de flesta hus än där de här armaturerna sitter.)
 
Jag kommer i mitt garage ha led spottar direkt från Kina, kostade sist jag köpte runt 35:- st inkl drivdon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.