Funderar på att gjuta grund till ett garage på 50 kvm. (i sth).

Vad ska man räkna på att det kostar om man köper in hela entreprenaden?

Vad kostar det ungefär om man gjuter själv? Hur mycket betong går det åt? Vad kostar betong/m3? Behöver man isolering under betongen? Vad kostar den i så fall? Övrigt att tänka på?
 
Hej!

Kostnaderna för entreprenaden är jag osäker på.

Du bör ha 10cm betong i plattan, plus kantbalkar som är 20cm höga och 30cm breda. Så, i runda slängar 6 kubik. Vanlig standardbetong kostar runt 1000kr/kubik plus moms. Det tillkommer transprotkostnader plus eventuell avlastningstid.

Ska du ha garaget uppvärmt? Jag rekommenderar att du lägger 10-20cm cellplast under plattan, på samma sätt som för hus. Har du värme i garaget så är det snart hemräknade pengar att lägga några extra slantar på markisoleringen.

Har du fler undringar så hör av dig bara, jag har jobbat med betong/grundlägging tidigare.

//Magnus
 
hej,

Vilken typ av isolering använder man under plattan. Ska bara gjuta platta under förrådet så belastningen på plattan kommer inte att vara så stor.

 
tomas_mandorf skrev:
hej,

Vilken typ av isolering använder man under plattan. Ska bara gjuta platta under förrådet så belastningen på plattan kommer inte att vara så stor.
Hej!
Du använder "vanlig" cellplast avsedd för markisolering. Jag minns nu inte vad klassen på den heter, men för dig räcker det med den lägsta hårdheten. Ju mjukare desto mindre densitet och desto mindre motståndskraft mot tryck.
 
Hej,

Tack för uppgifterna, ungefär hur mycket kostar cellplasten?

/John
 
Vi betalar 60:-/kvm inkl moms för 100mm tjocklek, den finns för 74,95 på Byggmax per kvm.
 
Är det Cellplasten (s80) av tillräckligt bra kvalitet för att ha som isolering under en garage platta?
 
Var köper du din cellplast?

Jesca_j skrev:
Vi betalar 60:-/kvm inkl moms för 100mm tjocklek, den finns för 74,95 på Byggmax per kvm.
 
Jag tänkte på den som Jesca_j hänvisade till på Byggmax, men undrar om kvaliteten är tillräcklig för att ha under en platta.
 
Det var visst inte mig du frågade!! :)
 
Utöver ovannämna tillkommer väl armering, hur mycket ska man räkna att det kostar? Något annat att lägga till förutom förarbete?
 
Finansvalpen skrev:
Var köper du din cellplast?
Jag handlar på Beijer Bygg i Umeå.
Fabrikatet är Thermisol.
 
Tack!
 
Hej.

Har byggt ett garage på 58 m2.Vi valde oisolerad grund då vi hadde lite problem med höjden på garaget.

Kostnad bara matrial är ca 29000 kr.Sand grus ,makadam,armering ,betong golvbrunnar samt rör mm.

Skall man isolera blir det nog det dubbla minst då kantelementen till garaget är dyr.

MVH Putte
 
Finansvalpen skrev:
Utöver ovannämna tillkommer väl armering, hur mycket ska man räkna att det kostar? Något annat att lägga till förutom förarbete?
Jag vet inte priserna på armeringen, men du bör ha armering enligt följande. Armeringsmattor, 6mm med 15x15cm rutor samt två 10mm järn uppe och nere i kantbalkarna. Mattorna överlappar du två rutor i skarvarna och armeringsjärnen 40cm. Böj armeringsjärnen runt hörnen, INTE skarvar vid hörnen i kantbalkarna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.