1,5 plans med tidigare dåligt isolerad övervåning. Har alltid upplevt kalla golv längs långsidorna/kattvinden och lite "drag" nerför trappan
3/4 av övervåningen är nu påreglad, luftspalt om ca 30mm och tidigare 95mm isolering är utbytt mot 170mm i längsgående väggar och snedtak. Den gamla isoleringen ligger utlagd på golvet i de nya, nu mindre kattvindarna i ett lager om ca 50 cm.
1/4, mitt i husets längd + hela vinden ovanpå är fortfarande orörd (95mm & kutterspån typ). Jag har varit så noggrann jag kan med de nya skivorna. Det är plastat och känns tätt överallt. Inga kalla golv längre, men draget nerför trappan verkar ha ökat? Vad beror det på? Är det helt enkelt så att enda stället det kan dra på är i den 1/4 av övervåningen som fortfarande är orörd och ansluter till trapphuset och därför upplevs det dragigare?
 
Om frånluften är densamma som tidigare och du tätat viss tilluft så kommer denna att tas någonstans ifrån.
Hur ser ventillationen ut.
Kan också vara så att du upplever det dragigare då det andra blivit mindre dragit.
 
Självdrag. 1 ventil på toalett mitt på övervåningen. Har funderat på om den kan behöva kompletteras?
Det upplevs som att det "rinner" kall luft nedför trappan. Men känns absolut ingenting runt de nya väggarna
 
Har du det varmare nere än uppe?

Det har vi då ovanvåningen endast nyttjas sporadiskt. Det går två oceanströmmar i trappan; den iskalla Labradorströmmen nerför, och den varma Golfströmmen uppför. Har i vårat fall ganska säkert inget med drag (in - ut) att göra, utan ren och skär termodynamik.
 
Ja, det kan väl så vara. Har dock inte någon mätare uppe, men termostaterna står lika 6-7 på skalan typ.
Det lustiga är ändå att jag tycker att det har ökat? Men förutom att jag känner till att värme stiger är jag ingen expert på hur luft beter sig vid olika tryck, värme osv. Resten av övervåningen inkl vinden ska förstås oxå få ny isolering
 
Har du gjort om luftspalterna? Det är väldigt viktigt att man får skivorna på den kalla sidan av isoleringen att sluta tätt överallt. Minsta lilla hål nånstans så kan det börja dra. Så länge det är vindstilla spelar det ingen roll, men så fort det börjar blåsa märks det.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.