Har en fuktskada i en yttervägg av betong. Har lokaliserat problemet och nu kommer det inte mer fukt. Nu undrar jag om man kan gipsa över skadan eller måste det ventileras först? Fukten kommer väl vandra ut i väggen och isåfall borde jag kunna gipsa nu?
 
Ja, fukt vandrar utåt (om du har varmare inne än ute d.v.s. Men det får vi väl hoppas?).

Vad menar du med gips förresten? Reglar och sedan gipsskivor eller menar du gipsputs?

Skivor med organiskt material (t.ex. gips-papp) hade jag väntat med till dess att all synlig fukt torkat ut, bara för att vara helt säker. Givetvis är det inte lämpligt att använda träreglar på fuktiga väggar, men det kanske är onödigt att påpeka. :)
 
Om jag kör med våtrumsgips?
 
På stålreglar?

Ja, det borde väl fungera...
 
Har du fukt i väggen nu och inte har gjort någon annan åtgärd ska du vara försiktig med att "täcka in" det!
Jag skulle köra med puts i första hand eller sen gipsputs och inget organiskt alls.

Reglar du upp det måste du se till så du har öppet så luften kan cirkulera bakom skivorna.
 
Det är en balkong våningen över som läcker in vatten, har börjat riva där och ska dit med ny papp och nya plåtar.


Så här ser det ut i rummet:

2013-01-25 10.32.50.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där ska du inte bygga in tycker jag... Testa med gipsputs. Sitter det kvar efter en tre, fyra veckor är allt lugnt och du kan måla över med "putsfärg" (=silikatfärg, som andas)
 
Ja, puts är att föredra.

En annan fördel med puts är att du ser direkt om detta skulle inträffa igen.
Bygger man in något så tar det längre tid att identifiera eventuella framtida problem.

Men när jag tittar på bilden ser dock den befintliga putsen oskadd ut. Stämmer det?
I sådana fall kan du ju bara riva ner tapeten och måla med diffussionsöppen färg.
 
Putsen är skadad, ganska ojämnt. Därvav att jag ville gipsa. Vill helst ha tapet.
 
Jag skulle starkt avråda från tapet!
Problemet du har är ju att väggen bevisligen drar i sig fukt och lägger du på en tapet kommer inte fukten att kunna ventileras (vandra) och då kommer skadan att förvärras. Mer puts kommer att lossna och det kan t.o.m. bli så illa att det börjar växa mögel på taperna om de är pappersbaserade.

Det enklaste är som sagt att dra på gipsputs och glätta det så blir det jämnt och snyggt och sen måla med silikat färg på det när du ser att det sitter kvar. Gipsputs har inga organiska ämnen så du behöver inte oroa dig för mögel i det.
 
Men är inte detta i vanligt våningsplan?
Om så är fallet vill man inte ha silikatfärg.
Väggen ska tätas på utsidan där balkongen finns.
Sedan låter man väggen torka ut och bygger sedan upp ny innervägg.
Då kan du limma dit t.ex. gipsskivor med gipsbruk och sedan spackla och tapetser eller måla.
 
anders07 skrev:
Jag skulle starkt avråda från tapet!
Problemet du har är ju att väggen bevisligen drar i sig fukt och lägger du på en tapet kommer inte fukten att kunna ventileras (vandra) och då kommer skadan att förvärras. Mer puts kommer att lossna och det kan t.o.m. bli så illa att det börjar växa mögel på taperna om de är pappersbaserade.

Det enklaste är som sagt att dra på gipsputs och glätta det så blir det jämnt och snyggt och sen måla med silikat färg på det när du ser att det sitter kvar. Gipsputs har inga organiska ämnen så du behöver inte oroa dig för mögel i det.
Balkongen ska fixas innan vi gör nåt såklart. Men sen vill vi gipsa och tapetsera. Och då vill jag göra det så fort som möjligt. Fukten vandrar ju utåt så varför skulle jag få problem med mögel om jag har en våtrumsskiva? Vill inte göra en påbyggnad av väggen. Måste väl finnas bättre lösningar
 
Du fick ju ett svar hur du kan göra av mig tidigare. Vad är det dom inte fungerar?
 
När du skriver bygger ny innervägg tänker jag att du vill att jag reglar upp sen skivor.
 

Bästa svaret

huggan skrev:
När du skriver bygger ny innervägg tänker jag att du vill att jag reglar upp sen skivor.
Du behöver inte regla något om du inte ska isolera. Är väggen lite ojämn så kan du klistra gipsskivor direkt på den med t.ex. gipsbruk som både fäster och jämnar ut underlaget. Sök på gipsbruk så kommer du att finna anvisningar hur du gör det.
Och i ett torrt utrymme kan du sätta vanlig gips, behövs inga våtrumsskivor. Även om väggen fortfarande skulle har en viss fukthalt så kommer den torka ut om du inte tillför ny fukt. Gipsbruket i sig innehåller ju vatten som ska torka ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.